Växelspak Fastnat

Pirremirre
6 februari 2021 · 19 Inlägg

Hej, min Saab 9-3 (-00) har stått i garage i nästan tre år, Jag har bytt fjäderben båda sidor och lite annat, nu är jag färdig och testade att trycka ner kopplingen och lägga i friläge, men det gick inte, den har fastnat i Reverse (manuell) Så min fråga är om det är vanligt när bilen har stått länge och vad man kan göra åt det
mvh Pierre

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 februari 2021 · 14 082 Inlägg

Pirremirre skrev:
Hej, min Saab 9-3 (-00) har stått i garage i nästan tre år, Jag har bytt fjäderben båda sidor och lite annat, nu är jag färdig och testade att trycka ner kopplingen och lägga i friläge, men det gick inte, den har fastnat i Reverse (manuell) Så min fråga är om det är vanligt när bilen har stått länge och vad man kan göra åt det
mvh Pierre

Behöver man inte sätta i nyckeln och vrida om så att växelspakslåset hoppar ur?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pirremirre
6 februari 2021 · 19 Inlägg

Jag gjorde det, dock är batteriet dött (håller på och laddar det) men trodde det skulle gå och lägga i friläge ändå, men det kanske det inte gör

Nybergrobin
6 februari 2021 · 2 385 Inlägg

Pirremirre skrev:
Jag gjorde det, dock är batteriet dött (håller på och laddar det) men trodde det skulle gå och lägga i friläge ändå, men det kanske det inte gör

Börja med ett fulladdat batteri smile

Pirremirre
6 februari 2021 · 19 Inlägg

Tack för era svar, jag fick det att funka smile

Nybergrobin
6 februari 2021 · 2 385 Inlägg

Pirremirre skrev:
Tack för era svar, jag fick det att funka smile

Var det strömmen som var felet? smile

Pirremirre
7 februari 2021 · 19 Inlägg

Ja, det funkade när jag satt i batteriet igen så det borde varit det som var felet:)

Snurriis
7 februari 2021 · 761 Inlägg

Ska inte behöva ha batteri för att få ur backen. ska bara vara att vrida nyckeln till tändningsläge, trycka ner kopplingen och dra spaken till neutral.

Har i dagsläget en 9-5a som i stort sätt fungerar på samma sätt med växelspak/tändningslås så funkar det utan ström.

Tobzter
7 februari 2021 · 3 147 Inlägg

Hade samma problem när min 9-3 stått länge utan batteri. Och till slut så kunde ja vrida nyckeln. Hade bara kärva ihop lite .så ja de går utan batteri

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Bassiehof
7 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Saab hade det i första gen 900 etc, innan den digitala elektroniskt styrda revolution, så det är definitivt en mekanisk spärr, i stället för rattlås, som också brukar vara mekanisk.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang