Vilken kam är bäst i en B230F?

meckar_jonte
15 augusti 2021 · 65 Inlägg

Jag undrar vilken kam som är bäst i min motor. Jag värvar sällan mycket å vill ha bra drag i början på låga varv
Värvar som Max 3500 rpm. Jag har tänkt på en A-Kam, men vet inte om den är bäst. Annan trimning hade jag också tänkt å göra. Som att chipa bränsle boxen å tändningen. Mvh

simlar
15 augusti 2021 · 5 548 Inlägg

Max 3500rpm så räcker original M-kam gott.

Med ditt mål "bra drag på låga varv" så behöver du en turbodiesel, helst en direktinsprutad med VNT-turbo.

En sugmotor med relativt liten motorvolym har lite vrid och kräver höga varv för att ha "bra drag".

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
meckar_jonte
15 augusti 2021 · 65 Inlägg

simlar skrev:
Max 3500rpm så räcker original M-kam gott.

Med ditt mål "bra drag på låga varv" så behöver du en turbodiesel, helst en direktinsprutad med VNT-turbo.

En sugmotor med relativt liten motorvolym har lite vrid och kräver höga varv för att ha "bra drag".

Jag värvar inte ofta iallafall över 3500rpm då Volvon är slö å vill ha en kam som e bra på lägre varv

simlar
15 augusti 2021 · 5 548 Inlägg

Problemet är att den blir mer slö på lägre varv av att trimma.
Höja kompressionen ger lite bättre ork på låga varv.

Maxvrid i en helt original b230f är vid 2500rpm.
Vassare kam flyttar upp varvtalet för maxvrid och maxeffekten blir då högre eftersom effekten är en funktion av vridmoment och varvtal.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
meckar_jonte
16 augusti 2021 · 65 Inlägg

simlar skrev:
Problemet är att den blir mer slö på lägre varv av att trimma.
Höja kompressionen ger lite bättre ork på låga varv.

Maxvrid i en helt original b230f är vid 2500rpm.
Vassare kam flyttar upp varvtalet för maxvrid och maxeffekten blir då högre eftersom effekten är en funktion av vridmoment och varvtal.

Okej, ska fundera på de där. Men vill ha nå fler hästar i bilen. Tänkte ba fråga om man byter topp till en 531 å en A-Kam, å sedan plana toppen å sen chipa bränsle boxen å tändningen?

simlar
16 augusti 2021 · 5 548 Inlägg

531-topp ger sämre bottenork.
Stora kanaler i dom topparna som ger låg gashastighet på lägre varv.

För låga varv är 530-toppen bäst då dom mindre kanalerna ger en högre gashastighet på låga varv jämfört med 531.
Högre gashastighet = mer luft in i cylindrarna.

530-toppen stryper dock på högre varv och höga kamaxellyft men eftersom du vill ha mer effekt/vrid på låga varv så är 531 och vassare kam tvärtemot vad du är ute efter.

Kamaxlar kan du prova dig fram, men M-kammen är designad av Volvo för mjuk motorgång och goda lågvarvsegenskaper.

A-kam kanske faller i din smak, bara prova om du får tag i en, har du b230 med fördelare i blocket så är dom lätta att få tag i men behöver du en med fördelarspår är dom betydligt mer ovanliga.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
meckar_jonte
16 augusti 2021 · 65 Inlägg

simlar skrev:
531-topp ger sämre bottenork.
Stora kanaler i dom topparna som ger låg gashastighet på lägre varv.

För låga varv är 530-toppen bäst då dom mindre kanalerna ger en högre gashastighet på låga varv jämfört med 531.
Högre gashastighet = mer luft in i cylindrarna.

530-toppen stryper dock på högre varv och höga kamaxellyft men eftersom du vill ha mer effekt/vrid på låga varv så är 531 och vassare kam tvärtemot vad du är ute efter.

Kamaxlar kan du prova dig fram, men M-kammen är designad av Volvo för mjuk motorgång och goda lågvarvsegenskaper.

A-kam kanske faller i din smak, bara prova om du får tag i en, har du b230 med fördelare i blocket så är dom lätta att få tag i men behöver du en med fördelarspår är dom betydligt mer ovanliga.

Det var en som skrev i ett annat inlägg att han hade en A-Kam med fördelarspår liggandes. Sen så kollade jag ifall man skulle trim chipa å då var de tre toppar som dem sa vad lämpliga 405, 531 eller portad 530 så tänkte ba om man hade en 531 för då hade man inte behövt porta eller göra nåt speciellt.

Men som du skrev att flödet e större i en sån å då är den bättre på högre varv.

Men vad skulle du tro är det bästa kombinationen är för att kunna få bättre drag på lägre varv? Å då kan jag räkna med att kunna varva ännu mera än vad jag gör nu.

simlar
16 augusti 2021 · 5 548 Inlägg

Varför dom som säljer chip rekommenderar 405/531 och portad 530 är för att chippen har som mål att öka effekten och då gäller det att varva mer.
Dom flesta sugmotorchip höjer varvstoppet och ändrar tändningskurvan för att öka effekten på högre varv.

Finns nog ingen kombination som ger bättre botten än original.
Förutom då att plana toppen då kompressionsförhållandet är väldigt lågt original (9,8:1), en modern sugmotor har oftast runt 12:1.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
torpis Forummoderator
16 augusti 2021 · 10 576 Inlägg

simlar skrev:
Problemet är att den blir mer slö på lägre varv av att trimma.

Nja, det behöver inte vara sant. Där emot att bara begränsa sig till originaldelar så blir det ju lite tråkigt.

En B230 sugmotor är ju otroligt slö på alla sätt. Med en K-kam eller liknande så blir det ju lite mer åt BMW hållet så att säga. Men varför inte en folkrace kam?  FS1041 eller H-kam finns där. Har för mig H, VX3 och K är snarlika.

Klurar man lite där och kanske planar toppen en smula (E10 soppa fixar ju mer komp) och bygger ett vettigt avgasrör av 2.5" rör så kanske man kan få lite flås i bitarna relativt billigt? Vad ger motorerna i original? 116hk va? Låt säga du kan nosa på 150hk utan större pengar inblandat. Jag tror nog motorn kan upplevas som slöare än innan men det är den inte utan det är bara större kontrast så att säga.


https://folkraceforum.se/volvo/dummietr … terfragas/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
meckar_jonte
16 augusti 2021 · 65 Inlägg

simlar skrev:
Varför dom som säljer chip rekommenderar 405/531 och portad 530 är för att chippen har som mål att öka effekten och då gäller det att varva mer.
Dom flesta sugmotorchip höjer varvstoppet och ändrar tändningskurvan för att öka effekten på högre varv.

Finns nog ingen kombination som ger bättre botten än original.
Förutom då att plana toppen då kompressionsförhållandet är väldigt lågt original (9,8:1), en modern sugmotor har oftast runt 12:1.

Men om vi säger att jag planar å portar 530 toppen å byter kam till antingen K eller A trim chipar å så kanske lite senare ett extraktor rör. Så länge man inte behöver ligga på varvstoppet så är det lugnt

Lucif3r
16 augusti 2021 · 2 243 Inlägg

B230FB har ju 531 med vx3 kam, lämnar 130hk orginal. Den är rätt trevlig att köra, för att vara en trött sugis. Klart betydligt bättre än B230F eller FD i hela registret. Så klart lär man varva FB lite extra för att verkligen utnyttja all kraft som finns(vill påstå att den är som piggast vid 3-3.5k), men det gäller ju istortsett varenda bensinmotor som finns. Finns nog ingen som lämnar full effekt vid typ 2000rpm.

torpis Forummoderator
16 augusti 2021 · 10 576 Inlägg

Lucif3r skrev:
B230FB har ju 531 med vx3 kam, lämnar 130hk orginal. Den är rätt trevlig att köra, för att vara en trött sugis. Klart betydligt bättre än B230F eller FD i hela registret. Så klart lär man varva FB lite extra för att verkligen utnyttja all kraft som finns(vill påstå att den är som piggast vid 3-3.5k), men det gäller ju istortsett varenda bensinmotor som finns. Finns nog ingen som lämnar full effekt vid typ 2000rpm.

300hk vid 1400rpm haha!

https://classiccarcuration.co.uk/wp-content/uploads/2017/11/beast-of-turin-3-678x380.jpg


Men generellt har du rätt. Om en motor har 100hk vid 2000varv så har den 200hk vid 4000varv och 400hk vid 8000varv. Teoretiskt alltså, dubbla varvtalet är dubbla flödet av luft och dubbla antalet tändningar. Är man ute efter en motor med bättre bottendrag så skall man titta på en elbil eller om man nu är kär i Volvo, en diesel. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang