Hastighets kamera!! Svenska folkets omskrivna favorit

Kristian_L
14 februari 2007 · 1 893 Inlägg

Måste vara ganska oväsentligt. Det enda man möjligen kan komma upp i de hastigheterna med på vägar där kamerorna sitter, är motorcyckel och den har ingen reg skylt fram ändå.
Jag har kört en del i de hastigheterna och jag kan säga att över 200 blir till och med raka vägar kurviga, runt 300 blir en motorväg krokig. Och på motorvägar finns inte plåtpoliser. wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
FugitivE BMW Power
14 februari 2007 · 2 362 Inlägg

ReApEr__88 skrev:
det ryktas om ngn hastighet som e max vad dom klarar av??? Jag har hört 270 någon annan som hört något?

Testa wink

BMW, bogsering med wire :/
DrFrelin
14 februari 2007 · 30 Inlägg

kjelle87 skrev:
Finns det inget annat sätt att inte bli tagen på! Tänker på alla spm säljer reg plåtar som ska vara osynliga! FUnkar det?? Eller spray??

Jag har provat snöspray, men det funkar ju givetvis bara vintertid, dock jävligt bra:)

Numer kör jag med ActiveGPS, helt lagligt och polisen kan inte säga ett skit, riktigt imponerad av denna smidiga enkla produkt!

Riktiga bilar har 3 pedaler!
John87 Stolt Volvoägare
14 februari 2007 · 4 913 Inlägg

ReApEr__88 skrev:
det ryktas om ngn hastighet som e max vad dom klarar av??? Jag har hört 270 någon annan som hört något?

LÄS TRÅDEN INNAN DU SKRIVER!

För att sammanfatta vad du missat med din lathet:
hastigheten på bilen är det minsta problemet för en fartkamera, det är hur fort kameran tar bilden som är det jobbiga.
Lyckas du köra över 270 förbi en fartkamera så kör du antingen flygplan eller supersnabb mc, med en bil tvivlar jag på att du gör det...

Bah...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Widowmaker
19 februari 2007 · 1 112 Inlägg

ReApEr__88 skrev:
det ryktas om ngn hastighet som e max vad dom klarar av??? Jag har hört 270 någon annan som hört något?

har hört 180!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Widowmaker
19 februari 2007 · 1 112 Inlägg

DrFrelin skrev:

kjelle87 skrev:
Finns det inget annat sätt att inte bli tagen på! Tänker på alla spm säljer reg plåtar som ska vara osynliga! FUnkar det?? Eller spray??

Jag har provat snöspray, men det funkar ju givetvis bara vintertid, dock jävligt bra:)

Numer kör jag med ActiveGPS, helt lagligt och polisen kan inte säga ett skit, riktigt imponerad av denna smidiga enkla produkt!

Enligt lag så måste man se till att borsta bort eventuellt täckande snö innan man åker i vinterväglag!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Widowmaker
19 februari 2007 · 1 112 Inlägg

Kristian_V skrev:
Måste vara ganska oväsentligt. Det enda man möjligen kan komma upp i de hastigheterna med på vägar där kamerorna sitter, är motorcyckel och den har ingen reg skylt fram ändå.
Jag har kört en del i de hastigheterna och jag kan säga att över 200 blir till och med raka vägar kurviga, runt 300 blir en motorväg krokig. Och på motorvägar finns inte plåtpoliser. wink

detta var intressant!! kan du förklara lite mer ingående? har inte hört detta påstås förut!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Kristian_L
20 februari 2007 · 1 893 Inlägg

black_ravenlord skrev:
detta var intressant!! kan du förklara lite mer ingående? har inte hört detta påstås förut!

Vilket?
Att motorvägen blir krokig, eller att motorvägar inte har kameror? wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Widowmaker
20 februari 2007 · 1 112 Inlägg

Att motorvägen blir krokig, är det bara som man säger elle e det ett fenomen med människan sinne

Senast redigerat av black_ravenlord (20 februari 2007)

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
twin_cam Smålänning
20 februari 2007 · 7 877 Inlägg

black_ravenlord skrev:

DrFrelin skrev:

kjelle87 skrev:
Finns det inget annat sätt att inte bli tagen på! Tänker på alla spm säljer reg plåtar som ska vara osynliga! FUnkar det?? Eller spray??

Jag har provat snöspray, men det funkar ju givetvis bara vintertid, dock jävligt bra:)

Numer kör jag med ActiveGPS, helt lagligt och polisen kan inte säga ett skit, riktigt imponerad av denna smidiga enkla produkt!

Enligt lag så måste man se till att borsta bort eventuellt täckande snö innan man åker i vinterväglag!

Om det är snöblandat eller det på annat sätt kletas igen under färd, är det straffbart då?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
John87 Stolt Volvoägare
20 februari 2007 · 4 913 Inlägg

twin_cam skrev:
Om det är snöblandat eller det på annat sätt kletas igen under färd, är det straffbart då?

Ja, skylten MÅSTE synas.

Sen om du måste stanna var 100'ade meter för att borsta av den spelar ingen roll. Den SKA synas.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Kristian_L
20 februari 2007 · 1 893 Inlägg

black_ravenlord skrev:
Att motorvägen blir krokig, är det bara som man säger elle e det ett fenomen med människan sinne

Det är nog mera så att när det börjar gå riktigt fort, så blir en svag böj som var knappt märkbar, väldigt märkbar när farten närmar sig 300. Kurvan som du i vanliga fall tar i 70 på väg hem från jobbet, kanske går att ta i 100, men i 200 åker du ut i naturen.

Ett bra exempel på detta är strax söder om Kungälv, på motorvägen mot Göteborg. Där går en gångväg under motorvägen. I 110kmh märker man inte ens att den är där. Men när man kommer i +300 med MC så försvinner vägen under en och man blir hängande i styret. Viadukten som går under motorvägen, skapar en liten knapt märkbar upphöjning i vägbanan, den är dessutom ganska utdragen, så i vanlig fart är det "ingenting" men i över 300 blir den lilla bulan ett hopp.

Samma gäller givetvis i sidled. En knappt märkbar kurva i 110, får man lägga sig ordentligt med MCn i +300. En bil lägger man inte ner, (Förhoppningsvis.) men man upplever alltså alla förändringar mycket större i högre hastigheter.

Vet inte om det hjälpte dig att förstå, men jag kan inte beskriva det bätre. Kan ju inte gärna be dig gå ut och prova. wink Det vore ju kriminelt. big_smile wink

EDIT: Jag tror vi hamnade lite off topic där. Sorry!
Tillbaka till kameror och hur fort de fungerar. wink

Senast redigerat av Kristian_V (20 februari 2007)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Widowmaker
22 februari 2007 · 1 112 Inlägg

Kristian_V skrev:

black_ravenlord skrev:
Att motorvägen blir krokig, är det bara som man säger elle e det ett fenomen med människan sinne

Det är nog mera så att när det börjar gå riktigt fort, så blir en svag böj som var knappt märkbar, väldigt märkbar när farten närmar sig 300. Kurvan som du i vanliga fall tar i 70 på väg hem från jobbet, kanske går att ta i 100, men i 200 åker du ut i naturen.

Ett bra exempel på detta är strax söder om Kungälv, på motorvägen mot Göteborg. Där går en gångväg under motorvägen. I 110kmh märker man inte ens att den är där. Men när man kommer i +300 med MC så försvinner vägen under en och man blir hängande i styret. Viadukten som går under motorvägen, skapar en liten knapt märkbar upphöjning i vägbanan, den är dessutom ganska utdragen, så i vanlig fart är det "ingenting" men i över 300 blir den lilla bulan ett hopp.

Samma gäller givetvis i sidled. En knappt märkbar kurva i 110, får man lägga sig ordentligt med MCn i +300. En bil lägger man inte ner, (Förhoppningsvis.) men man upplever alltså alla förändringar mycket större i högre hastigheter.

Vet inte om det hjälpte dig att förstå, men jag kan inte beskriva det bätre. Kan ju inte gärna be dig gå ut och prova. wink Det vore ju kriminelt. big_smile wink

EDIT: Jag tror vi hamnade lite off topic där. Sorry!
Tillbaka till kameror och hur fort de fungerar. wink

Sjysst att du orka ge lite exempel! såhär på kvällen när de e tråkigt hemma så är det just sånt matnyttigt som är intressant å veta!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Thomas_b-holmen
22 februari 2007 · 7 Inlägg

kamrorna mäter din hastighet redan 100m bort och tar kortet när du är 15m ifrån. som bilägare är du inte skyldig att ange föraren efter som dom inte har hunnit skriva in en sån lag en. men den är pågång..sad jag vart plåtad av en kamera för knappt en månad sen bilen stod på min flickväns pappa men jag behövde inte böta efter som han inte angav mej..tack svärfar:P va nervös där ett tag haha..tongue

John87 Stolt Volvoägare
22 februari 2007 · 4 913 Inlägg

Thomas_b-holmen skrev:
kamrorna mäter din hastighet redan 100m bort och tar kortet när du är 15m ifrån.

Och eftersom kamerorna ofta står lite dumt till så är 100m från kameran ungefär precis där man märker den, om man inte har nån Active-GPS eller nåt...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
twin_cam Smålänning
22 februari 2007 · 7 877 Inlägg

När, och om, lagen som tvingar ägaren att uppge föraren kommer, vad händer då om bilen är stulen?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
John87 Stolt Volvoägare
22 februari 2007 · 4 913 Inlägg

twin_cam skrev:
När, och om, lagen som tvingar ägaren att uppge föraren kommer, vad händer då om bilen är stulen?

Då är det nog lite svårt att ange föraren, men det spelar nog ingen roll om bilen är stulen.
Dom kollar bara på reg-skylten så ser dom vems bilen är.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
blacken
22 februari 2007 ·

Skulle bara vilja säga.  Att fartkameror SUGER FETT!!!

ReApEr__88
21 april 2007 · 620 Inlägg

black_ravenlord skrev:
Är detta en sån ni pratar om? Gillar inte snuten dessa? eller e dom helt ok me att man har sån!?

http://www.brl.se/images/large/666GPS1.gif

200% laglig

Volvo S60 (2006)
in_cold
21 april 2007 · 33 Inlägg

hmm, är det olagligt att köra runt i rånarluva? ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang