KÖPRÅD passat på +15000 mil som första bil?

dovaredags
30 december 2021 · 19 Inlägg

Hej,

Det har blivit dags för mig att införskaffa min första bil varpå jag tänkte passa på att höra om det finns några kloka råd att ta del av. Jag har fast heltidsjobb och en del undansparat men skulle ändå föredra att köpa en bil med ganska lågt inköpspris. Jag har kikat runt en hel del på blocket och konstaterat att jag förmodligen kommer skaffa någon form av kombi, varpå jag har fastnat lite för diverse vw passat'er från 2006-2010 som har gått cirka 15 000 mil och ligger ute för under 50 000 kr. Å ena sidan inser jag att 15 000 mil är en hel del och har förstått att ett kamremsbyte inte lär ligga särskilt långt fram i tiden, men samtidigt har jag också hört att man inte ska stirra sig blind på miltalet. Man kan förstås aldrig veta hur länge en bil kommer rulla, men jag föreställer mig att en välskött bil med 15 000 mil borde hålla ett par år innan den havererar för min del eftersom jag har räknat ut att jag bara kommer köra max 500 mil per år, högt räknat. Skulle en passat av den här typen kunna vara en vettig första bil eller är det en dum idé som kommer resultera i att jag drunknar i dyra servicekostnader? Tar gärna del av eventuella erfarenheter kring de här modellerna och tankar kring mitt resonemang. Tack på förhand och god fortsättning!

Nybergrobin
30 december 2021 · 2 382 Inlägg

Ca 500 mil per år ställer till det lite grand.  Är det kortkörningar hela tiden eller längre körningar fast sällan?

När det gäller vw och din budget så skulle jag starkt rek manuell låda och en dieselmotor då övriga alternativ kommer behöva kostas på enormt.

Måste du ha en så pass stor bil som en passat?

dovaredags
30 december 2021 · 19 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Ca 500 mil per år ställer till det lite grand.  Är det kortkörningar hela tiden eller längre körningar fast sällan?

När det gäller vw och din budget så skulle jag starkt rek manuell låda och en dieselmotor då övriga alternativ kommer behöva kostas på enormt.

Måste du ha en så pass stor bil som en passat?

Tack för din feedback! Tanken är att jag mestadels ska använda den till sträckor som är cirka 1,5 mil tur & retur. När jag skriver 500 per år så är det ordentligt i överkant då mina planerade turer kommer landa på under 300 totalt, men jag misstänker att man kanske underskattar hur ofta man kommer köra också innan man har köpt bilen. Jag måste inte ha en kombi men jag skulle föredra det.

panda666
30 december 2021 · 4 250 Inlägg

God fortsättning!

Tror du kör väldigt lite för att ha diesel och ska du ha en gammal passat så kolla noga efter rost, om du ska ha automatlåda lyssna efter missljud vid tomgång både när bilen är kall och varm så kör ordentligt innan köp. Testa alla funktioner så som bakrutespolare, om du hör ett högt pipande ljud när du sitter i bilen så är det dags att byta bränslepump då dom börjar låta högt när dom börjar bli dåliga. Sköna bilar i övrigt och man sitter bra i dom samt dom är tysta på vägen. Är det hugget i sten att du ska ha en sån modell eller är andra bilar också av intresse?

dovaredags
31 december 2021 · 19 Inlägg

panda666 skrev:
God fortsättning!

Tror du kör väldigt lite för att ha diesel och ska du ha en gammal passat så kolla noga efter rost, om du ska ha automatlåda lyssna efter missljud vid tomgång både när bilen är kall och varm så kör ordentligt innan köp. Testa alla funktioner så som bakrutespolare, om du hör ett högt pipande ljud när du sitter i bilen så är det dags att byta bränslepump då dom börjar låta högt när dom börjar bli dåliga. Sköna bilar i övrigt och man sitter bra i dom samt dom är tysta på vägen. Är det hugget i sten att du ska ha en sån modell eller är andra bilar också av intresse?

Det låter som många bra tips, tack så mycket! Jag fastnade lite för passat men jag har inte bestämt mig.

panda666
31 december 2021 · 4 250 Inlägg

dovaredags skrev:

panda666 skrev:
God fortsättning!

Tror du kör väldigt lite för att ha diesel och ska du ha en gammal passat så kolla noga efter rost, om du ska ha automatlåda lyssna efter missljud vid tomgång både när bilen är kall och varm så kör ordentligt innan köp. Testa alla funktioner så som bakrutespolare, om du hör ett högt pipande ljud när du sitter i bilen så är det dags att byta bränslepump då dom börjar låta högt när dom börjar bli dåliga. Sköna bilar i övrigt och man sitter bra i dom samt dom är tysta på vägen. Är det hugget i sten att du ska ha en sån modell eller är andra bilar också av intresse?

Det låter som många bra tips, tack så mycket! Jag fastnade lite för passat men jag har inte bestämt mig.

Varsågodis! det är schysta bilar om man får tag i en som har blivit servad och fixat fel som har uppkommit. Skulle egentligen rekommendera en manuell iaf för att automaten(dsg) kan strula men om den gör det eller om den redan är fixat är det bra, annars är det en kostnad på dryft 20 papp då en grej i lådan(mekatronik eller svänghjul) som börjar låta. Så en bra kontroll av bilen så har du en fin bil. Vilka andra märken intresserar dig?

dovaredags
31 december 2021 · 19 Inlägg

panda666 skrev:

dovaredags skrev:

panda666 skrev:
God fortsättning!

Tror du kör väldigt lite för att ha diesel och ska du ha en gammal passat så kolla noga efter rost, om du ska ha automatlåda lyssna efter missljud vid tomgång både när bilen är kall och varm så kör ordentligt innan köp. Testa alla funktioner så som bakrutespolare, om du hör ett högt pipande ljud när du sitter i bilen så är det dags att byta bränslepump då dom börjar låta högt när dom börjar bli dåliga. Sköna bilar i övrigt och man sitter bra i dom samt dom är tysta på vägen. Är det hugget i sten att du ska ha en sån modell eller är andra bilar också av intresse?

Det låter som många bra tips, tack så mycket! Jag fastnade lite för passat men jag har inte bestämt mig.

Varsågodis! det är schysta bilar om man får tag i en som har blivit servad och fixat fel som har uppkommit. Skulle egentligen rekommendera en manuell iaf för att automaten(dsg) kan strula men om den gör det eller om den redan är fixat är det bra, annars är det en kostnad på dryft 20 papp då en grej i lådan(mekatronik eller svänghjul) som börjar låta. Så en bra kontroll av bilen så har du en fin bil. Vilka andra märken intresserar dig?

Bra att veta, 20 papp låter ju inget vidare kul! Ang andra märken och modeller så har väll sneglat litegrann på tex ford focus då de också verkar vara ganska billiga i inköpspris, men jag föredrar ändå passaten.

Tänkte för övrigt att jag ska lägga undan en slant varje månad i en buffert inför framtida (oväntade) servicekostnader. Vad skulle man kunna tänka sig att en sådan buffert borde ligga på tro? Tänkte spontant nånstans kring 500 kr per månad men jag har ingen aning om det är rimligt.

panda666
31 december 2021 · 4 250 Inlägg

dovaredags skrev:

panda666 skrev:

dovaredags skrev:

Det låter som många bra tips, tack så mycket! Jag fastnade lite för passat men jag har inte bestämt mig.

Varsågodis! det är schysta bilar om man får tag i en som har blivit servad och fixat fel som har uppkommit. Skulle egentligen rekommendera en manuell iaf för att automaten(dsg) kan strula men om den gör det eller om den redan är fixat är det bra, annars är det en kostnad på dryft 20 papp då en grej i lådan(mekatronik eller svänghjul) som börjar låta. Så en bra kontroll av bilen så har du en fin bil. Vilka andra märken intresserar dig?

Bra att veta, 20 papp låter ju inget vidare kul! Ang andra märken och modeller så har väll sneglat litegrann på tex ford focus då de också verkar vara ganska billiga i inköpspris, men jag föredrar ändå passaten.

Tänkte för övrigt att jag ska lägga undan en slant varje månad i en buffert inför framtida (oväntade) servicekostnader. Vad skulle man kunna tänka sig att en sådan buffert borde ligga på tro? Tänkte spontant nånstans kring 500 kr per månad men jag har ingen aning om det är rimligt.

runt 500-1000 spänn i månaden låter klokt, om man köper en i bra skick då ska det inte vara några större bekymmer så länge förra ägaren har servat i god tid och tagit hand om alla reparationer som uppstått. Sen om du har automatlåda som börjar låta nån dag är det inte katastrof då många av dessa låter illa i flera flera mil men då är det lite som en tickande bomb då till slut kommer inte bilen gå mer. Men man har ganska god tid på sig att spara pengar o laga lådan ifall det skulle vara så, å andra sidan så kanske du hittar ett ex där det har blivit åtgärdat redan och då är det perfekt. Bara o leta runt efter ett gott ex, se till att service är gjort så som kamrem osv.

Utmarks-Loke
31 december 2021 · 5 843 Inlägg

Det där är egentligen ingen bra era för folkvagn, och speciellt passat då. Bilarna rostade, speciellt bakluckorna på kombimodellerna samt skärmkanterna. Sedan fanns det några "olycksförföljda" motorer, 2,0TFSI framförallt. Så man måste veta exakt vad man gör om man skall köpa en passat, annars kan man bli pålurad en dålig bil. Dieselmodellerna är mycket bättre men du kör alldeles för lite för att ha en diesel.

Brådhis * Voff voff *
31 december 2021 · 10 282 Inlägg

Det är nog klokare att köpa en som gått 20000+ mil. Då är stora servicen gjord (18000 mil) och oftast har även tex dubbelmassesvänghjulet då redan gått hädan och bytts ut...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
31 december 2021 · 2 828 Inlägg

Milmyterna regerar, trots 2022 snart.

Främt handlarna lyckas klämma ut massor av tusen mer för en gammal bil strax innan dyra servicar,mm bara för den gått under 20k mil.
Lite märkligt faktiskt.  Mem dom kan ju, så varför inte?
Nåja.
Köper man en 12år gammal bil har milen ringa betydelse, så länge det inte är extrema ytterligheter.
Der är alltid exemplarets servicehistorik, skick, samt hur den är körd som är viktigt.

VW från den eran är inte starkast lysande på kvalitetshimlen. Ganska långt ifrån faktiskt.  Därför är dom också lågt prissatta så man kan absolut göra fynd, men man bör veta vad man bör kolla, och ha möjlighet att fixa själv.

Tidigaste DSG'erna hade en del trubbel, det är sant.  Torr-lamell-modellerna främst, men främst av allt den tidiga 7vxl.   
Men det är bara dom första årsmodellerna. Redan vid 2012 är dom avsevärt bättre. Senare modeller är avsevärt bättre än ryktet.

Dubbelmassesvänghjul är det på samtliga VW för övrigt. DSG, manuell, diesel eller bensin kvittar.

Rost? Jajamen, men den syns ganska väl.

Bensinmotorerna är inte dom bästa.
Oljekonsumtion och senare också kamkedjeproblem.
Dieslarna är generellt bra, men skatten gör den olönsam med så få mil/år.
Då ska du upp i miljöklasserna i så fall, men då får du ha en annan budget.

Personligen anser jag 50kkr vara på tok för dyrt för en 12år eller mer gammal Passat.  15k mil kan väl anses "lågt", men det har ingen praktisk betydelse om det är 25k mil bara den är skött.
För är 15k-bilen inte skött är den kass också.

Senast redigerat av Mossan1 (31 december 2021)

jaka54
31 december 2021 · 5 748 Inlägg

Säkraste köp är nog att sikta in sig på en Toyota med bensindrift.
Sen att kunna meka själv är en stor fördel, så vad är det du kan göra själv?! Byta olja och filter , bromsar, länkarmar och sånt smågodis  eller bara tanka och köra?

panda666
31 december 2021 · 4 250 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det där är egentligen ingen bra era för folkvagn, och speciellt passat då. Bilarna rostade, speciellt bakluckorna på kombimodellerna samt skärmkanterna. Sedan fanns det några "olycksförföljda" motorer, 2,0TFSI framförallt. Så man måste veta exakt vad man gör om man skall köpa en passat, annars kan man bli pålurad en dålig bil. Dieselmodellerna är mycket bättre men du kör alldeles för lite för att ha en diesel.

Kanske om ts kör några extra längre sträckor för att dieselmotorn ska sträcka sina ben lite, då kanske det är värt me diesel. Men inte om man bara kör korta turer varje dag.

dovaredags
31 december 2021 · 19 Inlägg

panda666 skrev:

dovaredags skrev:

panda666 skrev:

Varsågodis! det är schysta bilar om man får tag i en som har blivit servad och fixat fel som har uppkommit. Skulle egentligen rekommendera en manuell iaf för att automaten(dsg) kan strula men om den gör det eller om den redan är fixat är det bra, annars är det en kostnad på dryft 20 papp då en grej i lådan(mekatronik eller svänghjul) som börjar låta. Så en bra kontroll av bilen så har du en fin bil. Vilka andra märken intresserar dig?

Bra att veta, 20 papp låter ju inget vidare kul! Ang andra märken och modeller så har väll sneglat litegrann på tex ford focus då de också verkar vara ganska billiga i inköpspris, men jag föredrar ändå passaten.

Tänkte för övrigt att jag ska lägga undan en slant varje månad i en buffert inför framtida (oväntade) servicekostnader. Vad skulle man kunna tänka sig att en sådan buffert borde ligga på tro? Tänkte spontant nånstans kring 500 kr per månad men jag har ingen aning om det är rimligt.

runt 500-1000 spänn i månaden låter klokt, om man köper en i bra skick då ska det inte vara några större bekymmer så länge förra ägaren har servat i god tid och tagit hand om alla reparationer som uppstått. Sen om du har automatlåda som börjar låta nån dag är det inte katastrof då många av dessa låter illa i flera flera mil men då är det lite som en tickande bomb då till slut kommer inte bilen gå mer. Men man har ganska god tid på sig att spara pengar o laga lådan ifall det skulle vara så, å andra sidan så kanske du hittar ett ex där det har blivit åtgärdat redan och då är det perfekt. Bara o leta runt efter ett gott ex, se till att service är gjort så som kamrem osv.

Ok, ja automatlåda är inget jag hade planerat att köra på. Det lilla jag har hört talas om automatlådor är inget vidare.

dovaredags
31 december 2021 · 19 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det där är egentligen ingen bra era för folkvagn, och speciellt passat då. Bilarna rostade, speciellt bakluckorna på kombimodellerna samt skärmkanterna. Sedan fanns det några "olycksförföljda" motorer, 2,0TFSI framförallt. Så man måste veta exakt vad man gör om man skall köpa en passat, annars kan man bli pålurad en dålig bil. Dieselmodellerna är mycket bättre men du kör alldeles för lite för att ha en diesel.

Tack för din feednack! Jag får vara uppmärksam på rost då med andra ord, ifall det skulle bli en passat.

dovaredags
31 december 2021 · 19 Inlägg

Brådhis skrev:
Det är nog klokare att köpa en som gått 20000+ mil. Då är stora servicen gjord (18000 mil) och oftast har även tex dubbelmassesvänghjulet då redan gått hädan och bytts ut...

Tack för din feedback! Exakt detta har jag också övervägt..

dovaredags
31 december 2021 · 19 Inlägg

Mossan1 skrev:
Milmyterna regerar, trots 2022 snart.

Främt handlarna lyckas klämma ut massor av tusen mer för en gammal bil strax innan dyra servicar,mm bara för den gått under 20k mil.
Lite märkligt faktiskt.  Mem dom kan ju, så varför inte?
Nåja.
Köper man en 12år gammal bil har milen ringa betydelse, så länge det inte är extrema ytterligheter.
Der är alltid exemplarets servicehistorik, skick, samt hur den är körd som är viktigt.

VW från den eran är inte starkast lysande på kvalitetshimlen. Ganska långt ifrån faktiskt.  Därför är dom också lågt prissatta så man kan absolut göra fynd, men man bör veta vad man bör kolla, och ha möjlighet att fixa själv.

Tidigaste DSG'erna hade en del trubbel, det är sant.  Torr-lamell-modellerna främst, men främst av allt den tidiga 7vxl.   
Men det är bara dom första årsmodellerna. Redan vid 2012 är dom avsevärt bättre. Senare modeller är avsevärt bättre än ryktet.

Dubbelmassesvänghjul är det på samtliga VW för övrigt. DSG, manuell, diesel eller bensin kvittar.

Rost? Jajamen, men den syns ganska väl.

Bensinmotorerna är inte dom bästa.
Oljekonsumtion och senare också kamkedjeproblem.
Dieslarna är generellt bra, men skatten gör den olönsam med så få mil/år.
Då ska du upp i miljöklasserna i så fall, men då får du ha en annan budget.

Personligen anser jag 50kkr vara på tok för dyrt för en 12år eller mer gammal Passat.  15k mil kan väl anses "lågt", men det har ingen praktisk betydelse om det är 25k mil bara den är skött.
För är 15k-bilen inte skött är den kass också.

Tack för din feedback! Ang priset så har det legat på cirka 30-40 000 på de jag har kikat på. Jag kan leva med en del servicekostnader de första åren, men om de tidigt motsvarar/överstiger inköpspriset så känns det tveksamt. Jag har konstaterat att det finns ett par hybridmodeller också, vad är din erfarenhet av dessa?  .

dovaredags
31 december 2021 · 19 Inlägg

jaka54 skrev:
Säkraste köp är nog att sikta in sig på en Toyota med bensindrift.
Sen att kunna meka själv är en stor fördel, så vad är det du kan göra själv?! Byta olja och filter , bromsar, länkarmar och sånt smågodis  eller bara tanka och köra?

Tack för tipset! Någon särskild modell du tänker på? Jag kan väll kanske byta bromsar som mest.

torpis Forummoderator
31 december 2021 · 10 572 Inlägg

dovaredags skrev:
jag bara kommer köra max 500 mil per år, högt räknat.

trågigt men köp ingen bil först och främst ;-) I andra hand kolla på leasing. Du kan ju få en MG ZS EV för 1990kr/månad. Det är svårslaget.  Tänk på att "bensin" ingår

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
dovaredags
1 januari 2022 · 19 Inlägg

dovaredags skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det där är egentligen ingen bra era för folkvagn, och speciellt passat då. Bilarna rostade, speciellt bakluckorna på kombimodellerna samt skärmkanterna. Sedan fanns det några "olycksförföljda" motorer, 2,0TFSI framförallt. Så man måste veta exakt vad man gör om man skall köpa en passat, annars kan man bli pålurad en dålig bil. Dieselmodellerna är mycket bättre men du kör alldeles för lite för att ha en diesel.

Tack för din feednack! Jag får vara uppmärksam på rost då med andra ord, ifall det skulle bli en passat.

Följdfråga, ifall man säkerställer så att bilen ej har rost på de här ställena innan köpet men det uppstår rost i framtiden, hur lång tid brukar det i så fall dröja innan rosten når en nivå där den utgör ett praktiskt problem?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang