Golf 3 -96 går dåligt + airbag lampa lyser

Pannkaksparty
10 mars 2021 · 10 Inlägg

Hello, min golf 3 -96:a går dåligt speciellt när man trampar på ordentligt gasen , ger inte den kraften den skall göra. Idag tyckte jag att den gick extra dåligt när det var branta uppförsbackar och man trampa på. Blir liksom orkeslös.
Den har gått väldigt blöddrigt, men nu går den lite bättre på tomgång. Luftfilter, bränslefilter,tändfördelar lock med rotor och tändkablar är bytta. Har kört med en flaska injektor cleaner i en tank.

Vad är nästa steg? Ny tändspole? Bränsle pump? Eller är det något med injektor biten?

Jag fick en tvåa på besiktningen för min airbag lampa lyser. När man slår på tändningen lyser den, sen blinkar den till när den borde slockna för att åter lysa med fast sken. Har letat under stolarna efter de gula kontakterna som tydligen glappar ibland men hittar inte dem.


Några tipps ?

Senast redigerat av Pannkaksparty (10 mars 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 mars 2021 · 14 086 Inlägg

Varför två trådar om samma sak??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Pannkaksparty
10 mars 2021 · 10 Inlägg

Försökte förhandsgranska, men måste halkat på knapparna på telefonen. Den ena kan raderas? Admin?

simlar
10 mars 2021 · 5 554 Inlägg

Går den ojämnt på tomgång?
Är den en 1,8 8V 90hk? Sitter då en vakuumlang lite dolt bakom "förgasaren", denna slang orsakar ett rejält vakuumläckage om den är trasig vilket i sin tur gör att motorn går dåligt.

Angående airbag så är det lämpligast att börja med att läsa av felkoder.
Går dock inte läsa med vad som helst pga äldre VW.
VCDS är att rekommendera.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Pannkaksparty
10 mars 2021 · 10 Inlägg

Det är en 1.4  60 hk. Ja den har gått dåligt på tomgång, men nu funkar det bättre.

victorimba1
11 mars 2021 · 62 Inlägg

Går extra dåligt när du trampar på gasen? Dåligt bränsletryck? Kolla det. Om du har någon felsökningsverktyg kan du kolla hur bränslejusteringen beter sig när du trycker på pedalen.

Skulle ett igensatt avgassystem ge dessa symtom?

Pannkaksparty
11 mars 2021 · 10 Inlägg

Nej jag har inget felsökningsverktyg? Men skulle en sådan här duga?
https://www.navringar.se/se/b13-obd2-wifi-felkodslasare

simlar
11 mars 2021 · 5 554 Inlägg

Slå på katalysatorn med handen, skramlar det i den har innehållet släppt och kan då vrida sig så det täpper för.

Bytte till mig en VW Corrado G60 för några år sedan, orkade bara varva till 2500rpm innan man kände motorn kvävdes. Ägaren innan hade bytt allt i både tändning och bränsle utan förbättringar, med ny katalysator gick den som ett skott igen smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Pannkaksparty
11 mars 2021 · 10 Inlägg

Ok, skall testa att slå på den och se om det låter något, beställde förresten en sådan obd Wi-Fi scanner.

Mossan1
11 mars 2021 · 2 930 Inlägg

Har du OBD2 i en 96'a?
Om ja, så är felkoder från en generisk scanner inte att ta på 100% allvar på ej EOBD kompatibla fordon. Om du får några.

Är det inget OBD2 så är det VAGs tidiga diagnosuttag med två separata kontakter.

VCDS med rätt interface fungerar annars, men kostar en slant.

Pannkaksparty
11 mars 2021 · 10 Inlägg

Har ett scart liknande uttag med 16 hål i. Försöker ladda upp en bild, men det funkar inte.

Mossan1
11 mars 2021 · 2 930 Inlägg

VAG 2x2 som det heter, ser helt annorlunda ut.  Jag tror det satt under huven, rent av.
Medan OBD2 alltid ska vara tillgängligt för diagnos under färd.  Vanligen under ratten/ vid pedaler/ eller mittkonsol.
Är det lucka för, ska den vara märkt OBD2  eller OBDII.

Pannkaksparty
11 mars 2021 · 10 Inlägg

Den sitter ovanför ciggtändaren med motorsymbolen på locket.

Pannkaksparty
12 mars 2021 · 10 Inlägg

Har kör lite mer med bilen nu. Det verkar bara vara ibland den går dåligt på raksträcka med gaspådrag om något hade blockerat i katalysatorn borde den väl gå dåligt hela tiden?
Skall kolla den där slangen som någon nämnde oxå.

simlar
12 mars 2021 · 5 554 Inlägg

Pannkaksparty skrev:
Har kör lite mer med bilen nu. Det verkar bara vara ibland den går dåligt på raksträcka med gaspådrag om något hade blockerat i katalysatorn borde den väl gå dåligt hela tiden?
Skall kolla den där slangen som någon nämnde oxå.

Varit med om att katalysatorns innehåll bara ibland vrider sig och blockerar avgaset.
Även dom har man hört skramla när man slagit lätt på katalysatorn.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mossan1
12 mars 2021 · 2 930 Inlägg

Täta katalysatorer eller ljuddämpare brukar yttra sig i att motorn kväver sig på högre varvtal, främst tillsammans med belastning.
Dvs när avgasflödet är som störst. 

Skapar inte nödvändigtvis felkod, för någon avgastrycksövervakning finns sällan.
Det är naturligtvis konsekvent.

Dom är då också ofta opåverkade på tomgång och lägre varv.
Annars skulle den inte kunna varva alls knappt.

Senast redigerat av Mossan1 (12 mars 2021)

husseman
13 mars 2021 · 1 620 Inlägg

Pannkaksparty skrev:
Hello, min golf 3 -96:a går dåligt speciellt när man trampar på ordentligt gasen , ger inte den kraften den skall göra. Idag tyckte jag att den gick extra dåligt när det var branta uppförsbackar och man trampa på. Blir liksom orkeslös.
Den har gått väldigt blöddrigt, men nu går den lite bättre på tomgång. Luftfilter, bränslefilter,tändfördelar lock med rotor och tändkablar är bytta. Har kört med en flaska injektor cleaner i en tank.

Vad är nästa steg? Ny tändspole? Bränsle pump? Eller är det något med injektor biten?

Jag fick en tvåa på besiktningen för min airbag lampa lyser. När man slår på tändningen lyser den, sen blinkar den till när den borde slockna för att åter lysa med fast sken. Har letat under stolarna efter de gula kontakterna som tydligen glappar ibland men hittar inte dem.


Några tipps ?

Hmm,  ser att du bytt en del på tändnings sidan- men inte stift? Stämmer detta, så kolla stiften. De kan säja mer än tusen ord här.. ser alla stift fina ut- så byt dom ändå. Ser nåt stift svartare ut än de andra?  Kom ihåg vilken cylinder du hittade det på. Ser att du beställt det sämsta OBD verktyget man kan hitta(ser ut som ELM) - dessa finns på wish för 25:- o gör ingen glad. Du borde koppla upp med VCDS för att få koll på Airbag o kanske få nåt på Motorn oxå.
mvh/husse

Pannkaksparty
13 mars 2021 · 10 Inlägg

Tändstiften är också bytande, två av dem är sotigare än de andra två.

Mossan1
14 mars 2021 · 2 930 Inlägg

ELM är väl bara ett interface, som sedan behöver ett program.
Visst finns det program som via ELM kan göra mycket. 
Forscan tex, nyttjar bättre modeller av ELM som interface och kan göra det mesta med Ford.
Mig veterligen finns inte det till VCDS.
Dom kräver en äkta interface.

Kanske nån gammal variant av Vagcom är krackad att fungera med ELM?
Vet ej.

En generisk läsare/program (som billiga appar eller scanners) kan heller inte släcka felkoder i annat än motorn. I bästa fall.
Inte i ABS, Airbag, klimatsystem, osv..
Det kräver en märkesanpassad scanner.

Senast redigerat av Mossan1 (14 mars 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang