Köpråd: BMW xDrive

FabianTsi
7 november 2020 · 208 Inlägg

Går i tankarna att köpa en BMW som nästa bil. På ett par recensioner av xdrive bilar, tex M550d xDrive har jag sett att man kan koppla ur fyrhjulsdrift en helt. Inte för att jag kommer sladda omkring med bilen, men kul att veta bara.

Undrar om någon vet vilka modeller detta är möjligt att göra på? Alla? M-modeller bara? Hittar ingen dreikt info om detta på Google. Av de nyare årsmodeller känns det som att de flesta intressanta bilar har xDrive. Typ 335d.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
torsen
7 november 2020 · 7 285 Inlägg

Aldrig läst eller hört att framhjulsdriften går att koppla ur på någon BMW xDrive.
En av sönerna har sin andra X3.
På den går det inte att lägga ur framhjulsdriften.

Vet inte säkert, men tror inte BMW har någon konventionell fördelningsväxellåda, som bilar med riktig 4x4.
D v s bl a lågväxel.

Ingen större vinst med att kunna koppla ur framhjulsdriften.
Såvida bilen inte har frihjulsnav.
Annars snurrar främre drivaxlar, differential och främre kardanaxel med.
När man på en del bilar kopplar ur framhjulsdriften kopplar man endast ur förbindelsen mellan främre drivaxlarna.
Orsaken till detta är för att bilen inte ska "knyta sig" vid fulla rattutslag.
I vissa fall kan även interferens undvikas med urkopplad framhjulsdrift.
Detta vare sig fördelningslådan är kugghjuls- eller kedjedriven.
Mest "tjut" från en kugghjulsdriven och i vissa fall "vandrande" ljud från en kedjedriven fördelningslåda.

Såvida bilen inte har en fördelningslåda med central differential(som kan låsas vid behov).
Som t ex Lada Niva, Land Rover, Landcruiser och Merceds Geländewagen, för att nämna några.

Har själv ägt 16 st olika 4x4-bilar sedan 1999.
(men kan och vet inte allt om 4x4 för det!)

Utmarks-Loke
7 november 2020 · 5 880 Inlägg

I mina ögon är xdrive något man bör undvika. När det krånglar, vilket det gör ibland, så blir det riktigt dyrt. Dessutom drar bilen mer bränsle när det är mer grejer som skall snurra. Det blir också svårare att reparera när det är mer teknik som tar utrymme. Sedan är det alltid så med fyrhjulsdrift, att den gör föraren mer självsäker på vinterföre och då kör man fortare och då blir olyckan värre när den väl händer.

Marcus_89 Biltokig elektriker
7 november 2020 · 3 352 Inlägg

Vet inte exakt på vilka, men på de senare årsmodellerna går det att koppla bort i bilen. På de tidigare gör man det med programvara. X-drive är awd och inte 4wd. Så framhjulen kopplas in vid behov smile Så bilen är bakhjulsdriven tills mer grepp behövs, då kopplas det in.

Utmarks-Loke
7 november 2020 · 5 880 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Vet inte exakt på vilka, men på de senare årsmodellerna går det att koppla bort i bilen. På de tidigare gör man det med programvara. X-drive är awd och inte 4wd. Så framhjulen kopplas in vid behov smile Så bilen är bakhjulsdriven tills mer grepp behövs, då kopplas det in.

Men går det verkligen att koppla bort framhjulen helt, eller sänker man bara till 5-10% så nästan all kraft hamnar bak?

Marcus_89 Biltokig elektriker
7 november 2020 · 3 352 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Marcus_89 skrev:
Vet inte exakt på vilka, men på de senare årsmodellerna går det att koppla bort i bilen. På de tidigare gör man det med programvara. X-drive är awd och inte 4wd. Så framhjulen kopplas in vid behov smile Så bilen är bakhjulsdriven tills mer grepp behövs, då kopplas det in.

Men går det verkligen att koppla bort framhjulen helt, eller sänker man bara till 5-10% så nästan all kraft hamnar bak?

Ja, de kopplas bort helt smile En bmw med x-drive är 100% bakhjulsdriven tills att bilen känner av att mer grepp behövs. T ex vid halt väglag osv. Iom att det är elektroniskt styrt så går det att stänga av awd helt så att den aldrig går i.

Därför drar inte en x-drive mer än en icke-x-drive vid normal körning. Kanske ngt litet pga vikten.

Senast redigerat av Marcus_89 (7 november 2020)

torsen
7 november 2020 · 7 285 Inlägg

Marcus_89 skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Marcus_89 skrev:
Vet inte exakt på vilka, men på de senare årsmodellerna går det att koppla bort i bilen. På de tidigare gör man det med programvara. X-drive är awd och inte 4wd. Så framhjulen kopplas in vid behov smile Så bilen är bakhjulsdriven tills mer grepp behövs, då kopplas det in.

Men går det verkligen att koppla bort framhjulen helt, eller sänker man bara till 5-10% så nästan all kraft hamnar bak?

Ja, de kopplas bort helt smile En bmw med x-drive är 100% bakhjulsdriven tills att bilen känner av att mer grepp behövs. T ex vid halt väglag osv. Iom att det är elektroniskt styrt så går det att stänga av awd helt så att den aldrig går i.

Därför drar inte en x-drive mer än en icke-x-drive vid normal körning. Kanske ngt litet pga vikten.

Men den har väl inga frihjuls nav - eller????
För utan frihjulsnav snurrar ju drivaxlar och differential m m runt hela tiden - eller????

Härutöver har jag läst om flera fall där framhjulsdriftens "plastdrev/-kugghjul" på BMW havererat och blivit tandlösa.
Lär kosta en halv förmögenhet att byta.

Är man ute efter 4x4 så ska man nog välja en bil som är konstruerad för detta från början.
Inte en där man, på reklam-/marknadsföringsavdelningens uppmaning, "hängt på" drivning på även den andra axeln för att "följa modet".

Tycker jag!

Marcus_89 Biltokig elektriker
7 november 2020 · 3 352 Inlägg

Ja, de snurrar ju ändå, fast utan drivning då. Sen vid behov kopplas de till. Det kan jag tänka mig, inte billigt att reparera. Använder de plastdrev så säger det ju en del med.

Volvo, audi, vw osv använder liknande system med samma princip. De kör med haldex nu. Audi quattro är inte 4wd längre, de har gått över till awd för några år sen. Men tror att haldex är en bättre konstruktion än x-drive. Har inte hundra kolla på skillnaderna eller uppbyggnaden.

panda666
7 november 2020 · 4 261 Inlägg

Kan säga att på senaste m5an kan man stänga av fyrhjulsdriften när man kör bilen men visste inte att man kunde göra det på de mindre motorerna. Kan också säga att ja inte rekommenderar bmw med fyrhjulsdrift. Klena grejer faktiskt som strular, kolla bara på autopower.se och andra forums där är det ofta nån som gnäller på att hans xdrive har pajat. Här om veckan hade en kollega som är lite äldre köpt för några månader sen en 320d med xdrive en 16-17-18 årsmodell minns inte, f30 modell iaf där bakaxeln började ge ett missljud vid körning. Tror han sa att det skulle landa på runt 30k-+ och inte fan ville han ha begagnat bakaxel^^ han har inte ägt bilen mer än några månader och den har rullat 6000mil.

torsen
7 november 2020 · 7 285 Inlägg

Smartaste bilen för en vanlig Svensson, som inte behöver extrem markfrigång, är förra och förrförra generationerna av Subaru Forrester.
Men så var de också överrepresenterade bland dem som drar hästsläp.
Torsen mellan hjulen och axlarna samt lågväxel så man kan backa utan att kopplingen tar stryk.
Subaru tillverkar bilar med 4x4 för dem SOM BEHÖVER 4x4.
De som endast vill ha ett emblem bak som antyder mer än 2-hjulsdrift har mycket att välja på.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2020 · 17 559 Inlägg

Nu snackar vi om att byta upp sig! Fabia till M550d! Kul! Men som påpekats: De är inte felfria direkt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
7 november 2020 · 5 880 Inlägg

Men egentligen är M550d en vansinnig bil att köpa, den är proppfull med dyrbar teknik som kan och kommer gå sönder. Det är såna bilar som gett BMW sitt rykte om dyrbara reparationer. Skall man ha en bil som verkligen används så är det mycket bättre att köpa en snålutrustad 320d.

panda666
7 november 2020 · 4 261 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men egentligen är M550d en vansinnig bil att köpa, den är proppfull med dyrbar teknik som kan och kommer gå sönder. Det är såna bilar som gett BMW sitt rykte om dyrbara reparationer. Skall man ha en bil som verkligen används så är det mycket bättre att köpa en snålutrustad 320d.

försäkringsbolagen får jobba hårt, men det som suger är när maskinskadegarantin är borta och då får man stå med en bil som är trasig och en kostnad för o laga på över 50k. Då suger det hårt.

FabianTsi
7 november 2020 · 208 Inlägg

Poängen är väl just att jag vill ha en bil med RWD, men de nyare modellerna har ju oftare än sällan xDrive. Skulle vilja ha en 3 serie kombi, men är inte intresserad av 20d, vill ha lite mer kräm, typ 300+. Undrar just nu om jag får plats med barn och sambo i en M135i RWD då efter att ha läst om xDrive nu, tackar.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Utmarks-Loke
7 november 2020 · 5 880 Inlägg

Tyvärr hade ju BMW ofta kampanjer där de bjöd på xdrive billigt eller utan kostnad, så många passade på. Jag tror det var ett sätt att locka kunder som inte vågade köpa BMW för att de hört för ofta på Trafikmagasinet hur farligt bakhjulsdrift är på vintern. Resultatet är en väldig massa fyrhjulsdrivna BMW på begagnatmarknaden nu.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2020 · 13 776 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men egentligen är M550d en vansinnig bil att köpa, den är proppfull med dyrbar teknik som kan och kommer gå sönder. Det är såna bilar som gett BMW sitt rykte om dyrbara reparationer. Skall man ha en bil som verkligen används så är det mycket bättre att köpa en snålutrustad 320d.

men m550d ör äkligt trevliga.   polarn optimerade en sån som var istort sätt sprillans ny..  det är ingen dålig bil.  men som sagt det är säkert inte billigt utan garantier smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
7 november 2020 · 5 880 Inlägg

Growe skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men egentligen är M550d en vansinnig bil att köpa, den är proppfull med dyrbar teknik som kan och kommer gå sönder. Det är såna bilar som gett BMW sitt rykte om dyrbara reparationer. Skall man ha en bil som verkligen används så är det mycket bättre att köpa en snålutrustad 320d.

men m550d ör äkligt trevliga.   polarn optimerade en sån som var istort sätt sprillans ny..  det är ingen dålig bil.  men som sagt det är säkert inte billigt utan garantier smile

Klart man måste optimera, 400hk och 760Nm räcker inte riktigt till tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2020 · 13 776 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Growe skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men egentligen är M550d en vansinnig bil att köpa, den är proppfull med dyrbar teknik som kan och kommer gå sönder. Det är såna bilar som gett BMW sitt rykte om dyrbara reparationer. Skall man ha en bil som verkligen används så är det mycket bättre att köpa en snålutrustad 320d.

men m550d ör äkligt trevliga.   polarn optimerade en sån som var istort sätt sprillans ny..  det är ingen dålig bil.  men som sagt det är säkert inte billigt utan garantier smile

Klart man måste optimera, 400hk och 760Nm räcker inte riktigt till tongue

haha näe tydligen inte.. tror den hade gått några hundra mil  polarn förklarade att om bmw ser att den är optimerad så är det kört.. men han sket i det smile      den gick helt okej både före och efter smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
7 november 2020 · 4 261 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Tyvärr hade ju BMW ofta kampanjer där de bjöd på xdrive billigt eller utan kostnad, så många passade på. Jag tror det var ett sätt att locka kunder som inte vågade köpa BMW för att de hört för ofta på Trafikmagasinet hur farligt bakhjulsdrift är på vintern. Resultatet är en väldig massa fyrhjulsdrivna BMW på begagnatmarknaden nu.

och folk körde och kör fortfarande 740/940 rwd utan antisladd varje vinter utan problem^^ bmw har inte konstant 4wd så det är kanske nästan samma sak som rwd^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang