Justera frambroms Mopar -59

Raggarn84
21 december 2021 · 387 Inlägg

Är det någon som är bra på att förklara hur man ska justera bromsarna fram bra på en Chrysler-59
Hittade en gammalt klipp på Youtube om "Adjusting cam" men min engelska är inte helt på topp, samt de använde ett special verktyg...

Mossan1
24 december 2021 · 2 837 Inlägg

Nu vet jag inte hur det ser ut på just den bilen. Värk väl.

Gamla trumbromsar har ofta en manuell justering. Den är på motsatt sida av backarna mot hjulcylindern sett.  Oftast i botten av bromsarna.
Med hjulet hissat vrider man så bromsen tar så man knappt kan rubba hjulet och backar sen till man hör hur den slasar i men kan lätt rotera hjulet.

Dcs samma princip som på släpvagnar.
Viktigt att ev handbromsvire är lossad/slackad först.

Jag har har aldrig sett någon modell som krävt specialverktyg, men har heller inte sett alla bromstyper

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 december 2021 · 14 077 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nu vet jag inte hur det ser ut på just den bilen. Värk väl.

Gamla trumbromsar har ofta en manuell justering. Den är på motsatt sida av backarna mot hjulcylindern sett.  Oftast i botten av bromsarna.
Med hjulet hissat vrider man så bromsen tar så man knappt kan rubba hjulet och backar sen till man hör hur den slasar i men kan lätt rotera hjulet.

Dcs samma princip som på släpvagnar.
Viktigt att ev handbromsvire är lossad/slackad först.

Jag har har aldrig sett någon modell som krävt specialverktyg, men har heller inte sett alla bromstyper

Du är nog definitivt på rätt spår tycker jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Raggarn84
24 december 2021 · 387 Inlägg

Dessa har 2 justerare per hjul.. en per bromsback.. den ska tydligen inte justeras så original.
Jag vet redan att man vanligtvis spänner tills man inte kan snurra och sen släpper av lite...

Mossan1
26 december 2021 · 2 837 Inlägg

Raggarn84 skrev:
Dessa har 2 justerare per hjul.. en per bromsback.. den ska tydligen inte justeras så original.
Jag vet redan att man vanligtvis spänner tills man inte kan snurra och sen släpper av lite...

Aha, samma justeringsprincip som bakbromsarna på min gamla Opel Commodore från 1970.

Den har en excenter ungefär mitt på varje back som hindrar den från att fjädra tillbaka för långt.

Justeringsförfarandet är dock det samma principiellt som jag nämnde nyss.

Lägg ut båda samtidigt för hårt emot trumman och backa sen till lätt släpande anliggning.

Så säger också instruktionsboken till Opeln.

Senast redigerat av Mossan1 (26 december 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang