Köpa bilbatteri första gången, Honda

Utmarks-Loke
22 april 2020 · 5 896 Inlägg

Fundera inte för mycket, bara köp ett batteri. Om det sedan visar sig kosta dig 1kr per dag under sin levnadstid eller 1kr och 3 öre spelar förmodligen mindre roll.

skreech3
27 april 2020 · 159 Inlägg

Nu fick jag låna en äldre batteriladdare av en polare, som verkar eventuellt ha fått in ström i batteriet, men sen gick jag över till CTEK laddare, som av någon anledning lyser en lampa innan jag ens stoppat laddaren i uttaget. Så fort minuspolen går på (efter plus) så lyser en lampa på laddaren.

Hur sjutton ska man tolka det??

torsen
27 april 2020 · 7 301 Inlägg

skreech3 skrev:
Nu fick jag låna en äldre batteriladdare av en polare, som verkar eventuellt ha fått in ström i batteriet, men sen gick jag över till CTEK laddare, som av någon anledning lyser en lampa innan jag ens stoppat laddaren i uttaget. Så fort minuspolen går på (efter plus) så lyser en lampa på laddaren.

Hur sjutton ska man tolka det??

Helt naturligt = så ska det vara.
Visar at CTEK:en är ansluten!

skreech3
27 april 2020 · 159 Inlägg

torsen skrev:

skreech3 skrev:
Nu fick jag låna en äldre batteriladdare av en polare, som verkar eventuellt ha fått in ström i batteriet, men sen gick jag över till CTEK laddare, som av någon anledning lyser en lampa innan jag ens stoppat laddaren i uttaget. Så fort minuspolen går på (efter plus) så lyser en lampa på laddaren.

Hur sjutton ska man tolka det??

Helt naturligt = så ska det vara.
Visar at CTEK:en är ansluten!

Haha nu insåg jag hur dumt det där lät. Är alltså ingen laddningslampa som lyser, det är "on/off" lampan.. Vid blå å pilen. https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-0930c087b1fabb454758402dc295890f.jpg

Brådhis * Voff voff *
27 april 2020 · 10 317 Inlägg

skreech3 skrev:

torsen skrev:

skreech3 skrev:
Nu fick jag låna en äldre batteriladdare av en polare, som verkar eventuellt ha fått in ström i batteriet, men sen gick jag över till CTEK laddare, som av någon anledning lyser en lampa innan jag ens stoppat laddaren i uttaget. Så fort minuspolen går på (efter plus) så lyser en lampa på laddaren.

Hur sjutton ska man tolka det??

Helt naturligt = så ska det vara.
Visar at CTEK:en är ansluten!

Haha nu insåg jag hur dumt det där lät. Är alltså ingen laddningslampa som lyser, det är "on/off" lampan.. Vid blå å pilen. https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-0930c087b1fabb454758402dc295890f.jpg

Det är helt i sin ordning. Stoppa i kontakten i vägguttaget och tryck på "Mode" så ska du se att lampan slocknar och MC/Bil/Snöflinga tänds (beroende på antal tryck på "Mode"). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
skreech3
27 april 2020 · 159 Inlägg

Brådhis skrev:

skreech3 skrev:

torsen skrev:

Helt naturligt = så ska det vara.
Visar at CTEK:en är ansluten!

Haha nu insåg jag hur dumt det där lät. Är alltså ingen laddningslampa som lyser, det är "on/off" lampan.. Vid blå å pilen. https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-0930c087b1fabb454758402dc295890f.jpg

Det är helt i sin ordning. Stoppa i kontakten i vägguttaget och tryck på "Mode" så ska du se att lampan slocknar och MC/Bil/Snöflinga tänds (beroende på antal tryck på "Mode"). smile

Det funkade inte det heller. Kanske ska låta den sitta i uttaget nån stund först Ellen tror ni det är nått tjall med laddaren?

zzr9409209
27 april 2020 · 716 Inlägg

Håller du fortfarande på med ditt batteri?

skreech3
27 april 2020 · 159 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Håller du fortfarande på med ditt batteri?

Yesbox. Jag är envis som synden, och en polare övertygade mig om att prova hanses laddare...
Han påstod att min CTEK var för klen. Börje ju tro att det kanske börjat funka igen.

Utmarks-Loke
27 april 2020 · 5 896 Inlägg

CTEK:en är inte för klen, den är för smart. Känner den att det är något allvarligt fel på ett batteri så laddar den inte. Därför kan man kanske få lite liv i ett riktigt dåligt eller urladdat batteri med en gammaldags laddare, men inte med en modern CTEK.

jaka54
27 april 2020 · 5 845 Inlägg

Hej!
Som Utmarksloke säger så måste du först ladda med en "gammal hederlig" laddare...för att få upp spänningen, sen kan du eventuellt ladda med en "smart laddare" men å andra sidan har du laddat med en gammaldags laddare varför ska du då ladda med en "smart laddare"..?
Skaffa en multimeter så att du åtminstone kan ha koll på batterispänningen (även om den inte säger allt om batteriets kondition)

Senast redigerat av jaka54 (27 april 2020)

skreech3
28 april 2020 · 159 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
CTEK:en är inte för klen, den är för smart. Känner den att det är något allvarligt fel på ett batteri så laddar den inte. Därför kan man kanske få lite liv i ett riktigt dåligt eller urladdat batteri med en gammaldags laddare, men inte med en modern CTEK.

Så att få igång ett dåligt batteri är med andra ord ingen bra idé?

Utmarks-Loke
28 april 2020 · 5 896 Inlägg

skreech3 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
CTEK:en är inte för klen, den är för smart. Känner den att det är något allvarligt fel på ett batteri så laddar den inte. Därför kan man kanske få lite liv i ett riktigt dåligt eller urladdat batteri med en gammaldags laddare, men inte med en modern CTEK.

Så att få igång ett dåligt batteri är med andra ord ingen bra idé?

Det är fortfarande ett dåligt batteri, även om det kan fungera ett tag till.

skreech3
28 april 2020 · 159 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

skreech3 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
CTEK:en är inte för klen, den är för smart. Känner den att det är något allvarligt fel på ett batteri så laddar den inte. Därför kan man kanske få lite liv i ett riktigt dåligt eller urladdat batteri med en gammaldags laddare, men inte med en modern CTEK.

Så att få igång ett dåligt batteri är med andra ord ingen bra idé?

Det är fortfarande ett dåligt batteri, även om det kan fungera ett tag till.

Så egentligen borde jag nog satsa på ett nytt?

Ponera att jag behåller det över sommaren, vad skulle kunna hända med ett dåligt batteri ? Att man blir fast ute på obygden nånstans?

Utmarks-Loke
28 april 2020 · 5 896 Inlägg

Det enda man kan vara säker på är att batteriet kommer haverera helt på det absolut värsta tillfälle möjligt big_smile

torsen
28 april 2020 · 7 301 Inlägg

Kolla batteriets spänning(med en multimeter).
Är spänningen under 7 á 9 volt klarar inte en CTEK att ladda batteriet.
Avhängigt ackumulatorns(batteriets) inre resistans, som ändras med laddningstillståndet.
Som skrivits ovan, måste en analog(gammal) batteriladdare FÖRST få upp spänningen till 7 á 9 volt.
DÄREFTER kan du fortsätta med en CTEK (upp till runt 12.6 volt).

Ett sätt att "rekonditionera"  en blyackumulator på norskt sätt är att:
ladda ur det fullständigt
ladda upp det polvänt
ladda ur det fullständigt
byt batterivätskan
ladda upp det polriktigt

Gamla blyackumulatorer har ett evigt liv.
Går att rekonditionera hur många gånger som helst.
Förutsättningen är att blyackumulatorn har ett cellpaket som är fixerat i "baljan" med beck.
Går till som följer:
töm ackumulatorn på all vätska
skölj ur ackumulatorn
montera/kroka fast kraftiga snören/elkablar i acken:s poler eller utvändiga cellförbindningar
anslut snörena till en mindre telfer i taket(eller en hembyggd "portal")
spänn telfern något
värm becket mellan cellpaketet och "baljan"
stor lödkolv, gasolbrännare, skidvallningsbrännare eller gassvets för att mjuka upp becket
spänn telfern vartefter cellpaketet börjar lossa ur "baljan"
när cellpaketet är löst skrapas plattorna rena från oxid med en kniv eller annat lämpligt
sänk tillbaka cellpaketet till rätt nivå i "baljan"
fyll/täta mellan cellpaket och balja med nytt varmt beck
förr fanns beck att köpa i "korvform" hos välsorterade järnaffärer eller båttillbehörsbutiker
fyll på ny batterivätska
blyackumulatorn är "bättre som ny", som finnen sa

För 70 år sedan och tidigare var bilbatterier ofantligt dyra, så då var det mera regel att man rekonditionerade batterierna(blyackumulatorerna).
Varje bilverkstad med självaktning hade en egen bilelverkstad med en elkunnig reparatör.
Av någon anledning kallades han ofta för "laddarn"??????

husseman
29 april 2020 · 1 614 Inlägg

Hmmm..suck- byt batterihelvetet. Mkt. annat mindre viktigt att bråka med än ett batteri som e´slut.

mvh. HUsse

Z3M
30 april 2020 · 10 Inlägg

Jag köper alla mina batterier från England hos Tayna, upp till halva priset: https://www.tayna.co.uk/

skreech3
8 juni 2020 · 159 Inlägg

husseman skrev:
Hmmm..suck- byt batterihelvetet. Mkt. annat mindre viktigt att bråka med än ett batteri som e´slut.

mvh. HUsse

Batteriet ä bytt och bilen rullar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang