Angående mätarställning Ford Focus 2009

linus333
7 maj 2020 · 3 Inlägg

Tjena!
Hämtade min ford från Råbergs Bil i Karlskrona idag (certifierad ford verkstad & återförsäljare) efter att ha bytt mitt kombiinstrument då min hade strulat.

Iallafall så vart den bytt å inga problem mer än att mätarställningen nu vart annorlunda. Forden hade gått ca 10000 mil vid inlämning men visar nu 19000 på displayen, tråkigt. Råbergs har skrivit i service boken och även på kvittot vad mätarställningen var från början och vad den nya mätarställningen vart. Såklart visste jag inget om detta när jag fick min offert på reparationen, detta var för mig inte på kartan.

Jag frågar hon i receptionen när jag hämtar bilen om detta verkligen inte är möjligt, två gånger yrkar jag detta, men hon ger bara svaret att det går inte. Även på kvittot står detta noterat som "(Går ej att backa det)". I frågande stund så blev jag mest irriterad å ville därifrån, så jag sa inget om det mer.

När jag kommer hem ringer jag till Råbergs Bil fast denna gång deras verkstad i kalmar och frågar om detta är möjligt, jag ger dem modellen på min bil. Intressant nog får jag svaret att det är troligtvis möjligt men de får inte göra det enligt deras regler (eller enligt lag). Jag fortsätter då och frågar om de kan lösa detta ändå, då ber han mig om regnummret och att jag ska vänta lite, när han kommer tillbaka får jag ett nej, "detta är inte möjligt". Det som slår mig är att de antagligen sett i deras system att bilen är lagad hos dem och att de själva har skrivit att detta inte är möjligt.

Nåväl ringer jag lite andra verkstäder och de säger att de enda som kan göra detta är ford själva, då det är elektroniskt och man behöver specifik verktyg för saken.

Lagt 7000 kr på reparationen och känner mig riktigt missnöjd faktiskt, mycket pengar, speciellt när jag får bilen och helt plötsligt är där ny mätarställning något som ingen sagt något om alls.

Går det att fixa mätarställningen på bilen eller är det verkligen omöjligt?

Det är en Ford Focus 2009. Tack för alla svar!

Senast redigerat av linus333 (7 maj 2020)

simlar
7 maj 2020 · 5 548 Inlägg

Brukar vara omöjligt att ändra mätarställning på ett mätarhus, vet att på VW så går det att ändra ett helt nytt inom första 100milen men när mätarställning passerat 100mil är dom låsta och går ej ändra med diagnosdatorn.

Det som gjorts fel däremot är att det inte är köpt ett begagnat mätarhus med liknande mätarställning.

Senast redigerat av simlar (7 maj 2020)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
linus333
7 maj 2020 · 3 Inlägg

simlar skrev:
Brukar vara omöjligt att ändra mätarställning på ett mätarhus, vet att på VW så går det att ändra ett helt nytt inom första 100milen men när mätarställning passerat 100mil är dom låsta och går ej ändra med diagnosdatorn.

Det som gjorts fel däremot är att det inte är köpt ett begagnat mätarhus med liknande mätarställning.

Är detta något som jag kan be dom ordna?

simlar
7 maj 2020 · 5 548 Inlägg

Ändra mätarställning är som sagt inte möjligt.
Däremot kräva att få monterat ett mätarhus med mer likvärdig mätarställning bör gå men vet ej vad som gäller när du redan godkänt bytet och dom redan bytt till ett begagnat mätarhus.
För jag antar det är verkstaden som både beställt och monterat mätarhuset?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
linus333
7 maj 2020 · 3 Inlägg

simlar skrev:
Ändra mätarställning är som sagt inte möjligt.
Däremot kräva att få monterat ett mätarhus med mer likvärdig mätarställning bör gå men vet ej vad som gäller när du redan godkänt bytet och dom redan bytt till ett begagnat mätarhus.
För jag antar det är verkstaden som både beställt och monterat mätarhuset?

Precis, ska se med dom om det går att lösa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang