Eco driving. Hur fan gör man?

MrTobias
3 februari 2007 · 1 297 Inlägg

Tjena smile

Har en en 1.4 liters peugeot 206a med 75 hästar. Ska dra 0.5 landsväg och 0.65 lr något sånt blandad körning. Har kollat upp hur mycket min bil drar och fick de till 0.92. Jag gillar att gasa men ja trodde fan inte det var möjligt.. Så.. hur kör man så bensinslålt som möjligt? På bilskolan för några år sedan så uppfattade jag att man skulle komma upp i den hastighet man ska hålla så snabbt som möjligt och sedan ligga på den. Att omkörningar drar mycket soppa osv. Betyder det att jag ska vara ur bilen på alla växlar upp till den hastighet jag ska hålla? smile räknade lite på det. har kört 600 mil med bilen.. 0.92 istället för 0.62 = 0.3 liter extra soppa per mil = 180 liter = 1800 kr.. är en hel del pengar smile Visst. 0.92 är inget jämnfört med andra bilar med mkt hästar. men med min lilla så är det jävligt mkt smile

mvh Tobbe

Triggrodamus Kör Lastbil
3 februari 2007 · 108 Inlägg

Hej
Jag har en Volvo V40 2,0T och jag kör nästan bara stadstrafik och accelererar inte spec snålt om man säger så och min drar 0.98 och ibland mindre om de blir långturer och har varit upp i 1.02 också så vi kan säga att den drar 1liter milen och de tycker jag är ganska bra ändå så jag fattar inte hur din kan dra så mycket

Volvo For Life
Volvo S80 (2005)
andreas_940
3 februari 2007 · 498 Inlägg

Nä, att varva ur alla växlar är ju onödigt!!
Kör lugnt och gör inga onödiga accelerationer. kör inga korta sträckor.
De gör lite!

bumpe Lastbilsmekaniker
3 februari 2007 · 3 878 Inlägg

Att man ska upp i fart fort på 90 väg är en säkerhets sak, men dra lite på 1:an, sen 2:an till 3000, sen 4:an till rätt fart och sen trean, ungefär 75% spjällöppning... Sen väl ute så ska du hålla jämn fart på högsta växeln, när det är nerför så sla du släppa gasen helt men inte tappa mer än 10Km/H och sen slå på igen, fortfarande på 5:an i 90 och dra upp den fprt på 4:an i 70... När du ska stanna så släpp helt och rulla å långt som möjligt... Kör inte med en massa skit i bilen som verktyg och annat som inte behövs, vikt är bränsle... Vill du ta det lite längre så kör med halv tank så mkt som möjligt...

Summerat så: Bromsa så lite som möjligt, och släpp gasen helt när det inte behövs...

PM:a gärna och se om du lyckats...

Xhail Montör
3 februari 2007 · 66 Inlägg

jag tror man ska köra på så hög växel som möjligt hela tiden... du kan ju köra i 50 på 5an och sen typ hoppa över växlar o köra typ 1-2-3-5

9000 CS 2.0T -97, Maptun steg 2
BMW 520i (2008)
Tigerofsweden
3 februari 2007 · 1 231 Inlägg

fy fan i helvete smile Det var ganska mkt för en bil med så lite hk smile då måste du jävla gasa påsmile
du kan växla från 1-3...eller rulla igång , växla till 2:an , sen in i 4:an direkt smile då brukar jag göra !
jag har en a3 1,8t , med ac på hela tiden ... drar typ 1liter

THEBADGUY Gorgilus addictus
3 februari 2007 · 4 737 Inlägg

På vår skola lär vi oss att köra både Eco driving och Heavy ecodriving(med lastbilar och sånt). Våra lärare säger att vi ska planerar vår körning, inte göra onödiga stopp, hoppa över växlar och använda levande kraften MYCKET(släppa gasen och bara låta bilen rulla, då stryps bränsle tillförslen).

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Germax
3 februari 2007 · 12 086 Inlägg

Ecodrivning är skit.. jag har försökt men de går inte. Hoppar man över växlarna går de ju ursegt och ja.. kör som du vill ist. Min ford går litern milen typ, de kan jag leva med.

Sandman
3 februari 2007 · 873 Inlägg

Om Eco driving är som det skrivs i tråden har jag alltid nyttjat det.
Förklarar varför bilarna drar mindre när jag kör, trots att jag kör mer aggresivt wink

- och - blir + big_smile

Vadå seg?
Ex:
Säg att du ska upp till 90. Dra högt varv på 3:an så du skjuter iväg, sedan rakt i med 5:an när du närmar dig 90.
Då är du ju i rätt hastighet, spelar ju ingen roll att du hamnar på lågt varvtal om du inte ska fortsätta acellerera.

Don't get mad, get even.
MrTobias
4 februari 2007 · 1 297 Inlägg

Tigerofsweden skrev:
fy fan i helvete smile Det var ganska mkt för en bil med så lite hk smile då måste du jävla gasa påsmile
du kan växla från 1-3...eller rulla igång , växla till 2:an , sen in i 4:an direkt smile då brukar jag göra !
jag har en a3 1,8t , med ac på hela tiden ... drar typ 1liter

hehe jo. iofs 0.92 är vid väldigt rolig körning smile men fan.. 1800 kr om halvåret är mkt pengar.. måste släppa på gasen!

Sandman
4 februari 2007 · 873 Inlägg

Tycker ärligt talat...

Om det bara kostar dig 1800kr om halvåret att få lite körglädje i din bil är det väl värt det! smile

Sålänge det inte är detsamma som vårdslöshet självklart.

Don't get mad, get even.
MrTobias
4 februari 2007 · 1 297 Inlägg

ah men självklart.. 1800 är inget jämnfört med vad jag skulle göra i en bil med större motor smile men sedan tjejen fått nys om vad bilen drar så är man inte lika poppis smile det som egentligen besvärar mig är att jag kan ha en bil med större motor som drar lika mkt vid lugn körning. å sedan när man vill ha lite extra så drar den iofs lite mer.. men man får mkt mer smile

SooLo
4 februari 2007 · 110 Inlägg

Tänk att om man bromsar så drar den mer besnin!
värsta boven är att accelerea i uppförbackar! Jämn gas är det bästa! så ligger du på en landsväg och inte har någon bil nära bakom så håll jämn gas i uppförsbacken! Om du gasar för att hålla jämn gas är det lika med acceleration vilket inte är bra! Bättre o tappa 10-15-km/h o sen hålla samma gas efter backen så kommer man upp i rätt hastighet igen!

Kör med 15% högre tryck i däcken än rekomenderat! Försämrar inte vägegenskaperna eller snesliter däcken!
Stanna aldrig! Om du ser att det är rött/kö/stopp så släpp på gasen i tid. Man rullar längre än man tror! När du kommer ner mot tomgångsvarvtal på motorn så växla ner o fortsätt motorbromsa! Sänk hastigheten (genom motorbromsning) så när du kommer fram till rödljuset har det hunnit slagit om till grönt o du behöver aldrig stanna. Starta = kraftig acceleration = kraft bensinförbrukning!
Bort med allt som sticker ut, tackräcken etc.
Uppmana alla politiker till subventionerad konvertering till E85!

Have a good time, all the time!
MrTobias
4 februari 2007 · 1 297 Inlägg

ah där sa du något SooLo. Måste fan kolla luften i däcken smile Har rätt bra koll på hur man ska köra. Det jag undrar över egentligen är accelerationen. Hur mkt gas ska jag ge? Vissa bilar man hamnar bakom kommer upp i 70 på 5 min typ. Är det soppasnål körning?

Timkarlsson
4 februari 2007 · 79 Inlägg

Nej verkligen inte. Jag vet inte om du kan plocka fram hur mycket din bil drar för stunden på din färddator, men om du kan det så ska du se att om du gör en lugn uppacceleration (till t.ex. 70) så kommer bilen dra hyfast mycket en längre stund. Men om du därimot drar på med t.ex. 75% gas och drar bilen till 3000 rpm på 2an och 4an så har ioförsig bilen dragit lite mera bensin under accelerationen, men under en kortare stund så att du tjänar på att göra så. Med andra ord ju snabbare du får i högsta växeln (utan att behöva accelerera på den) desto bättre är det (innom vissa gränser. Att dra till rödmarkeringen på 2an för att sen peta i 5an är inte så bra)

andreas_940
4 februari 2007 · 498 Inlägg

Strumpan skrev:
ah där sa du något SooLo. Måste fan kolla luften i däcken smile Har rätt bra koll på hur man ska köra. Det jag undrar över egentligen är accelerationen. Hur mkt gas ska jag ge? Vissa bilar man hamnar bakom kommer upp i 70 på 5 min typ. Är det soppasnål körning?

Nej, de är ju segdragning och det är inte speciellt ekonomiskt.
Du kan KANSKE läsa i instruktionsboken på vilka varv man ungefär ska ligga på/växla vid.

jag brukar växla vid ca 3000r/m funkar helt ok! (fast detta är en 940)

Senast redigerat av andreas_940 (4 februari 2007)

frasse4
4 februari 2007 · 736 Inlägg

Att växla så tidigt som möjligt men utan att behöva segdra på nästa växel är bra brukar hamna på runt 2300 prm på en bensinare, men beror på hur tungt lastat man har....

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
MrTobias
4 februari 2007 · 1 297 Inlägg

Min bil är fullutrustad fast nån färddator gick de inte att pillra med sad Badass jag förstår va du menar, men jag skulle vilja hitta den ultimata eco driving körningen smile Vore nice om de fanns någon tabell på nätet så man skulle kunna räkna ut hur man ska köra smile andreas_940 tror inte de finns i min instruktionsbok. Nu var det iofs ett tag sen jag mätte hur mkt bilen drar. Efter de har jag kört lite lugnare, ska mäta upp igen smile

g_friberg
4 februari 2007 · 6 Inlägg

om man vill åka billigt ska man ge fan i att bromsa. sparar både til och pengar. hänvisar till användaren "schteff" smile

SooLo
4 februari 2007 · 110 Inlägg

Såg på ett Trafikmagasinet för 3-5 år sen o där sa dom att segdra på växlarna var inte bra. "Hyffsad acceleration upp till rätt hastighet, hoppa gärna över växlar. ALDRIG över 3000 varv/min", växla gärna(!!) tidigare, vid  tex 2300v/m som någon sa ovanför.. smile

Have a good time, all the time!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang