Ny kabelhärva med massor av sladdar – vart tusan ska de ta vägen?

Radare
24 april 2020 · 55 Inlägg

Se bilderna. Har köpt en (1) LED-ramp och kabelhärva medföljde. Men det var en jäkla massa sladdar och jag begriper inte vart alla ska. Plus och minus till batteriet förstår jag, där sitter ju en säkring på den röda sladden. Och den som ska till LED-rampen. Men resten blir jag mycket osäker på vad jag ska göra med. Vill inte använda den medföljande knappen, utan använda det befintliga heljuset som ”signal”. Hur gör jag då med de tre som går till knappen på bilderna – C, D och E? Och vad gör jag med alla sladdar som är närmast reläet – G, H och I? Massor av sladdar för något så enkelt... https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-2272810ff8c74323dfeecd3096dcc0ad.jpg

Senast redigerat av Radare (24 april 2020)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 april 2020 · 14 082 Inlägg

Följde det inte med nån instruktion, dåligt i så fall? Gå in på den sidan där du köpt detta och kolla efter nån instruktion.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Radare
24 april 2020 · 55 Inlägg

Vettemannen skrev:
Följde det inte med nån instruktion, dåligt i så fall? Gå in på den sidan där du köpt detta och kolla efter nån instruktion.

/Benny

eBay – håller med, borde finnas/funnits beskrivning, men tyvärr inte. Min förhoppning är att någon av er vet mer om detta än jag.

Kan man mäta sig till vad sladdarna närmast reläet är till för?

Senast redigerat av Radare (24 april 2020)

Janneutanb
24 april 2020 · 7 272 Inlägg

A går till plus på batteriet.
B går till jord alt minus på batteriet.
C går till signal för helljus.
GHI ser jag inte riktigt hur dom ser ut men dom kanske används om man vill skippa knappen.

Radare
24 april 2020 · 55 Inlägg

Janneutanb skrev:
A går till plus på batteriet.
B går till jord alt minus på batteriet.
C går till signal för helljus.
GHI ser jag inte riktigt hur dom ser ut men dom kanske används om man vill skippa knappen.

Ok! C = signal. Skippa D och E bara? Om det hela funkar utan G, H och I – kan det orsaka skada tro?

Janneutanb
24 april 2020 · 7 272 Inlägg

Radare skrev:

Janneutanb skrev:
A går till plus på batteriet.
B går till jord alt minus på batteriet.
C går till signal för helljus.
GHI ser jag inte riktigt hur dom ser ut men dom kanske används om man vill skippa knappen.

Ok! C = signal. Skippa D och E bara? Om det hela funkar utan G, H och I – kan det orsaka skada tro?

D och E sitter väl redan på knappen?
En av dom går till relät och andra går till jord för att lampan ska lysa.

Du kan testa koppla C direkt på batteriet så ser du om det funkar.
Gör den det kan du strunta i G H I.
Funkar den inte får du lägga upp en bild på enbart relät och dom kablarna så ska vi klura ut det.

torsen
25 april 2020 · 7 302 Inlägg

Sätt dig ner i lugn och ro och studera det relä som följde med kabelsatsen.
Det har 4, eller 5, "bladstift" (det femte "87A" används inte)
"30" på relä till batteri "B+" eller startmotor - om detta är mer lättåtkomligt.
"85" på relä jordar du (eftersom du inte vill ha någon strömställare).
"86" på relä till helljusledning.*)
"87" på relä till extraljus(ramp eller strålkastare).

*) Om din bil har H4-lampor köper Biltemas "glödlampsanslutning" 35-5250 á 49:90.
Om din bil har H7-lampor köper du Biltemas "glödlampsanslutning" 35-5251 ´49:90.
Med dessa "glödlampsanslutningar" slipper du göra fysiskt ingrepp i elsystemet.
Fungerar som så att du drar av befintligt kopplingsstycke från en bilens glödlampor.
Trycker fast Biltemas kopplingsstycke på bilens glödlampa.
Trycker in bilens kopplingsstycke i Biltemas kopplingsstycke.
Från Biltemas kopplingstycke kommer en extra elledning som du förlänger upp till "86" på relä.

Lycka till!

B t w så råder jag dig att noga begrunda vad du är ute efter.
Bra förlängning av helljuset?
Eller som design bling bling?
I det första fallet köper du sedvanliga runda stora extraljus som lyser långt och brett beroende på REF.
I det andra fallet köper du en prisbillig LED-ramp som lyser upp närområdet så att det bländar men inte når lika långt som ditt befintliga helljus.

Pininfarina406
25 april 2020 · 546 Inlägg

torsen skrev:
Sätt dig ner i lugn och ro och studera det relä som följde med kabelsatsen.
Det har 4, eller 5, "bladstift" (det femte "87A" används inte)
"30" på relä till batteri "B+" eller startmotor - om detta är mer lättåtkomligt.
"85" på relä jordar du (eftersom du inte vill ha någon strömställare).
"86" på relä till helljusledning.*)
"87" på relä till extraljus(ramp eller strålkastare).

*) Om din bil har H4-lampor köper Biltemas "glödlampsanslutning" 35-5250 á 49:90.
Om din bil har H7-lampor köper du Biltemas "glödlampsanslutning" 35-5251 ´49:90.
Med dessa "glödlampsanslutningar" slipper du göra fysiskt ingrepp i elsystemet.
Fungerar som så att du drar av befintligt kopplingsstycke från en bilens glödlampor.
Trycker fast Biltemas kopplingsstycke på bilens glödlampa.
Trycker in bilens kopplingsstycke i Biltemas kopplingsstycke.
Från Biltemas kopplingstycke kommer en extra elledning som du förlänger upp till "86" på relä.

Lycka till!

B t w så råder jag dig att noga begrunda vad du är ute efter.
Bra förlängning av helljuset?
Eller som design bling bling?
I det första fallet köper du sedvanliga runda stora extraljus som lyser långt och brett beroende på REF.
I det andra fallet köper du en prisbillig LED-ramp som lyser upp närområdet så att det bländar men inte når lika långt som ditt befintliga helljus.

Ts har väl redan köpt en led-ramp där kabelsatsen han frågar om ingick. Eller har jag fattat fel? Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
torsen
25 april 2020 · 7 302 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

torsen skrev:
Sätt dig ner i lugn och ro och studera det relä som följde med kabelsatsen.
Det har 4, eller 5, "bladstift" (det femte "87A" används inte)
"30" på relä till batteri "B+" eller startmotor - om detta är mer lättåtkomligt.
"85" på relä jordar du (eftersom du inte vill ha någon strömställare).
"86" på relä till helljusledning.*)
"87" på relä till extraljus(ramp eller strålkastare).

*) Om din bil har H4-lampor köper Biltemas "glödlampsanslutning" 35-5250 á 49:90.
Om din bil har H7-lampor köper du Biltemas "glödlampsanslutning" 35-5251 ´49:90.
Med dessa "glödlampsanslutningar" slipper du göra fysiskt ingrepp i elsystemet.
Fungerar som så att du drar av befintligt kopplingsstycke från en bilens glödlampor.
Trycker fast Biltemas kopplingsstycke på bilens glödlampa.
Trycker in bilens kopplingsstycke i Biltemas kopplingsstycke.
Från Biltemas kopplingstycke kommer en extra elledning som du förlänger upp till "86" på relä.

Lycka till!

B t w så råder jag dig att noga begrunda vad du är ute efter.
Bra förlängning av helljuset?
Eller som design bling bling?
I det första fallet köper du sedvanliga runda stora extraljus som lyser långt och brett beroende på REF.
I det andra fallet köper du en prisbillig LED-ramp som lyser upp närområdet så att det bländar men inte når lika långt som ditt befintliga helljus.

Ts har väl redan köpt en led-ramp där kabelsatsen han frågar om ingick. Eller har jag fattat fel? Mvh T.

Jovisst, står ju i början på tråden att han köpt LED-ramp och att kabelsatsen medföljde??????
Han kan väl gå igenom kabelsatsen ändå och kolla????

Radare
25 april 2020 · 55 Inlägg

torsen skrev:
*) Om din bil har H4-lampor köper Biltemas "glödlampsanslutning" 35-5250 á 49:90.
Om din bil har H7-lampor köper du Biltemas "glödlampsanslutning" 35-5251 ´49:90.
Med dessa "glödlampsanslutningar" slipper du göra fysiskt ingrepp i elsystemet.
Fungerar som så att du drar av befintligt kopplingsstycke från en bilens glödlampor.
Trycker fast Biltemas kopplingsstycke på bilens glödlampa.
Trycker in bilens kopplingsstycke i Biltemas kopplingsstycke.
Från Biltemas kopplingstycke kommer en extra elledning som du förlänger upp till "86" på relä.

Lycka till!

B t w så råder jag dig att noga begrunda vad du är ute efter.
Bra förlängning av helljuset?
Eller som design bling bling?
I det första fallet köper du sedvanliga runda stora extraljus som lyser långt och brett beroende på REF.
I det andra fallet köper du en prisbillig LED-ramp som lyser upp närområdet så att det bländar men inte når lika långt som ditt befintliga helljus.

Tack för flera tips. Jag har alltså redan köpt en LED-ramp som jag ska installera. Det enda jag egentligen undrar är var de ”extra” sladdarna på kabelhärvan ska ta vägen. Vad har du att säga om det?

Senast redigerat av Radare (25 april 2020)

Radare
25 april 2020 · 55 Inlägg

Janneutanb skrev:
Du kan testa koppla C direkt på batteriet så ser du om det funkar. Gör den det kan du strunta i G H I. Funkar den inte får du lägga upp en bild på enbart relät och dom kablarna så ska vi klura ut det.

Toppen. Tack!

torsen
26 april 2020 · 7 302 Inlägg

Tycker inte att du, om du är okunnig/osäker på bilel, ska "prova dig fram".
Kan kosta stora pengar om du "provar fel".
Multianpassade kabebelhärvor till många olika bilar är ett otyg.
Vissa japanska bilar har inte jord på mittstiftet på glödlampan.
De har ström där och jordar i stället hel- resp halvljusstiftet.
Bara det rubbar hela inkopplingen.

Som exempel vill jag berätta att en kompis monterade drag på sin nyinköpta något begagnade Volvo.
Han köpte pirat-drag och pirat-eldosa med kablar.
Rätt så kunnig och har arbetat som bilmekaniker de senaste 20 åren.
Råkade ansluta en kabel fel.
Resulterade i bärgning till Volvo-verkstad och byte av någon "eldosa".
Totalkostnad över 5.000:-.
För att 1 kabel anslöts fel.

Framhärdar att du ska gå efter mitt råd tidigare i tråden, och utgå från reläts märkningar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 april 2020 · 17 600 Inlägg

Jag hade tagit bort krympslangen över reläkopplingen. Kan finnas en kabel på 86:an som ska kapas. Standardsats med "tysk-kontakt"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Pininfarina406
26 april 2020 · 546 Inlägg

Jag tycker att du ska försöka att få rampen att lysa utanför bilen till att börja med genom att koppla den till ett batteri. Då kan du testa att koppla utan att riskera bilens el och även prova hur den slår på via knappen eller via plus på någon annan kabel. Eller minus för den delen. Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Radare
26 april 2020 · 55 Inlägg

Pininfarina406 skrev:
Jag tycker att du ska försöka att få rampen att lysa utanför bilen till att börja med genom att koppla den till ett batteri. Då kan du testa att koppla utan att riskera bilens el och även prova hur den slår på via knappen eller via plus på någon annan kabel. Eller minus för den delen. Mvh T.

Låter vettigt. Kan göras med batteriet installerat, eller borde jag koppla bort plus och minus från polerna?

Radare
26 april 2020 · 55 Inlägg

torsen skrev:
Framhärdar att du ska gå efter mitt råd tidigare i tråden, och utgå från reläts märkningar.

Låter rimligt. Ta bort krympslangen kanske då? Är ju faktiskt den som framför allt orsakar kunskapsdimman.

Senast redigerat av Radare (26 april 2020)

Pininfarina406
26 april 2020 · 546 Inlägg

Radare skrev:

Pininfarina406 skrev:
Jag tycker att du ska försöka att få rampen att lysa utanför bilen till att börja med genom att koppla den till ett batteri. Då kan du testa att koppla utan att riskera bilens el och även prova hur den slår på via knappen eller via plus på någon annan kabel. Eller minus för den delen. Mvh T.

Låter vettigt. Kan göras med batteriet installerat, eller borde jag koppla bort plus och minus från polerna?

Om du vill vara 100% säker så ta bort i alla fall en pol.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Radare
26 april 2020 · 55 Inlägg

Har lagt till gul text på bilden som visar vad jag såg när jag tog bort krympslangen från reläet. Jag hade alltså felaktigt anslutet I med G.

Men vad innebär detta att jag ska göra med D, H och I alltså...?https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-3764fd79589be210fe75db56bd5d0b89.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 april 2020 · 17 600 Inlägg

På de seten jag brukar installera finns inte G H I.

Känns som 85:an är trigger och ska anslutas till helljuset. Den brukar vara vit. Fast på 86:an då man vanligen ansluter + där och - på 85. Vet inte.

Isolera ovan kablar och ta ut hela härvan till närmaste bil. A och B ska ju kopplas på batteriet bara. Låt knappen vara i läge på. Om reläet klickar när du ansluter är det dags att koppla in rampen med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Radare
27 april 2020 · 55 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Om reläet klickar när du ansluter är det dags att koppla in rampen med.

När jag ansluter vad alltså?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang