torsen
23 april 2020
· 7 302 Inlägg
Har i en av hobbybilarna, som är MHRF-försäkrad, haft ett, uppskattningsvis 5 år gammalt, Global-batteri på 60 AH.
Detta batteri har "kokat" och ångorna har, trots luftnings-/evakueringsslang, angripit områdena runt batteriet.
Eftersom laddningsströmmen av är avhängig laddningsspänningen så monterade jag ett relä som matar "EXC" direkt för att höja spänningen, och på det sättet "lura" laddningsregulatorn att inte ladda så mycket.
Hjälpte kanske någon tiondels volt ner.
Nu, inför förberedelserna för årets ev träffar, så bytte jag till ett nytt 60 Ah Bosch-batteri.
Till min stora förvåning så visar nu voltmetern att laddningsspänningen är något ytterst lite över 14 volt.
Varför?
Har jag otur när jag tänker?
Trodde mig vara duktig på bilelektronik.
Mycket tacksam för förklaring.
Har det något med de olika batteriernas inre resistans att göra.
Hjälp!!!!!
Senast redigerat av torsen (23 april 2020)