Vevhusvent Audi A4

Palander Sir
18 augusti 2020 · 201 Inlägg

Hej. En fråga ang vevhusventen.

På min a4 har jag Audi TT ventilkåpa vilket gör att jag kan suga ut ånger både från ventilkåpan och vevhuset på blocket. Till catchtanken sitter allså idag en slang från vevhusventen och en från ventilkåpan till catchtank. För att få den besiktigad måste jag ta bort de öppna filtret på catchtank och dra en slang till sugsidan.

Fråga 1) kan jag ta bort filtret på catchtanken och dra en slang (25mm) från den in i samma slang som går från dumpen till luftfilter? Eller vad händer när tycket dumpas ut när man släpper gasen?

FRÅGA 2) Behöver det sitta någon backventil eller restriktor på slangen?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Palander Sir
19 augusti 2020 · 201 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/3/2065/2065-8de549357572fe1967ec03132894ebab.jpg

Palander skrev:
Hej. En fråga ang vevhusventen.

På min a4 har jag Audi TT ventilkåpa vilket gör att jag kan suga ut ånger både från ventilkåpan och vevhuset på blocket. Till catchtanken sitter allså idag en slang från vevhusventen och en från ventilkåpan till catchtank. För att få den besiktigad måste jag ta bort de öppna filtret på catchtank och dra en slang till sugsidan.

Fråga 1) kan jag ta bort filtret på catchtanken och dra en slang (25mm) från den in i samma slang som går från dumpen till luftfilter? Eller vad händer när tycket dumpas ut när man släpper gasen?

FRÅGA 2) Behöver det sitta någon backventil eller restriktor på slangen?

Kan det bli några probs med denna lösningen?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang