Problem med startspärr - Fiat Husbil

Hoff8585
11 oktober 2021 · 3 Inlägg

Hej!
Plötsligt gick husbilen inte att starta och nu "tror" verkstan att det är fel på kontakten mellan Immobilizer och nyckel/lås (om jag fattar det korrekt). Fått offert på ca. 17.000 kr för åtgärd. Min fråga är om det finns något alternativ till att byta allt och istället t ex skippa startspärr helt och egentligen "bara" ha ett helt oklokt lås? Husbilen är från 2003 och vi skulle vara helt nöjda med en enklare och mindre säker lösning,

Undrar
Mats

Mossan1
11 oktober 2021 · 2 924 Inlägg

Undanröja startspärrar helt är faktiskt ingen enkel operation. Det är flera styrdon inblandade i praktiken.
Det finns alltså troligen ingen enkel fix i ditt fall.
Tyvärr.

Skulle du bara bytt till begagnat tändlås, och därmed fått annan nyckel, hade du kunnat fästa orginalnyckeln i närheten av antennringen. Men saknas kontakt med hela modulen funkar ju inte det.

Senast redigerat av Mossan1 (11 oktober 2021)

Hoff8585
11 oktober 2021 · 3 Inlägg

Tack för svar även om det inte var det svar jag önskade sad

zzr94092
11 oktober 2021 · 4 412 Inlägg

går inte spärren programera bort i ecu/styrboxen?

Jesper328 Diagnostekniker
11 oktober 2021 · 2 418 Inlägg

Har för mig att det sitter en solenoid på insprutningspumpen som har med startspärren att göra.
Denna går säkert att rationalisera bort, och finns säkert bra guider på Google.

Eller som ovan skriver, det går säkerligen att koda bort startspärren.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 oktober 2021 · 17 622 Inlägg

Att verkstaden tror att det är startspärren stör mig. FIAT-verkstad? De borde få upp en felkod på "CAN/no signal Immobilizer" eller liknande och den ska vara aktiv dessutom!

Hade själv en KIA i somras där den gav upp på och körde felkoder och felet var glasklart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 oktober 2021 · 13 806 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Att verkstaden tror att det är startspärren stör mig. FIAT-verkstad? De borde få upp en felkod på "CAN/no signal Immobilizer" eller liknande och den ska vara aktiv dessutom!

Hade själv en KIA i somras där den gav upp på och körde felkoder och felet var glasklart.

mest troliga har dom ingen som besitter kunskaper med dessa äldre husbilarna..   

man skulle nog vilja veta lite mer varför dom tror det är startspärren än det dom givet...

men det är lite typsigt reservdelsbytar ställen.. dom gissar friskt.  ibland prickar dom rätt på första försöker ibland tar det 20försök men för deras del kvittar det eftersom någon annan betalar..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
11 oktober 2021 · 4 061 Inlägg

Googla man på " fiat ducato immo kill"
så hittar man lite info
https://www.ecufile.net/ecu-file-descri … 914/25610/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hoff8585
11 oktober 2021 · 3 Inlägg

Jag är helt med er; Det känns verkligen som att de enbart gissar i detta läge. Kruxet är att husbilen är stående i Halmstad medan vi bor längst nere i Skåne. Känns som att husbilen är kidnappad då vi inte kan få hem den utan att vi får den reparerad på plats....suck!

spillolja
12 oktober 2021 · 4 061 Inlägg

Åk och plocka ur styrboxen, skicka den till någon som kan plocka bort startspärren, åk tillbaka med den och kör hem den

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
13 oktober 2021 · 4 061 Inlägg

Hoff8585 skrev:
Jag är helt med er; Det känns verkligen som att de enbart gissar i detta läge. Kruxet är att husbilen är stående i Halmstad medan vi bor längst nere i Skåne. Känns som att husbilen är kidnappad då vi inte kan få hem den utan att vi får den reparerad på plats....suck!

Om halvförsäkring finns så lusläs villkoren om hemtransport om verkstaden inte kan reparera inom en viss tidsrymd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang