Trimma Audi S3

Rawland_Hustle
14 mars 2022 · 10 Inlägg

Hej!

Jag har just köpt min första bil - en Audi S3 8P (2011) - och skulle vilja timma/optimera den. Enligt firman jag köpte bilen av är den steg 1 optimerad till 310 hk. Jag vet dock inte om det stämmer eller vilket företag som gjort eventuell optimering. Jag vill göra om optimeringen och gå upp till steg 2 eller 3.

Vart optimerar man bäst en sån här bil och ungefär vad kostar hårdvaran?

Tack!

Senast redigerat av Rawland_Hustle (14 mars 2022)

panda666
14 mars 2022 · 4 250 Inlägg

Hej!

Den är säkert bara chippad i programvaran, skulle kolla efter vtech, ak tuning, bsr eller liknande beroende på vars du bor. steg 2 och 3 borde innebära större turbo, spridare, bränslepump, avgassystem osv osv så pengarna kommer att hoppa iväg ordentligt. skulle vara bäst om du tog kontakt med dom som jag nämnde för att dom kan kolla först vad det är för trim du har just nu och utgå efter det. Är det manuell du har? är inte jätteinsatt på audi men du skulle behöva fetare koppling också

Rawland_Hustle
14 mars 2022 · 10 Inlägg

panda666 skrev:
Hej!

Den är säkert bara chippad i programvaran, skulle kolla efter vtech, ak tuning, bsr eller liknande beroende på vars du bor. steg 2 och 3 borde innebära större turbo, spridare, bränslepump, avgassystem osv osv så pengarna kommer att hoppa iväg ordentligt. skulle vara bäst om du tog kontakt med dom som jag nämnde för att dom kan kolla först vad det är för trim du har just nu och utgå efter det. Är det manuell du har? är inte jätteinsatt på audi men du skulle behöva fetare koppling också

Tack för svar! Det är en automat.

panda666
14 mars 2022 · 4 250 Inlägg

Rawland_Hustle skrev:

panda666 skrev:
Hej!

Den är säkert bara chippad i programvaran, skulle kolla efter vtech, ak tuning, bsr eller liknande beroende på vars du bor. steg 2 och 3 borde innebära större turbo, spridare, bränslepump, avgassystem osv osv så pengarna kommer att hoppa iväg ordentligt. skulle vara bäst om du tog kontakt med dom som jag nämnde för att dom kan kolla först vad det är för trim du har just nu och utgå efter det. Är det manuell du har? är inte jätteinsatt på audi men du skulle behöva fetare koppling också

Tack för svar! Det är en automat.

Lugnt^^ lite osäker på vad automaten pallar då, kolla upp innan du börjar trimma vad lådan orkar med så du inte förstör lådan;)

Mack855
15 mars 2022 · 1 354 Inlägg

Kolla med Stertman Motorsport i Nynäshamn. Dom kostar lite men är duktiga på VAG koncernen.

Gör även optimeringar för automatlådor osv så dom har bra koll på Audi smile

Rawland_Hustle
15 mars 2022 · 10 Inlägg

Mack855 skrev:
Kolla med Stertman Motorsport i Nynäshamn. Dom kostar lite men är duktiga på VAG koncernen.

Gör även optimeringar för automatlådor osv så dom har bra koll på Audi smile

Tack för tipset!

Rawland_Hustle
17 mars 2022 · 10 Inlägg

Stertman skulle ha 60 000 kr för en steg 2-optimering inklusive hårdvara. Är det ”normalt” eller väldigt högt?

Senast redigerat av Rawland_Hustle (17 mars 2022)

Mack855
17 mars 2022 · 1 354 Inlägg

Rawland_Hustle skrev:
Stertman skulle ha 60 000 kr för en steg 2-optimering inklusive hårdvara. Är det ”normalt” eller väldigt högt?

Oj det lät väldigt dyrt, vad för hårdvara var inkluderad i priset? Är det mappning eller färdig mjukvara? Var det optimering av växellådan i det priset också?

Rawland_Hustle
18 mars 2022 · 10 Inlägg

Här är offerten jag fick. Är den rimlig för en steg 1 + 2-optimering?

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242745/242745-5b326529d181652d37359232fed8dcd9.jpg

panda666
18 mars 2022 · 4 250 Inlägg

Saftigt, hur mycket effekt får du av allt detta?  du kan sälja bilen och lägga till summan så får du kanske nått roligare^^ kanske en 335?

Rawland_Hustle
18 mars 2022 · 10 Inlägg

panda666 skrev:
Saftigt, hur mycket effekt får du av allt detta?  du kan sälja bilen och lägga till summan så får du kanske nått roligare^^ kanske en 335?

Jag skulle få omkring 330 Hk. Jag gillar bilen och har precis köpt den så jag lär inte köpa en ny som det ser ut nu.

simlar
18 mars 2022 · 5 531 Inlägg

Tips, köp en RS3 istället för att trimma din S3.
Får du 400hk 5cyl original = skönare motorljud, inga problem på bes, inga problem med polis pga trim, inga problem med försäkring, inga problem med garanti m.m


Har en skräckhistoria från Sommaren 2021.
Detaljerna kan vara lite luddiga, men vad jag minns just nu så:
En kund kom in med en 400hk Golf R (samma bil som en S3), köpt från firma i söder, kunden hade hunnit köra någon mil innan motorn knackade kraftigt.
Bärgade in till verkstad, konstaterades vevlagerras.
Försäkring vägrar ta på sig pga trim, garanti/goodwill är totalt att glömma och bilfirman han köpte den från ställer sig på tvären och menar att kunden plågat ihjäl motorn.
Till slut efter två väldigt oroliga veckor för kunden så köper bilfirman tillbaka bilen av han och hämtar ner den för att laga på sin egna verkstad.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Rawland_Hustle
18 mars 2022 · 10 Inlägg

Tack för info! En begagnad RS3:a med 400 Hk verkar gå på över 400 000 SEK. De pengarna har jag inte. Vad kan polisen och besiktningen ha för åsikter angående trim? Jag är helt novis på det här.

simlar
18 mars 2022 · 5 531 Inlägg

Rawland_Hustle skrev:
Tack för info! En begagnad RS3:a med 400 Hk verkar gå på över 400 000 SEK. De pengarna har jag inte. Vad kan polisen och besiktningen ha för åsikter angående trim? Jag är helt novis på det här.

Besikting kan ge föreläggande om återställning alternativt regbes om dom märker den är trimmad.
Polisen kan ge föreläggande om återställning alternativt regbes samt böter.
Försäkringsbolag kan neka ersättning vid olycka, då gäller enbart trafikförsäkringen.


Spara ihop pengar och byt upp dig om några år istället för att kosta på trim på din nuvarande.
Du får aldrig tillbaka pengarna för trim vid försäljning i framtiden.
Trimmad bil kräver även tätare serviceintervall vilket då ökar milkostnaden.


Hoppas du inte tolkar mig som tråkig.
Älskar att trimma och modifiera mina bilar men man inser med åren att det hade varit bättre lägga undan alla pengarna man slösat och köpa sig en rolig original-bil istället.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Rawland_Hustle
18 mars 2022 · 10 Inlägg

simlar skrev:

Rawland_Hustle skrev:
Tack för info! En begagnad RS3:a med 400 Hk verkar gå på över 400 000 SEK. De pengarna har jag inte. Vad kan polisen och besiktningen ha för åsikter angående trim? Jag är helt novis på det här.

Besikting kan ge föreläggande om återställning alternativt regbes om dom märker den är trimmad.
Polisen kan ge föreläggande om återställning alternativt regbes samt böter.
Försäkringsbolag kan neka ersättning vid olycka, då gäller enbart trafikförsäkringen.


Spara ihop pengar och byt upp dig om några år istället för att kosta på trim på din nuvarande.
Du får aldrig tillbaka pengarna för trim vid försäljning i framtiden.
Trimmad bil kräver även tätare serviceintervall vilket då ökar milkostnaden.


Hoppas du inte tolkar mig som tråkig.
Älskar att trimma och modifiera mina bilar men man inser med åren att det hade varit bättre lägga undan alla pengarna man slösat och köpa sig en rolig original-bil istället.

Stort tack för att du tog dig tid att svara! Du gav mig något att tänka på.

panda666
18 mars 2022 · 4 250 Inlägg

Rawland_Hustle skrev:

panda666 skrev:
Saftigt, hur mycket effekt får du av allt detta?  du kan sälja bilen och lägga till summan så får du kanske nått roligare^^ kanske en 335?

Jag skulle få omkring 330 Hk. Jag gillar bilen och har precis köpt den så jag lär inte köpa en ny som det ser ut nu.

jag skulle åka och bänka bilen först för att se vad jag har för hk, 330hk är fööööör lite för nästan 60k trim. absolut inte värt det tycker ja. åk och bänka nånstans det kostar typ 1500-2000kr vad ja vet, kan ha fel.

simlar
18 mars 2022 · 5 531 Inlägg

Rawland_Hustle skrev:

simlar skrev:

Rawland_Hustle skrev:
Tack för info! En begagnad RS3:a med 400 Hk verkar gå på över 400 000 SEK. De pengarna har jag inte. Vad kan polisen och besiktningen ha för åsikter angående trim? Jag är helt novis på det här.

Besikting kan ge föreläggande om återställning alternativt regbes om dom märker den är trimmad.
Polisen kan ge föreläggande om återställning alternativt regbes samt böter.
Försäkringsbolag kan neka ersättning vid olycka, då gäller enbart trafikförsäkringen.


Spara ihop pengar och byt upp dig om några år istället för att kosta på trim på din nuvarande.
Du får aldrig tillbaka pengarna för trim vid försäljning i framtiden.
Trimmad bil kräver även tätare serviceintervall vilket då ökar milkostnaden.


Hoppas du inte tolkar mig som tråkig.
Älskar att trimma och modifiera mina bilar men man inser med åren att det hade varit bättre lägga undan alla pengarna man slösat och köpa sig en rolig original-bil istället.

Stort tack för att du tog dig tid att svara! Du gav mig något att tänka på.

Det var så lite så smile

Behöver du inte något baksäte så kan jag tipsa om att snegla på Porsche Cayman runt 2010, dom brukar kosta mellan 200-300k dvs samma pengar som en begagnad Mk7 Golf R/Audi S3.
Säkert dyrare i försäkring och service, men betydligt fränare att köra Porsche än VW eller Audi wink En Porsche håller förmodligen sitt värde bättre också.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 mars 2022 · 13 749 Inlägg

lät väl dyrt.. polarn gjorde sin Octavia rs med 2.0tfsi med uppdaterad turbo och intercooler koppling och lite sånt iof manuell..  tror inte han gav dom pengarna nu gjorde han mycket av jobbet själv jag hjälpte till att montera intercooler och lite sånt.. den gick äkligt bra efteråt måste jag säga kan tänka mig att en s3 blir riktigt rolig när man uppdaterar den ordenkligt.    hade någ 350hk i den eller nått sånt om jag inte minns fel

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
18 mars 2022 · 5 856 Inlägg

Jag tyckte det var rätt dyrt för mjukvara, större bränslepump och större avgassystem inklusive katalysator. Det är ju tex. ingen större turbo med i offerten

panda666
18 mars 2022 · 4 250 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag tyckte det var rätt dyrt för mjukvara, större bränslepump och större avgassystem inklusive katalysator. Det är ju tex. ingen större turbo med i offerten

juste såg inte heller någon turbo där i offerten. väldigt saftigt för de lilla effekt. hur mycket pallar turbon då? innan han behöver större?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang