"Köpråd" familjebil 10-15 tusen

peshti
20 mars 2021 · 60 Inlägg

Hej jag har egentligen dålig koll på bilar, köpte en Saab 9-5 som har sina skavanker, ni får jättegärna titta till mina bilder.

Här kommer en liten lista som jag tycker är nödvändig.

Växellåda - Automat eller manuell kvittar, helst automat men antar att manuell gör priset billigare.

Säkerhet - jag har familj med 2 barn och en till på g så bilen behöver vara säker för de små.

Annat - gärna plats för 3 bak och  2 fram så kan man åtminstone ta med en kompis eller så när inte hela familjen ska med.

Gärna plats i bagageluckan för 1-2 resväskor alternativt en barnvagn. Så man kan ta med sig nåt när man reser osv.

Bilen behöver finnas i Stockholm, gällande storlek på bil vill jag inte ha någon överdrivet stor bil, den ska vara smidig och inte ta alltför mycket plats, vet inte om det hjälper men men.

Jag kan även tänka mig att byta in min Saab 9-5 för att dra ner priset eller köpa nåt bättre för samma pris, vet dock inte vad jag kan få för min Saab 9-5. Den har ju en del skavanker, spricka i framrutan vid förarsidan, fläckig bagagelucka, övermålat rost, osv. Ni får jättegärna titta bilderna i mitt fotoalbum. Besiktas i slutet av maj.

Det viktiga för mig är i vilket fall att jag inte äger 2 bilar, jag vill egentligen köra bilen göra byte och affär och komma hem med en bil, det finns absolut noll logik att ha två bilar i vår familj då jag är den enda som har körkort och tro mig min flickvän vill absolut inte ha körkort.

Ni får jättegärna tipsa om bilar eller om ni har en egen som ni ska sälja osv, så tar jag gärna en titt.

Några bilar jag har fått upp ögonen för.

Citroen Xsara Picasso - Dock säger ju alla att franska bilar är skit, ibland kan man läsa om några som har haft noll problem.

Peugeot 307 break XT - Dock säger ju alla att franska bilar är skit, ibland kan man läsa om några som har haft noll problem.

Ni får jättegärna tipsa om andra bilar, jag kan även tänka mig köpa ännu en Saab 9-5 i bra skick, överlag vet jag inte vilka bilar som rekommenderas i min prisklass förutom Saab.

Mvh

Peshtiwar

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 mars 2021 · 14 079 Inlägg

Jag tror absolut inte att det är nån bilfirma som tar emot din SAAB som inbyte när den ligger i den prisklassen. Sälj den privat och köp en annan bil privat, då får du nog mest bil för pengarna men det är inte mycket man får i prisklassen 10 till 15 tusen. Kolla på Blocket går ju också att göra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars 2021 · 17 562 Inlägg

peshti skrev:
Hej jag har egentligen dålig koll på bilar, köpte en Saab 9-5 som har sina skavanker, ni får jättegärna titta till mina bilder.

Här kommer en liten lista som jag tycker är nödvändig.

Växellåda - Automat eller manuell kvittar, helst automat men antar att manuell gör priset billigare.

Säkerhet - jag har familj med 2 barn och en till på g så bilen behöver vara säker för de små.

Annat - gärna plats för 3 bak och  2 fram så kan man åtminstone ta med en kompis eller så när inte hela familjen ska med.

Gärna plats i bagageluckan för 1-2 resväskor alternativt en barnvagn. Så man kan ta med sig nåt när man reser osv.

Bilen behöver finnas i Stockholm, gällande storlek på bil vill jag inte ha någon överdrivet stor bil, den ska vara smidig och inte ta alltför mycket plats, vet inte om det hjälper men men.

Jag kan även tänka mig att byta in min Saab 9-5 för att dra ner priset eller köpa nåt bättre för samma pris, vet dock inte vad jag kan få för min Saab 9-5. Den har ju en del skavanker, spricka i framrutan vid förarsidan, fläckig bagagelucka, övermålat rost, osv. Ni får jättegärna titta bilderna i mitt fotoalbum. Besiktas i slutet av maj.

Det viktiga för mig är i vilket fall att jag inte äger 2 bilar, jag vill egentligen köra bilen göra byte och affär och komma hem med en bil, det finns absolut noll logik att ha två bilar i vår familj då jag är den enda som har körkort och tro mig min flickvän vill absolut inte ha körkort.

Ni får jättegärna tipsa om bilar eller om ni har en egen som ni ska sälja osv, så tar jag gärna en titt.

Några bilar jag har fått upp ögonen för.

Citroen Xsara Picasso - Dock säger ju alla att franska bilar är skit, ibland kan man läsa om några som har haft noll problem.

Peugeot 307 break XT - Dock säger ju alla att franska bilar är skit, ibland kan man läsa om några som har haft noll problem.

Ni får jättegärna tipsa om andra bilar, jag kan även tänka mig köpa ännu en Saab 9-5 i bra skick, överlag vet jag inte vilka bilar som rekommenderas i min prisklass förutom Saab.

Mvh

Peshtiwar

Lustigt. Hade en Picasso automat för något år sedan som pendlarbil. Den var pålitligheten själv. Noll kronor i reparationer och fick mer än jag gav för bilen när jag sålde den. (automat som sagt)
307:an är väl i princip samma bil, bara inte så bussaktig kaross. Picasso är klart rymligare. Man sitter högt och fint. Ett manuellt växlat exemplar i fint & rostfritt skick ligger på 10k. Automatare kanske 15k. Automaten har en större motorn och var -med facit i hand- rätt törstig. Men mycket trevlig att köra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Grosset
20 mars 2021 · 3 Inlägg

Hej! Jag ägde tidigare en Hyundai Santa fe 2.2 bensinare från 2001. Köpte den för 16000 kr. Bilen köptes som jaktbil och övningskörningsbil men användes minst lika mycket som den andra bilen. Bekväm, slukar massor av bagage men också en del bränsle. Drog 1l/milen men det var också det största problemet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars 2021 · 17 562 Inlägg

Grosset skrev:
Hej! Jag ägde tidigare en Hyundai Santa fe 2.2 bensinare från 2001. Köpte den för 16000 kr. Bilen köptes som jaktbil och övningskörningsbil men användes minst lika mycket som den andra bilen. Bekväm, slukar massor av bagage men också en del bränsle. Drog 1l/milen men det var också det största problemet.

De har även när de är manuella en svaghet. Riktigt klen koppling. Annars är de bra förutom bränsletörst.

Se kan man väl ha åsikter om utseendet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
20 mars 2021 · 1 610 Inlägg

Hmm, i din prisklass så finns det du ser på Blocket tex.  Franska bilar, Sura Volvo o några SAAB. Ett dröse med Fordar, o Opel.  Att väja Franskt är ju galet, att välja Volvo kan funka- men lika lätt bli dyrt, välja SAAB kan funka-om den e´Servad.
En Ford kan funka, men lika gärna lägga av dagen efter köpet.Opel kan funka, fast inte nåt att lita på..- det blir Bingolotto i den prisklassen.  Lycka till.
mvh/husse

peshti
20 mars 2021 · 60 Inlägg

Tack för alla svar 😊. Tycker det är jättesvårt, får se vad det blir.

jaka54
20 mars 2021 · 5 817 Inlägg

Hej!
Funkar allt i SAAB:n så varför byta?! Du får ju inte mycket bil för 10-15000kr om du inte har tur och hittar en pärla...
Sprickan i vindrutan är väl inte hela världen men vill du ha en ny så varför inte byta?!  självrisken är väl runt 1500kr.

peshti
21 mars 2021 · 60 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Funkar allt i SAAB:n så varför byta?! Du får ju inte mycket bil för 10-15000kr om du inte har tur och hittar en pärla...
Sprickan i vindrutan är väl inte hela världen men vill du ha en ny så varför inte byta?!  självrisken är väl runt 1500kr.

Håller på att försöka byta 😊, inget fel på min bil men känner bara att det går att få bättre och sen börjar jag ju tycka det är kul med bilar. I min familj finns det dock noll logik med att ha 2 bilar.

jaka54
21 mars 2021 · 5 817 Inlägg

Hej!
För 10-15000kr får du ingen bättre bil än du redan har...om du inte köper min  1989 Audi 100 Avant förstås, men den är inte till salu. wink Men som sagt! Det gäller att hitta den där "pärlan" som någon med bilintresse och bevarande har haft (och vill sälja).
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-4e798f6129e56ec63dacbdc0ada140b7.jpg

Senast redigerat av jaka54 (21 mars 2021)

peshti
21 mars 2021 · 60 Inlägg

Måste bara fråga av ren nyfikenhet, får man mycket mer bil för pengarna runt 20 tusen klasssen? Eller som högst 30 tusen?

Kanske bättre att spara mina pengar nu och uppgradera mig när det är dags.

jaka54
22 mars 2021 · 5 817 Inlägg

Hej!
Svaret är Nej! Du måste upp i 100000-200000 för att någorlunda känna dig "säker" på att du får en bil som är problemfri (problemfri hur länge då kan man fråga sig...) och inte ens då kan du vara helt säker.
Alla bilar krånglar förr eller senare så frågan är hur villig du är att köpa dig fri (lämna in bilen till verkstad eller reparera själv).
Personligen gör jag allt själv, dels för att jag tycker det är roligt dels för att jag vill att det ska bli ordentligt gjort. -Litar inte på att andra gör det ordentligt.
Det finns naturligtvis saker somjag inte gör , som att byta vindruta t.ex , men allt annat gör jag själv (svetsar, lackar, ser till att allt funkar på bilen, osv).

Tobzter
22 mars 2021 · 3 147 Inlägg

INTE för att vara sådan, för att ja gillar SAAB
men du får mycket saab för dom pengarna helt klart kontra livärdiga märken,
Så behåll den du har om den går bra ,

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 mars 2021 · 17 562 Inlägg

Jaka hävdar att man måste köpa en bil för 100k. Jag säger att det går utmärkt att hitta en fin bil med bra historik för 15-20k som säkerligen inte ger sin ägare allt för mycket bekymmer. Hade alltid pendlarbilar förr i denna prisklass av olika fabrikat som inte krånglade.

Lustigt nog var Picasson den bästa!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 mars 2021 · 14 079 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jaka hävdar att man måste köpa en bil för 100k. Jag säger att det går utmärkt att hitta en fin bil med bra historik för 15-20k som säkerligen inte ger sin ägare allt för mycket bekymmer. Hade alltid pendlarbilar förr i denna prisklass av olika fabrikat som inte krånglade.

Lustigt nog var Picasson den bästa!

Det har du rätt i. Samtidigt kan man inte vara säker med en helt ny bil men då har man iaf. garantier. I mina ögon kan ett bilköp vara som ett lotteri. Tur eller mindre tur. Men i stort sett så får man oftast vad man betalar för.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
peshti
22 mars 2021 · 60 Inlägg

Börjar fundera på att skaffa mig en Kia ceed istället, den kostar mer, den är begagnad. Kostar 60 000, 695kr i tre år och 50% restvärde. Jag har pengar för 20% kontantinsats och att betala av lånet är inga problem.

I min värld så bör det vara mindre problem med en nyare bil så därför känns det som att det jämnar ut sig någorlunda då jag tänker att en nyare bil inte behöver servas lika ofta.

Hittar inget sätt att länka på, det är iaf Kia cee'd_sw 1.6 CRDi 128 HK DRAG S&V-DÄCK

och finns på https://rindstalbil.se/

det som gör att jag tvekar är ju miltalet, jag erkänner att jag inte har koll på den punkten, dvs hur många mil som är okej, den har gått 20 400 mil.

Någon som tycker detta köp är logiskt eller inte? Jag har aldrig tagit ett billån tidigare och tänker att just billån kanske är okej att ta ändå? I min bok okej att låna för studier, bil och boende, dock osäker på om folk brukar låna just för bil eller om det bara är dumt.

jaka54
22 mars 2021 · 5 817 Inlägg

Hej!
Kan fortfarnde inte förstå varför du ska byta bil! -Är det för att du är nyfikenpå något nytt och därför vill byta eller är det för att din SAAB har så många fel? Som jag förstod så var det bara vindrtan som hade en spricka ( lämna in till glasmästare, kostar ca 1500kr), fläckarna går lätt att tvätta bort och rosten tas bot med rostborttagare på kemisk väg eller att du slipar , grundmålar och lackar själv alt  lämnar bort till en lackfirma som tar några tusen för jobbet.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 mars 2021 · 14 079 Inlägg

peshti skrev:
Börjar fundera på att skaffa mig en Kia ceed istället, den kostar mer, den är begagnad. Kostar 60 000, 695kr i tre år och 50% restvärde. Jag har pengar för 20% kontantinsats och att betala av lånet är inga problem.

I min värld så bör det vara mindre problem med en nyare bil så därför känns det som att det jämnar ut sig någorlunda då jag tänker att en nyare bil inte behöver servas lika ofta.

Hittar inget sätt att länka på, det är iaf Kia cee'd_sw 1.6 CRDi 128 HK DRAG S&V-DÄCK

och finns på https://rindstalbil.se/

det som gör att jag tvekar är ju miltalet, jag erkänner att jag inte har koll på den punkten, dvs hur många mil som är okej, den har gått 20 400 mil.

Någon som tycker detta köp är logiskt eller inte? Jag har aldrig tagit ett billån tidigare och tänker att just billån kanske är okej att ta ändå? I min bok okej att låna för studier, bil och boende, dock osäker på om folk brukar låna just för bil eller om det bara är dumt.

....och årsmodellen är?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
peshti
22 mars 2021 · 60 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kan fortfarnde inte förstå varför du ska byta bil! -Är det för att du är nyfikenpå något nytt och därför vill byta eller är det för att din SAAB har så många fel? Som jag förstod så var det bara vindrtan som hade en spricka ( lämna in till glasmästare, kostar ca 1500kr), fläckarna går lätt att tvätta bort och rosten tas bot med rostborttagare på kemisk väg eller att du slipar , grundmålar och lackar själv alt  lämnar bort till en lackfirma som tar några tusen för jobbet.

Jag är nyfiken på nåt nytt och känner också riktigt att jag inte gillar min Saab, det handlar mest om min upplevelse gällande köpet, säljaren var väldigt oärlig och marknadsförde den inte rättvis. Känner jag mig lurad så brukar jag tänka på sånt konstant och då blir det liksom en dålig upplevelse för mig att ha kvar bilen.

Ganska kort historia, jag var desperat dvs jag behövde bil inom ett par timmar och gav hälften av pengarna för bilen i förskott. Snubben körde hit den och jag gav resten, nu kommer ju folk undra varför jag gav resten men fallet är så enkelt att jag inte ville stå där utan bil och eftersom jag redan gett honom pengar så kände jag inte riktigt att jag kunde backa.

Inga fel nämndes, han filmade bilen i förväg men bara det som var bra, allt var perfekt enligt honom eller ska jag vara ärlig så filmade han typ hela bilen, men jag antar att bilar ser mycket finare ut på film eller att han var rätt långt ifrån. Fordonskattad, ingen spricka i rutan osv, jag frågade honom säkert fem ggr finns det nåt jag behöver veta och fick svar nej.  Jag har verkligen supersvårt att tro att man som ärlig säljare skulle tycka att det inte är värt att nämna en sprucken ruta exempelvis.

När bilen väl kom så var det spricka i rutan, den var riktigt skitig inuti, högtalsgaller saknades på en av dörrarna osv, juste annan motorn också än den han nämnde.

Jag hade aldrig gjort ett ägarbyte heller så han avställde bilen i förväg så jag åkte på fordonskatten och han sa i förväg att den är betald, sedan när jag försökte ta kontakt med honom på facebook så blockade han mig.

Jag hade just då också ett trasigt körkort, detta har jag så klart löst.

Jag var typ det perfekta bytet, så nu köper jag aldrig bilar osedda oavsett hur desperat jag är.

Du får jättegärna kolla mitt album om du vill ta en titt på bilen.

Vill dock poängtera att bilen rullar, inga problem, jag har åtgärdat högtalsgallret, så ja det är därför jag vill sälja den. Enda problemet jag har haft än så länge är att vindrutetorkarna slutade fungera en gång under regn, så jag har haft den på verkstaden, ingen jättedyr kostnad dock. Typ 1 000kr.

Jag vill inte framstå som någon som förväntar sig en jättefräsch bil för den här summan, så är inte fallet. Men jag har principer, hade han varit ärlig från början så hade det känts bättre, nu ser jag på bilen och så tänker jag bara på en äcklig oärlig säljare.

Jag vet att det går att få tag på fräschare bil än min för summan jag gav för den.

Jag skulle till och med kunna tänka mig köpa ännu en Saab 9-5 idag, jag gillar känslan när man kör osv, men jag kommer aldrig mer köpa en bil osedd.

Senast redigerat av peshti (22 mars 2021)

peshti
22 mars 2021 · 60 Inlägg

Vettemannen skrev:

peshti skrev:
Börjar fundera på att skaffa mig en Kia ceed istället, den kostar mer, den är begagnad. Kostar 60 000, 695kr i tre år och 50% restvärde. Jag har pengar för 20% kontantinsats och att betala av lånet är inga problem.

I min värld så bör det vara mindre problem med en nyare bil så därför känns det som att det jämnar ut sig någorlunda då jag tänker att en nyare bil inte behöver servas lika ofta.

Hittar inget sätt att länka på, det är iaf Kia cee'd_sw 1.6 CRDi 128 HK DRAG S&V-DÄCK

och finns på https://rindstalbil.se/

det som gör att jag tvekar är ju miltalet, jag erkänner att jag inte har koll på den punkten, dvs hur många mil som är okej, den har gått 20 400 mil.

Någon som tycker detta köp är logiskt eller inte? Jag har aldrig tagit ett billån tidigare och tänker att just billån kanske är okej att ta ändå? I min bok okej att låna för studier, bil och boende, dock osäker på om folk brukar låna just för bil eller om det bara är dumt.

....och årsmodellen är?

/Benny

2013 och diesel, e5 så åker nog bort i min bok då det inte är en e6.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang