Köpråd Golf 6 GTI eller 7 GTI

totte1015
25 december 2020 · 465 Inlägg

Är inne på att köpa en nyare Golf GTI nu, en MK 6 eller MK7, nu är frågan vilken jag bör välja.

MK6 (35 Edition) (2012):
Gått 14649 mil och kostar 143 800kr
Manuell

MK7 GTI 2.0 TSI  (2014):
Gått 9 721 mil och kostar 192 800kr
Automat


Är mycket kluven till vilken är mest prisvärd för pengarna?
Vad tycker ni? Bomba gärna med aspekter och vinklar ur hur jag bör tänka, och om någon av MKn har kända fel eller liknande!

simlar
26 december 2020 · 5 536 Inlägg

Helt klart Mk7an.
Snyggare, modernare, bekvämare.

Ta helförsäkring så har du maskinskada i 2000-5000mil till beroende på bolag.
(Inget försäkringsbolag täcker maskinskada på bil som gått över 15k mil eller är 10+år gammal)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
totte1015
26 december 2020 · 465 Inlägg

simlar skrev:
Helt klart Mk7an.
Snyggare, modernare, bekvämare.

Ta helförsäkring så har du maskinskada i 2000-5000mil till beroende på bolag.
(Inget försäkringsbolag täcker maskinskada på bil som gått över 15k mil eller är 10+år gammal)

Jo börjar luta åt den med efter ett par timmars klurande

Är Länsförsäkringar ett bra bolag för det?
Har dem till allt annat nämligen, landar dock på 1180kr per månad, sura pengar är det

Myhran
26 december 2020 · 452 Inlägg

Folksam, IF eller Volkswagen försäkring har 15000mil maskinskada, LF Har bara 12000mil,

totte1015
26 december 2020 · 465 Inlägg

Myhran skrev:
Folksam, IF eller Volkswagen försäkring har 15000mil maskinskada, LF Har bara 12000mil,

Ajdå, hmm, samlingsrabatten är 600kr per år, men månadskostnad hos t.ex VW var mycket billigare per månad så det tjänar man ju ihop ganska fort.

Tur att du nämnde dem, dom fanns inte med på Compricer, verkar bara vara skitbolag där

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2020 · 17 552 Inlägg

Har bra erfarenheter av Folksam.

Har fått diverse saker åtgärdat smidigt av de. Grejer som kostat upp mot miljonen.
Fick en motorskada på bilen för 3 år sedan vid 8500 mil. Inget snack. Pengarna på kontot.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
totte1015
26 december 2020 · 465 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har bra erfarenheter av Folksam.

Har fått diverse saker åtgärdat smidigt av de. Grejer som kostat upp mot miljonen.
Fick en motorskada på bilen för 3 år sedan vid 8500 mil. Inget snack. Pengarna på kontot.

Folksam kommer jag aldrig röra med tång, SVINDYRA, för mig kostar försäkringen per månad 500kr mer, alltså helförsäkring, landade på 1500kr per månad, tycker det låter jättedyrt

Gäller samma med hemförsäkring där, jag bytte från dem då dom var otroligt dyra

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2020 · 17 552 Inlägg

totte1015 skrev:

Hybrid_ skrev:
Har bra erfarenheter av Folksam.

Har fått diverse saker åtgärdat smidigt av de. Grejer som kostat upp mot miljonen.
Fick en motorskada på bilen för 3 år sedan vid 8500 mil. Inget snack. Pengarna på kontot.

Folksam kommer jag aldrig röra med tång, SVINDYRA, för mig kostar försäkringen per månad 500kr mer, alltså helförsäkring, landade på 1500kr per månad, tycker det låter jättedyrt

Gäller samma med hemförsäkring där, jag bytte från dem då dom var otroligt dyra

Beror nog på hur gammal man är och hur man bor. Betalar 2998:- /år för ena bilen. Helförsäkring inkl. viltskydd & bärgning. Men varit kund i 25 år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
totte1015
26 december 2020 · 465 Inlägg

Hybrid_ skrev:

totte1015 skrev:

Hybrid_ skrev:
Har bra erfarenheter av Folksam.

Har fått diverse saker åtgärdat smidigt av de. Grejer som kostat upp mot miljonen.
Fick en motorskada på bilen för 3 år sedan vid 8500 mil. Inget snack. Pengarna på kontot.

Folksam kommer jag aldrig röra med tång, SVINDYRA, för mig kostar försäkringen per månad 500kr mer, alltså helförsäkring, landade på 1500kr per månad, tycker det låter jättedyrt

Gäller samma med hemförsäkring där, jag bytte från dem då dom var otroligt dyra

Beror nog på hur gammal man är och hur man bor. Betalar 2998:- /år för ena bilen. Helförsäkring inkl. viltskydd & bärgning. Men varit kund i 25 år.

Hehe, det där är min totala ålder nästan.

Men hursomhelst, mindre prat om försäkring mer om bilarna!

Dock har jag nog ställt in mig på MK7an, modernare som en tidigare sa, och "bara" 50k dyrare

SportPilot Ubåtsingenjör
26 december 2020 · 7 236 Inlägg

Med tanke på driftsäkerhet så hade jag hellre valt en bil med manuell låda smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
totte1015
26 december 2020 · 465 Inlägg

SportPilot skrev:
Med tanke på driftsäkerhet så hade jag hellre valt en bil med manuell låda smile

Ja det är ju en aspekt för att välja den billigare... Hmm

Hur ser prutandet ut för bilhandlare i dessa prisklasser? Normalt att pruta till jämn siffra eller ska man ändå hitta fel innan man gört?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2020 · 17 552 Inlägg

totte1015 skrev:

SportPilot skrev:
Med tanke på driftsäkerhet så hade jag hellre valt en bil med manuell låda smile

Ja det är ju en aspekt för att välja den billigare... Hmm

Hur ser prutandet ut för bilhandlare i dessa prisklasser? Normalt att pruta till jämn siffra eller ska man ändå hitta fel innan man gört?

Med tanke på VW:s rykte om driftsäkerhet kan du nog pruta hur mycket som helst. Bara de får sålt bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Myhran
26 december 2020 · 452 Inlägg

Mk7 alla dagar i veckan! Dock hade jag hellre valt en R istället för en Gti, smile har själv haft en 6 R och älskade bilen! Den blev ersatt av en superb 190tdi L&K lite tråkigare lite mer familjevänlig wink

totte1015
26 december 2020 · 465 Inlägg

R ligger lite över min budget tyvärr!
Kanske i framtiden!

Men vad bör man fråga bilfirman om bilen, vad ska man titta på och kontrollera innan köp?
Något speciellt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang