Eco driving. Hur fan gör man?

Tigerofsweden
4 februari 2007 · 1 231 Inlägg

vänta lite här nu=).. har du 1800kr bensin i halvåret eller i månaden ? ? ?smile

Sandman
4 februari 2007 · 873 Inlägg

SooLo skrev:
Såg på ett Trafikmagasinet för 3-5 år sen o där sa dom att segdra på växlarna var inte bra. "Hyffsad acceleration upp till rätt hastighet, hoppa gärna över växlar. ALDRIG över 3000 varv/min", växla gärna(!!) tidigare, vid  tex 2300v/m som någon sa ovanför.. smile

Det där går ju inte ihop.

Växlar du så tidigt OCH hoppar över växlar kommer du att segdra de flesta bilar.
Om du inte hoppar över växlar brukar dom varvtalen vara ganska lagom dock.

Don't get mad, get even.
SooLo
4 februari 2007 · 110 Inlägg

Sandman skrev:

SooLo skrev:
Såg på ett Trafikmagasinet för 3-5 år sen o där sa dom att segdra på växlarna var inte bra. "Hyffsad acceleration upp till rätt hastighet, hoppa gärna över växlar. ALDRIG över 3000 varv/min", växla gärna(!!) tidigare, vid  tex 2300v/m som någon sa ovanför.. smile

Det där går ju inte ihop.

Växlar du så tidigt OCH hoppar över växlar kommer du att segdra de flesta bilar.
Om du inte hoppar över växlar brukar dom varvtalen vara ganska lagom dock.

Nja sa aldrig när man skulle växla tidigt o när man ska hoppa över...

Tex i en nerförbacke kan man hoppa över växlar utan att segdra.

O sen beror de ju på trafiken. Om det är bilar framför så kanske man inte kan dra på o slänga i högre växel för då kör man in i röven på den framför (o man kan inte köra om alltså). Så då istället för o hoppa över växlar så längar i den högre lite tidigare...

Men är det fritt o jag ska upp i 50km/h så startar jag på 1an men växlar till 2an så fort jag kör en billängd. Sen upp till 2800rpm (ca 45km/h) o i med 4an. Sen på 4an ökar jag från 45km/h till 50km/h o behåller 4ans växel (5an orkar tyvärr inte pi 50km/h, klarar bara ner till ca 60 km/h).

Senast redigerat av SooLo (4 februari 2007)

Have a good time, all the time!
Sandman
4 februari 2007 · 873 Inlägg

Kör ungefär lika dant faktiskt.

Varför jag avskyr stadstrafik och folk som segar.

Riktigt känner hur bensinen nästan rinner igenom bilen och ut på gatan när bilar framför tvingar mig att köra i helt konstigt tempo och ofta på för högt varvtal eftersom de kör "precis" så att jag inte kan växla upp utan att segdra wink

Don't get mad, get even.
MrTobias
4 februari 2007 · 1 297 Inlägg

Tigerofsweden skrev:
vänta lite här nu=).. har du 1800kr bensin i halvåret eller i månaden ? ? ?smile

1800 EXTRA i halvåret.. Hade jag kört mer bensinsnålt hade jag kunnat spara dom pengarna smile

andreas_940
4 februari 2007 · 498 Inlägg

Man får kolla lite på vad man har för bil också!
För min bil är inte ett dugg ekonomisk om jag kör i 50km/h @ 5:e växeln = ca 1250 r/m
Då går den billigare i 3:an = ca 2500 r/m! och så slipper jag även växla ner om jag ska upp i 70 el 90.
(läste någonstans att rödblockare inte var ekonomiska under 2000 r/m eller vad de va)

Germax
4 februari 2007 · 12 086 Inlägg

De här med varvtal och skit, min Nissan, om man kör den helt normalt.. lugnt o fint då växlar den mellan 1600-2000 varv, och trofan att den drar 1.5-1.8 stadstrafik ändå.

Sandman
4 februari 2007 · 873 Inlägg

RouziMotorsport skrev:
Eco driving är när man t.ex hoppar från 2:ans vl till 4:ans vxl.
Utan att slösa bensin på 3:ans vxl. Ju lägre varvtal desto mindre bensin slukar den.

inte fan ska man gasa och komma snabbt till den hastigheten o sen stanna därtongue

Visst kan eco driving innebära just det.

Framförallt om du bara råkar ha 4 växlar tongue

Då tjänar du faktiskt bensin på att hoppa över någon växel, acellerera fort för att sedan plana ut på rätt hastighet och cruisa där.
Långsam seg acelleration genom alla växlar drar mer, och är tråkigare wink

Don't get mad, get even.
tobi
4 februari 2007 · 562 Inlägg

Du varvar distinkt upp till 3 tusen varv (inte mer) sedan ska man köra tex: 1-2-4 eller 1-2-3-5

plus att du ska liksom inte tvärnita i en korsning utan motorbromsa långsamt en bra bit innan det blir rött osv osv smile

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
Sandman
4 februari 2007 · 873 Inlägg

RouziMotorsport skrev:

Sandman skrev:

RouziMotorsport skrev:
Eco driving är när man t.ex hoppar från 2:ans vl till 4:ans vxl.
Utan att slösa bensin på 3:ans vxl. Ju lägre varvtal desto mindre bensin slukar den.

inte fan ska man gasa och komma snabbt till den hastigheten o sen stanna därtongue

Visst kan eco driving innebära just det.

Framförallt om du bara råkar ha 4 växlar tongue

Då tjänar du faktiskt bensin på att hoppa över någon växel, acellerera fort för att sedan plana ut på rätt hastighet och cruisa där.
Långsam seg acelleration genom alla växlar drar mer, och är tråkigare wink

Du tjänar på eco driving även om du har fem växlar tongue
Eco driving är det som jag beskrev ovan. står ju t.o.m i körkortsboken och vad jag har hört från en teori lärare.

Och det skiljer sig inte ifrån vad jag säger heller.
Mer än att jag försöker påpeka att det beror helt på vad du har för bil och utväxling.

Du KAN inte växla ifrån 2 till 4, och INTE komma över 3000rpm på en 4 växlad bil och förvänta dig att spara bränsle.
Eftersom bilen inte har en 5:e växel är 4:ans utväxling väldigt annorlunda ifrån en bil med 5 eller 6 växlar.
Du kommer att hamna på för lågt varvtal och segdra på 4:an om du växlar så, och därmed dra mer bensin.

Mitt exempel stämmer mycket bättre för en 4växlad bil om du vill spara bränsle.


Det går egentligen inte att "lära" ut hur man kör genom att säga hur man ska växla.
Snarare vilken karaktär motorn borde ha, vilka varvtal du vill ha hur och när.
Sedan får man köra på kännsla beroende på vilken bil man åker.

Don't get mad, get even.
Sandman
4 februari 2007 · 873 Inlägg

RouziMotorsport skrev:
jo klart det beror på vilken bil man kör.
Men det där med att motorbromsa..
Sliter inte det på lamellerna? hmm
Jag brukar göra det samtidigt som jag bromsar..effektivt:D

Haha. Stabilt wink

Mjä. Slita på lamellerna gör det väl lite just när du växlar ner, men inte under motorbromsningen. Om inte kopplingen slirar av någon anledning.

Men jag har också funderat på det där med motorbroms.
Borde ju slita på motorn faktiskt, borde väl vara bättre att frikoppla och rulla än att växla ner?
Och om det inte räcker bromsa in lite innan ljuset slår grönt igen.

Don't get mad, get even.
Tigerofsweden
4 februari 2007 · 1 231 Inlägg

Strumpan skrev:

Tigerofsweden skrev:
vänta lite här nu=).. har du 1800kr bensin i halvåret eller i månaden ? ? ?smile

1800 EXTRA i halvåret.. Hade jag kört mer bensinsnålt hade jag kunnat spara dom pengarna smile

hur mkt tankar du på EN månad ....

chrille_ Servicerådgivare
4 februari 2007 · 715 Inlägg

Om man motorbromsar med en Modern bil så stängs bränslet av  ner till 1800 varv innan det går igång igen för att hålla liv i motorn .. så man sparar bränsle påatt motorbroms jämfört med att frikoppla o rulla fram // chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
Sandman
4 februari 2007 · 873 Inlägg

chrille_ skrev:
Om man motorbromsar med en Modern bil så stängs bränslet av  ner till 1800 varv innan det går igång igen för att hålla liv i motorn .. så man sparar bränsle påatt motorbroms jämfört med att frikoppla o rulla fram // chrille_

Aha.
Okej. Lät lite ologiskt annars men då förstår jag.

Ytterligare en grej jag får göra annorlunda beroende på vilken bil jag kör då.

Don't get mad, get even.
Heavens_Gate
4 februari 2007 · 543 Inlägg

JapMax skrev:
De här med varvtal och skit, min Nissan, om man kör den helt normalt.. lugnt o fint då växlar den mellan 1600-2000 varv, och trofan att den drar 1.5-1.8 stadstrafik ändå.

Jag känner igen det där. Jag ligger på 1,9 liter konstant nu för tiden. Men va fan, det e ju bara att le när man tankar så e det ju lugna puckar smile

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1
MrTobias
5 februari 2007 · 1 297 Inlägg

Tigerofsweden skrev:

Strumpan skrev:

Tigerofsweden skrev:
vänta lite här nu=).. har du 1800kr bensin i halvåret eller i månaden ? ? ?smile

1800 EXTRA i halvåret.. Hade jag kört mer bensinsnålt hade jag kunnat spara dom pengarna smile

hur mkt tankar du på EN månad ....

Oj bra fråga. Har skrivit upp varje gång jag tankar, hur långt jag kört och hur mkt soppa jag tankar men dom papprena ligger i bilen. Men jag kör ca 100 mil i månaden och den drar 0.92. Dvs 92 liter i månaden och jag tankar för ca 10kr/L.. Lite mindre smile

Säg 900 kr i månaden i soppa.

Hur mycket lägger ni på bensin i månaden?

MrTobias
5 februari 2007 · 1 297 Inlägg

Kan tilllägga att jag kör några km till jobbet varje dag så det blir mkt korta sträckor. Sen drar man iväg till tjejens föräldrar 30 mil tur och retur någon gång i månaden. Samt så tar jag mig till olika skidorter, ca 40 mil i månaden.

Janne
5 februari 2007 · 252 Inlägg

Det märks på kontot nu att man inte åker en 240 "sladda i snön edit" längre utan en:
Sopel kasset 1,6I -90  75Hk  med katalysator och centrallås! 0.65/0.73 me sommar/vinterdäck Hurra för miljön...
Nog är jag då ändå värd att åka sommarbil som ligger på runt två liter 8-)
(smygreklam: 240sladdarmotorn som pendlar under litern e till salu)

Senast redigerat av Janne (5 februari 2007)

//Janne
skånefisken
5 februari 2007 · 99 Inlägg

höga växlar och så få stop som möjligt is the shit! men hur jävla skoj e de? Ja säger gasa på istället och betala dom extra 1800kr för de e de fan värt!
Att sen en 1,4 drar 0.92 e ju rätt sorgligt min 1,8T drar 0.89 och då e de allt från sladda i snön till stadstrafik tongue

jinxs 90mil+ på en tank.
5 februari 2007 · 484 Inlägg

Det största problemet med dom franska märkena, är att 5växeln är så jävla lågt växlad.
Det är där den största bensin förbrukningen ligger.

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang