Volvo 945 b230 FK (LTT) konstigt laddtryck

gustav1997
29 oktober 2021 · 19 Inlägg

hallådär allesammans,har suttit och lusläst ungefär dem 10 översta länkarna på diverse olika relaterade sökningarna och kommer inte vidare. jag har nyligen kopplat in en laddtrycksmätare efter att jag har haft problem med bilen att den dör när jag kör och frikopplar, enligt laddmätaren ligger jag på -0,6 bar på tomgång,vilket som jag förstått inte är helt skevt? men grejen är att när jag varvar upp motorn hoppar mätaren upp till mellan -0,4 och -0,2 för att sedan sjunka ner till -0,6 trots att jag fortsätter varva motorn,vad innebär detta? kan det ha och göra med att bilen dör vid frikoppling?
bör tillägas tror jag att jag har bytt turbo till en eftermarknads

tacksam för svar av alla sorter
MVH förvirrad nybörjare

Senast redigerat av gustav1997 (29 oktober 2021)

Marlboroman
29 oktober 2021 · 8 233 Inlägg

Det innebär att du har ett läckage någonstans. Kolla så att alla slangar och tryckrör sitter som dem ska och att intercoolern är hel.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
gustav1997
29 oktober 2021 · 19 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det innebär att du har ett läckage någonstans. Kolla så att alla slangar och tryckrör sitter som dem ska och att intercoolern är hel.

har bytt i princip vartenda slang som sitter på insuget och dessutom bytt ut alla "clipsen" som sitter som standard på slangarna till riktiga slangklämmor,hade en polare som jobbar som rostfri rörs svetsare att bygga ett nytt tryckrör till mej på kalla sidan förra veckan pga jag ville få dit en dumpventil på den,så det som återstår nu då är alltså att kolla så intercoolern är hel,hur gör jag det?

Marlboroman
29 oktober 2021 · 8 233 Inlägg

Byt bort röret med dumpen till det som ska sitta original och kolla om problemet försvinner. Dumpar som är dåligt justerade eller fel utförande orsakar dem bekymmer du nämner.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
gustav1997
29 oktober 2021 · 19 Inlägg

Marlboroman skrev:
Byt bort röret med dumpen till det som ska sitta original och kolla om problemet försvinner. Dumpar som är dåligt justerade eller fel utförande orsakar dem bekymmer du nämner.

jag byte till detta röret min kompis byggt pga att jag hade problemet redan då o tänkte att bilden dog för att luften stannade i instängt om du förstår vad jag menar,hade problemet redan innan jag bytte till nya tryckröret,men visst jag kan gå ut o slänga på det andra nu bara för att visa att jag är villig att få hjälp D; grejen är att ingenting händer med dumpen,den rör sej inte alls trotts att jag skruvat den till det lösaste

Senast redigerat av gustav1997 (29 oktober 2021)

Jesper328
29 oktober 2021 · 2 379 Inlägg

Har du kvar luftmassemätaren på bilen (svartgrå lådan mellan luftfilter och turbo) så skall du ej köra med en öppen dumpventil.
Den tjuvar luft igenom den då den står öppen på tomgång, och dumpar ut uppmätt luft vid gasuppsläpp.

Detta orsakar dålig gång, samt att motorn dör vid gasuppsläpp.

Vid tomgång bör du väl ligga runt 0.7-0.8 bar i vakuum beroende på kamaxel.
Att trycket ökar mot 0 bar när du torrvarvar är helt normalt.

Det gäller helt enkelt att leta efter läckage, och min favorit är att spruta startgas runt slangar.
Ökar motorns varvtal så har du hittat en läcka.

Vad för turboaggregat åker du med, och sitter det en intern dump?
Dvs en sådan trekantig som på original turbo.

Up the RA
gustav1997
29 oktober 2021 · 19 Inlägg

Jesper328 skrev:
Har du kvar luftmassemätaren på bilen (svartgrå lådan mellan luftfilter och turbo) så skall du ej köra med en öppen dumpventil.
Den tjuvar luft igenom den då den står öppen på tomgång, och dumpar ut uppmätt luft vid gasuppsläpp.

Detta orsakar dålig gång, samt att motorn dör vid gasuppsläpp.

Vid tomgång bör du väl ligga runt 0.7-0.8 bar i vakuum beroende på kamaxel.
Att trycket ökar mot 0 bar när du torrvarvar är helt normalt.

Det gäller helt enkelt att leta efter läckage, och min favorit är att spruta startgas runt slangar.
Ökar motorns varvtal så har du hittat en läcka.

Vad för turboaggregat åker du med, och sitter det en intern dump?
Dvs en sådan trekantig som på original turbo.

ja jag har kvar LMM men äre inte så att tomgången blir jätteledsen när man kopplar ur den? var detdär "bar" menat ligga på minus som du skrev?

jag har sprejat startgas på typ alla slangar sprayade väl ish 3-4 sek på varje slangkoppling

jag kör med en https://www.mrtuning.se/universal/turbo … rbo-t3-t4/ turbo,nej det finns ingen intern dump därav att min kompis fick bygga ett tryckrör till mej, nu har jag en greddy dump (vet ej mer om den dock)

ska jag springa ut och bara koppla ur LMM o se om jag märker nån skillnad eller ska jag även plocka bort den ur slangen? eller behöver man ändra nånting i nåt datorsystem för att tomgången kommer klaga?


var ute o kopplade ur LMM nyss och tomgången blev orolig och laddmätaren ökade knappt när jag varvade upp motorn

Senast redigerat av gustav1997 (29 oktober 2021)

gustav1997
29 oktober 2021 · 19 Inlägg

hur kollar man om en intercooler är tät som nämndes av @marlboromannen tidigare

volvoqq Lastbilsmekaniker
29 oktober 2021 · 5 148 Inlägg

gustav1997 skrev:
hallådär allesammans,har suttit och lusläst ungefär dem 10 översta länkarna på diverse olika relaterade sökningarna och kommer inte vidare. jag har nyligen kopplat in en laddtrycksmätare efter att jag har haft problem med bilen att den dör när jag kör och frikopplar, enligt laddmätaren ligger jag på -0,6 bar på tomgång,vilket som jag förstått inte är helt skevt? men grejen är att när jag varvar upp motorn hoppar mätaren upp till mellan -0,4 och -0,2 för att sedan sjunka ner till -0,6 trots att jag fortsätter varva motorn,vad innebär detta? kan det ha och göra med att bilen dör vid frikoppling?
bör tillägas tror jag att jag har bytt turbo till en eftermarknads

tacksam för svar av alla sorter
MVH förvirrad nybörjare

Bromsar du samtidigt som den dör, det gjorde min när jag bromsade misstänkte bromsservon men sålde bilen innan jag gjorde något.

gustav1997
29 oktober 2021 · 19 Inlägg

volvoqq skrev:

gustav1997 skrev:
hallådär allesammans,har suttit och lusläst ungefär dem 10 översta länkarna på diverse olika relaterade sökningarna och kommer inte vidare. jag har nyligen kopplat in en laddtrycksmätare efter att jag har haft problem med bilen att den dör när jag kör och frikopplar, enligt laddmätaren ligger jag på -0,6 bar på tomgång,vilket som jag förstått inte är helt skevt? men grejen är att när jag varvar upp motorn hoppar mätaren upp till mellan -0,4 och -0,2 för att sedan sjunka ner till -0,6 trots att jag fortsätter varva motorn,vad innebär detta? kan det ha och göra med att bilen dör vid frikoppling?
bör tillägas tror jag att jag har bytt turbo till en eftermarknads

tacksam för svar av alla sorter
MVH förvirrad nybörjare

Bromsar du samtidigt som den dör, det gjorde min när jag bromsade misstänkte bromsservon men sålde bilen innan jag gjorde något.

ja asso då dör den med men dör även när jag motorbromsar hela vägen från motorvägen till stopp,lägger i ettan o för att rullstarta fram till stoppet

Jesper328
29 oktober 2021 · 2 379 Inlägg

gustav1997 skrev:

Jesper328 skrev:
Har du kvar luftmassemätaren på bilen (svartgrå lådan mellan luftfilter och turbo) så skall du ej köra med en öppen dumpventil.
Den tjuvar luft igenom den då den står öppen på tomgång, och dumpar ut uppmätt luft vid gasuppsläpp.

Detta orsakar dålig gång, samt att motorn dör vid gasuppsläpp.

Vid tomgång bör du väl ligga runt 0.7-0.8 bar i vakuum beroende på kamaxel.
Att trycket ökar mot 0 bar när du torrvarvar är helt normalt.

Det gäller helt enkelt att leta efter läckage, och min favorit är att spruta startgas runt slangar.
Ökar motorns varvtal så har du hittat en läcka.

Vad för turboaggregat åker du med, och sitter det en intern dump?
Dvs en sådan trekantig som på original turbo.

ja jag har kvar LMM men äre inte så att tomgången blir jätteledsen när man kopplar ur den? var detdär "bar" menat ligga på minus som du skrev?

jag har sprejat startgas på typ alla slangar sprayade väl ish 3-4 sek på varje slangkoppling

jag kör med en https://www.mrtuning.se/universal/turbo … rbo-t3-t4/ turbo,nej det finns ingen intern dump därav att min kompis fick bygga ett tryckrör till mej, nu har jag en greddy dump (vet ej mer om den dock)

ska jag springa ut och bara koppla ur LMM o se om jag märker nån skillnad eller ska jag även plocka bort den ur slangen? eller behöver man ändra nånting i nåt datorsystem för att tomgången kommer klaga?


var ute o kopplade ur LMM nyss och tomgången blev orolig och laddmätaren ökade knappt när jag varvade upp motorn

Nej, du behöver inte göra något med LMM, men nu när du har kopplat ur den och motorn började gå kasst så vet vi att LMM inte är trasig.

Och ja, det jag skrev om vakuum är även ”minustryck”.

Vad jag menar är att LMM + öppen dumpventil = mycket dåligt.
Då får du dessa problem som du har.

Prova detta;
Ta bort dumpventilen och plugga hålet/slangen.
Går den bra då så har du hittat felet.

För att provtrycka tryckrör och intercooler kan du bygga ihop en bit rör med ett lock i ena änden.
Sedan så drar du fast en däckventil i den ena.
Så lossa tryckslang vid turbo, och tryckslang vid insug.
Dit med locken, och fyll upp luft sakta tills du når ungefär 1 bar.
Gå sedan och drick kaffe, och kolla trycket när du kommer tillbaka såvida det inte pyser hejvilt.

Up the RA
gustav1997
30 oktober 2021 · 19 Inlägg

Jesper328 skrev:

gustav1997 skrev:

Jesper328 skrev:
Har du kvar luftmassemätaren på bilen (svartgrå lådan mellan luftfilter och turbo) så skall du ej köra med en öppen dumpventil.
Den tjuvar luft igenom den då den står öppen på tomgång, och dumpar ut uppmätt luft vid gasuppsläpp.

Detta orsakar dålig gång, samt att motorn dör vid gasuppsläpp.

Vid tomgång bör du väl ligga runt 0.7-0.8 bar i vakuum beroende på kamaxel.
Att trycket ökar mot 0 bar när du torrvarvar är helt normalt.

Det gäller helt enkelt att leta efter läckage, och min favorit är att spruta startgas runt slangar.
Ökar motorns varvtal så har du hittat en läcka.

Vad för turboaggregat åker du med, och sitter det en intern dump?
Dvs en sådan trekantig som på original turbo.

ja jag har kvar LMM men äre inte så att tomgången blir jätteledsen när man kopplar ur den? var detdär "bar" menat ligga på minus som du skrev?

jag har sprejat startgas på typ alla slangar sprayade väl ish 3-4 sek på varje slangkoppling

jag kör med en https://www.mrtuning.se/universal/turbo … rbo-t3-t4/ turbo,nej det finns ingen intern dump därav att min kompis fick bygga ett tryckrör till mej, nu har jag en greddy dump (vet ej mer om den dock)

ska jag springa ut och bara koppla ur LMM o se om jag märker nån skillnad eller ska jag även plocka bort den ur slangen? eller behöver man ändra nånting i nåt datorsystem för att tomgången kommer klaga?


var ute o kopplade ur LMM nyss och tomgången blev orolig och laddmätaren ökade knappt när jag varvade upp motorn

Nej, du behöver inte göra något med LMM, men nu när du har kopplat ur den och motorn började gå kasst så vet vi att LMM inte är trasig.

Och ja, det jag skrev om vakuum är även ”minustryck”.

Vad jag menar är att LMM + öppen dumpventil = mycket dåligt.
Då får du dessa problem som du har.

Prova detta;
Ta bort dumpventilen och plugga hålet/slangen.
Går den bra då så har du hittat felet.

För att provtrycka tryckrör och intercooler kan du bygga ihop en bit rör med ett lock i ena änden.
Sedan så drar du fast en däckventil i den ena.
Så lossa tryckslang vid turbo, och tryckslang vid insug.
Dit med locken, och fyll upp luft sakta tills du når ungefär 1 bar.
Gå sedan och drick kaffe, och kolla trycket när du kommer tillbaka såvida det inte pyser hejvilt.

okej,men som jag sa till marboromannen att jag har ju det gamla tryckröret från kalla sidan kvar pga min kompis byggde dumptrycksröret för en vecka sedan,jag lät det röret byggas pågrund av att jag hade samma problem redan då

hmm,okej det lät otroligt avancerat sätt att provtrycka på (är kanske jättedum ide,men jag tänkte att kan man inte inte bara hälla i vatten för o se om det rinner? eller kommer den börja rosta invändigt då?

Senast redigerat av gustav1997 (30 oktober 2021)

Jesper328
30 oktober 2021 · 2 379 Inlägg

Jaha okej, men prova det Volvoqqq sa.
Plugga slangen till bromsservon och prova.

För läckage eller tjuvluft har du.

Kan absolut inte rekommendera att hälla vatten i intercoolern då du behöver demontera den efteråt för att tömma.
Jag provtrycker precis som jag förklarade, alternativt använder jag rökmaskin om jag har tillgång till en sådan.

Up the RA
gustav1997
31 oktober 2021 · 19 Inlägg

Jesper328 skrev:
Jaha okej, men prova det Volvoqqq sa.
Plugga slangen till bromsservon och prova.

För läckage eller tjuvluft har du.

Kan absolut inte rekommendera att hälla vatten i intercoolern då du behöver demontera den efteråt för att tömma.
Jag provtrycker precis som jag förklarade, alternativt använder jag rökmaskin om jag har tillgång till en sådan.

Plugga slangen till bromsservon? Hur o varför då? Hehe

Hehe menar såklart att man demonterar intercoolern o häller i vatten för o se om den läcker ut nånstans

Jesper328
31 oktober 2021 · 2 379 Inlägg

För att membranet i bromsservon kan gå sönder, själva kroppen kan det rosta hål i, samt att backventilen mellan servo och insug kan gå sönder.

Kör du utan dumpventil nu då?
Är inloppsbälgen mellan Lmm och turbo tät?
Vevhusventilation tät?

Man får helt enkelt plugga lite grejer som ansluter till tryckrör, insug, etc för att eliminera fel på dessa komponenter.

Senast redigerat av Jesper328 (31 oktober 2021)

Up the RA
gustav1997
13 november 2021 · 19 Inlägg

Jesper328 skrev:
För att membranet i bromsservon kan gå sönder, själva kroppen kan det rosta hål i, samt att backventilen mellan servo och insug kan gå sönder.

Kör du utan dumpventil nu då?
Är inloppsbälgen mellan Lmm och turbo tät?
Vevhusventilation tät?

Man får helt enkelt plugga lite grejer som ansluter till tryckrör, insug, etc för att eliminera fel på dessa komponenter.

Har fortfarande dumpventilen på iomed att jag hade felet redan innan jag hade en dumpventil

Möjligtvis att tryckslangen från lmm o turbon inte är tät då jag skar av orginalen för att få plats så kan vara där
Ja asso det tror jag väl att den är har satt ner den i sitt lilla hål och även på slangarna har jag satt klämmor finns det nåt sätt att testa om vevhusventilationen är tät annars?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang