Intressant laddningsfenomen!

torsen
23 april 2020 · 7 302 Inlägg

Har i en av hobbybilarna, som är MHRF-försäkrad, haft ett, uppskattningsvis 5 år gammalt, Global-batteri på 60 AH.
Detta batteri har "kokat" och ångorna har, trots luftnings-/evakueringsslang, angripit områdena runt batteriet.

Eftersom laddningsströmmen av är avhängig laddningsspänningen så monterade jag ett relä som matar "EXC" direkt för att höja spänningen, och på det sättet "lura" laddningsregulatorn att inte ladda så mycket.
Hjälpte kanske någon tiondels volt ner.

Nu, inför förberedelserna för årets ev träffar, så bytte jag till ett nytt 60 Ah Bosch-batteri.

Till min stora förvåning så visar nu voltmetern att laddningsspänningen är något ytterst lite över 14 volt.

Varför?
Har jag otur när jag tänker?
Trodde mig vara duktig på bilelektronik.

Mycket tacksam för förklaring.
Har det något med de olika batteriernas inre resistans att göra.

Hjälp!!!!!

Senast redigerat av torsen (23 april 2020)

Brådhis * Voff voff *
23 april 2020 · 10 318 Inlägg

torsen skrev:
Har i en av hobbybilarna, som är MHRF-försäkrad, haft ett, uppskattningsvis 5 år gammalt, Global-batteri på 60 AH.
Detta batteri har "kokat" och ångorna har, trots luftnings-/evakueringsslang, angripit områdena runt batteriet.

Eftersom laddningsströmmen av är avhängig laddningsspänningen så monterade jag ett relä som matar "EXC" direkt för att höja spänningen, och på det sättet "lura" laddningsregulatorn att inte ladda så mycket.
Hjälpte kanske någon tiondels volt ner.

Nu, inför förberedelserna för årets ev träffar, så bytte jag till ett nytt 60 Ah Bosch-batteri.

Till min stora förvåning så visar nu ampéremetern att laddningsspänningen är något ytterst lite över 14 volt.

Varför?
Har jag otur när jag tänker?
Trodde mig vara duktig på bilelektronik.

Mycket tacksam för förklaring.
Har det något med de olika batteriernas inre resistans att göra.

Hjälp!!!!!

Om ampere-mätaren visar volt hade jag börjat där... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
23 april 2020 · 7 302 Inlägg

Tack för påpekandet.
Nu ändrat i texten ovan.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 april 2020 · 17 601 Inlägg

Säg det Torsen...
Men strax över 14 volt är väl lagom? Eller vad är du ute efter?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
23 april 2020 · 10 318 Inlägg

Är det verkligen så vindstilla i ditt motorutrymme att detta faktiskt kan ske? Dvs att luften står så still ångorna(?) stannar kvar och påverkar plåten(?)?

Strax över 14 volt är väl som sagt alldeles lagom laddningsspänning? Och vad hade du då innan? För frågeställningen antar jag är att något förändrats när du bytt batteri? Fast du glömt skriva vad det var innan? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
23 april 2020 · 7 302 Inlägg

Jovist är 14 volt lagom spänning.
Men vad har ändrat spänningen från nästan 15 till drygt 14 volt.

Batteriet har nog kokat så att ångorna från syran kondenserat och lagt sig på diverse saker som ett vitt pulver.
Hade ingen luftningsslang från/på det första batteriet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang