Hur ska man ställa på pumpen?

Ford08
5 februari 2022 · 11 Inlägg

Hej! Jag har Ford ranger mk2 2.5 TD årsmodell 04 som jag är väldigt sugen på att ställa på pumpen på. Men jag hittar ingen pumpskruv på den och kan inte lista ut hur man ska gör för att ställa på den. Är det någon som vet eller har något tips så får ni gärna höra av er.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2022 · 17 514 Inlägg

Du har väl en högtryckspump på den? hur många hk har den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
5 februari 2022 · 7 294 Inlägg

en 04 har elektrisk pump,, meo finns ingen ställskruv smile förmodligen oxå en högtryckspump smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford08
5 februari 2022 · 11 Inlägg

Men finns det något sätt att kunna ställa på den om det är elektrisk pump och högtryckspump?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 februari 2022 · 14 077 Inlägg

Ford08 skrev:
Men finns det något sätt att kunna ställa på den om det är elektrisk pump och högtryckspump?

I vilket syfte? Bara nyfiken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
uhlin
5 februari 2022 · 2 834 Inlägg

Vettemannen skrev:

Ford08 skrev:
Men finns det något sätt att kunna ställa på den om det är elektrisk pump och högtryckspump?

I vilket syfte? Bara nyfiken.

/Benny

Undrar jag med. Tror nog den går bäst som den är.

Utmarks-Loke
5 februari 2022 · 5 850 Inlägg

Evrymod är väl det som finns då, om man tycker det är värt 21,50kr litern för att det skall svartryka.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2022 · 17 514 Inlägg

TS vill väl att den ska kola om TS drar på. Möjligen så kan man köra ett Evry-mod.

EDIT: 2:a på bollen där

Senast redigerat av Hybrid_ (5 februari 2022)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
uhlin
5 februari 2022 · 2 834 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Evrymod är väl det som finns då, om man tycker det är värt 21,50kr litern för att det skall svartryka.

Ja, dieseln är ju så billig idag. Så det har ju ingen betydelse. Hahaha.

Ford08
5 februari 2022 · 11 Inlägg

Men hur fungerar ett evrymod då isåfall? Är det som en box man kan koppla in eller hur fungerar det?

granadadr
6 februari 2022 · 7 294 Inlägg

Ford08 skrev:
Men hur fungerar ett evrymod då isåfall? Är det som en box man kan koppla in eller hur fungerar det?

finns en tråd här hur man gör,,  ärligt talat vet jag ej om man kan göra så på högtryckspumpar??  man kopplar in ett motstånd/potensiometer mellan 2 kablar och lurar boxen

själv hade jag mappat eller köpt en färdig box om man vill ha mer mos,, UTAN att kola

Senast redigerat av granadadr (6 februari 2022)

Ford08
6 februari 2022 · 11 Inlägg

Tack så mycket för informationen. Det jag strävar mest efter är att det ska sota men såklart så skulle det vara en bra bonus att få lite extra hästar.

Ford08
6 februari 2022 · 11 Inlägg

Men om man skulle koppla en sån här potensiometer, hur skulle jag då veta vilka utav de kablarna som jag skulle koppla in till den? Och isåfall ska man kunna variera hur mycket man vill ställa på den med potensionmeter då?

torpis Forummoderator
6 februari 2022 · 10 572 Inlägg

Ford08 skrev:
Det jag strävar mest efter är att det ska sota

Då skall du ju helt klart göra hål på tryckröret efter turbon så mindre luft kommer in i motorn!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
uhlin
6 februari 2022 · 2 834 Inlägg

torpis skrev:

Ford08 skrev:
Det jag strävar mest efter är att det ska sota

Då skall du ju helt klart göra hål på tryckröret efter turbon så mindre luft kommer in i motorn!

Med felkoder som följd? Och en motor som går skit. Eller är jag ute på tunn is nu. Haha.

granadadr
6 februari 2022 · 7 294 Inlägg

torpis skrev:

Ford08 skrev:
Det jag strävar mest efter är att det ska sota

Då skall du ju helt klart göra hål på tryckröret efter turbon så mindre luft kommer in i motorn!

hahahaha,, gillade den smile,, till ts ärligt talat skippa den idén  töntigt, dåligt för maskinen, ingen gillar dig wink för ärligt INGEN normal människa tycker det är coolt smile   å tro mig hållit på med bilar, trimmade bilar, trimmade diesel mm, men vissa saker hör hemma hos blöjraggarna wink som jag kallar det,,  1 är kola,, 2 xenonkonverterat så dem bländar satan wink  3, 50 000 positionsljus på bilen,  4 bottsänkt inkl stretch wink  5 kolsvarta rutor, helst på framrutan med wink

Brådhis * Voff voff *
6 februari 2022 · 10 287 Inlägg

Med risk för att låta som en surgubbe, men varför i hela friden vill man egentligen att det ska sota?

Bilen går sämre, den drar mer och i princip det mesta i motorn mår sämre...

Varför vill man aktivt visa att man inte kan ett skit om motorer och effekt...? big_smile

Iofs, folk är ju som galna efter det bedrövliga bojsänket D24 så jag antar att allt hopp är ute ändå...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2022 · 17 514 Inlägg

Brådhis skrev:
Med risk för att låta som en surgubbe, men varför i hela friden vill man egentligen att det ska sota?

Bilen går sämre, den drar mer och i princip det mesta i motorn mår sämre...

Varför vill man aktivt visa att man inte kan ett skit om motorer och effekt...? big_smile

Iofs, folk är ju som galna efter det bedrövliga bojsänket D24 så jag antar att allt hopp är ute ändå...

Gamla V70 blev ju tokpigg av evrymod. Då fanns det ju en vits med. Plus att det går att stänga av.
Hehe, D24 ja... När jag började med Garaget 2008 så hade jag en 740 GL D24.  Men den lät gott!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ford08
6 februari 2022 · 11 Inlägg

Men hur installerar man everymode då isåfall?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang