Eco driving. Hur fan gör man?

John87 Stolt Volvoägare
5 februari 2007 · 4 913 Inlägg

jinxs skrev:
Det största problemet med dom franska märkena, är att 5växeln är så jävla lågt växlad.
Det är där den största bensin förbrukningen ligger.

Är det inte så med många Volvo-modeller också?
5:e växeln är ju bara för att hålla konstant hastighet, ska du gasa nåt mer så använd 4:an.
Det va iaf så dom tänkte kan jag tänka mig.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
MrTobias
5 februari 2007 · 1 297 Inlägg

skånefisken skrev:
höga växlar och så få stop som möjligt is the shit! men hur jävla skoj e de? Ja säger gasa på istället och betala dom extra 1800kr för de e de fan värt!
Att sen en 1,4 drar 0.92 e ju rätt sorgligt min 1,8T drar 0.89 och då e de allt från sladda i snön till stadstrafik tongue

De är fan illa. Men skulle jag ha en 1,8T så skulle den knappast ligga på 0,89:p

Ska tanka upp bilen idag och räkna om jag kört nå snålare sen senast smile
btw.. Fulltank = 400kr typ smile)

dbjanoz
5 februari 2007 · 1 785 Inlägg

Strumpan skrev:

skånefisken skrev:
höga växlar och så få stop som möjligt is the shit! men hur jävla skoj e de? Ja säger gasa på istället och betala dom extra 1800kr för de e de fan värt!
Att sen en 1,4 drar 0.92 e ju rätt sorgligt min 1,8T drar 0.89 och då e de allt från sladda i snön till stadstrafik tongue

De är fan illa. Men skulle jag ha en 1,8T så skulle den knappast ligga på 0,89:p

Ska tanka upp bilen idag och räkna om jag kört nå snålare sen senast smile
btw.. Fulltank = 400kr typ smile)

Många faktorer som spelar in!

Till att börja med så har jag kört min 940GLT 16V som är en bensinslukare på allt från 0.85 till 1.25liter milen.

Långsträckor på 15-20mil i stöten drar klart mindre ca 0.85-0.9

Men körning enbart korta sträckor runt 0.5-1mil i taget drar den 1-1.05liter per mil

Topp notering var när bromsarna började ligga på, då drog den 1.2-1.25liter per mil



Hade en Golf GTI 16V -86 för många år sedan den hade gått 20 000mil och lyckades köra på 0.53liter per mil en sommar när jag körde till kiviksmarknad 13mil i lugn takt ca 70-90km/h


Min morsa har en Golf CL från -90 som har gått 31000mil och den drar 0.7-0.8liter per mil blandad körning. Jävligt bra för en bil som gått så långt och aldrig bytt motorn!


--------------------------------------------------------------------------------------------------------

ECO driving

1 Det du kan göra är att hålla din bil servad! Oljebyte, stift osv!

2 Däcken rätt ringtryck!

3 Bromsar få inte ligga på!

4 Takboxar och onödig vikt som åker med i bilen, bort med det som inte används!

5 Kör inte med mer än halv gas någon gång

6 Använd de vartal som motorn går snålt mellan normalt ca 1500-3000 rpm

7 Använd motorbroms och planera körningen så du slipper onödiga inbomsningar som t ex ligga för nära framförvarande!

8 Frikoppla så sent som möjligt låt bilens rörelse dra motorn på ett vartal som är över tomgången 1000rmp, moderna motorer stänger av bränsletillförslen när man gör såhär!

De här åtgärderna lär få ner din förbrukning ordentligt!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
mb_sec
5 februari 2007 · 11 Inlägg

Eco driving har gott den utbilningen när jag tog lastbils kort smile

Gizmojohan
5 februari 2007 · 3 295 Inlägg

min 9000 AERO drar ca 0.94 blandad körning.. det är bara en skillnad på ca 220 hk mer i min bil. du har inte funderat på om det kan vara nåt fel på din bil?

MVH Johan

andreas_940
5 februari 2007 · 498 Inlägg

Men 900:- i månaden är väl ingenting??
Men annars kolla upp din bil så den inte har något fel!
Dina korta sträckor är iaf en anledning till förbrukningen!

loudness
5 februari 2007 · 4 554 Inlägg

när ja inte hade jobb å körde hade jag extrem ecodriving.. körde på låga varv och varvade aldrig ur osv.. jag stängde även av bilen när de vankades neförsbacke coh rullade så långt de gick.. ojj va billit de blev haha

Sandman
5 februari 2007 · 873 Inlägg

Slave_joe skrev:
min 9000 AERO drar ca 0.94 blandad körning.. det är bara en skillnad på ca 220 hk mer i min bil. du har inte funderat på om det kan vara nåt fel på din bil?

MVH Johan

Men.
Du är ju inte uppe i de där 250hk eller vad du har när du vardagskör, även om du kör med lite acceleration då och då.

Han däremot kanske piskar sin bil till max med de där 70hk han har för att komma någon vart.


Klart att den drar mera då wink

Don't get mad, get even.
jinxs 90mil+ på en tank.
5 februari 2007 · 484 Inlägg

jinxs skrev:
Det största problemet med dom franska märkena, är att 5växeln är så jävla lågt växlad.
Det är där den största bensin förbrukningen ligger.

Grrr Högt växlad,skit samma det beror lite på vad och hur man diskuterar..

Varvtalet i 110km/h är löjligt högt,över 2500 på min gammla 205 iallafall. Och på min gammla citroen c2 (som är peugeot's systerbil) så är varvtalet ca:3200 i 110km/h, och vid 3000 varv så börjar 16ventils tekniken att börja arbeta.
Nu menar inte jag att det finns variabla kammar på citroen,utan mer att motorn börjar arbeta vid 3000 pga dom x-tra ventilerna (flöde) som motorn får.

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Sandman
5 februari 2007 · 873 Inlägg

Löjligt högt...

Jag ligger över 4000RPM i de hastigheterna tongue

Don't get mad, get even.
Tigerofsweden
5 februari 2007 · 1 231 Inlägg

Strumpan skrev:

Tigerofsweden skrev:

Strumpan skrev:
1800 EXTRA i halvåret.. Hade jag kört mer bensinsnålt hade jag kunnat spara dom pengarna smile

hur mkt tankar du på EN månad ....

Oj bra fråga. Har skrivit upp varje gång jag tankar, hur långt jag kört och hur mkt soppa jag tankar men dom papprena ligger i bilen. Men jag kör ca 100 mil i månaden och den drar 0.92. Dvs 92 liter i månaden och jag tankar för ca 10kr/L.. Lite mindre smile

Säg 900 kr i månaden i soppa.

Hur mycket lägger ni på bensin i månaden?

fiiii fan 900kr i månaden bara ? det är ju fan ingenting xD hahahaha alltså måste fan vara nått fel på bilen om den drar så jävla mkt smile
jag kör typ 50mil på en vecka smile
tankar för minst 2000 varje månad ... 55 liter ... blir typ lite mer än 500kr x 4veckor = 2000+

Senast redigerat av Tigerofsweden (5 februari 2007)

MrTobias
5 februari 2007 · 1 297 Inlägg

Sandman skrev:

Slave_joe skrev:
min 9000 AERO drar ca 0.94 blandad körning.. det är bara en skillnad på ca 220 hk mer i min bil. du har inte funderat på om det kan vara nåt fel på din bil?

MVH Johan

Men.
Du är ju inte uppe i de där 250hk eller vad du har när du vardagskör, även om du kör med lite acceleration då och då.

Han däremot kanske piskar sin bil till max med de där 70hk han har för att komma någon vart.


Klart att den drar mera då wink

Jo jag har funderat på om det är något fel fast bilen har rullat strax över 1000 mil nu så de borde de fan inte vara smile Samt som Sandman säger så vill jag inte påstå att jag kör någon ecodrving med mina 75 kusar.

MrTobias
5 februari 2007 · 1 297 Inlägg

Tigerofsweden skrev:

Strumpan skrev:

Tigerofsweden skrev:

hur mkt tankar du på EN månad ....

Oj bra fråga. Har skrivit upp varje gång jag tankar, hur långt jag kört och hur mkt soppa jag tankar men dom papprena ligger i bilen. Men jag kör ca 100 mil i månaden och den drar 0.92. Dvs 92 liter i månaden och jag tankar för ca 10kr/L.. Lite mindre smile

Säg 900 kr i månaden i soppa.

Hur mycket lägger ni på bensin i månaden?

fiiii fan 900kr i månaden bara ? det är ju fan ingenting xD hahahaha alltså måste fan vara nått fel på bilen om den drar så jävla mkt smile
jag kör typ 50mil på en vecka smile
tankar för minst 2000 varje månad ... 55 liter ... blir typ lite mer än 500kr x 4veckor = 2000+

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. först säger du att att 900 i månaden inte är något sen att det är något fel på bilen att den drar så mycket? smile Förklara dig är du snäll smile

Racing_
5 februari 2007 · 228 Inlägg

när man acc..  1-2-3-5   & när man sänker farten .  5-3   lr 4-2 smile .. sen så snabb acceleration som möjligt upp till 5vxl om det är någon bakom dig.. annars lugn accerlation wink

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
XanderCage
5 februari 2007 · 193 Inlägg

Borde ju som sagt vara så att en med 250 hästar går mycket lättare spec vid körning i jämn fart.
Att pressa en bil med 75hk borde ju göra att den drar mycket eftersom den får jobba som fan.

MrTobias
5 februari 2007 · 1 297 Inlägg

XanderCage skrev:
Borde ju som sagt vara så att en med 250 hästar går mycket lättare spec vid körning i jämn fart.
Att pressa en bil med 75hk borde ju göra att den drar mycket eftersom den får jobba som fan.

Det där lät rätt så klokt, men det lät nog klokare än vad du är smile

XanderCage
5 februari 2007 · 193 Inlägg

stämmer nog det. men ja har inte läst hela tråden men det låter väldigt mycket att den drar 0.93 eller vad det var.
Men alltså kör du skiten ur den jämt då eller hyfsat normalt + lite lek?
Kör du mycket korta sträckor? det märks tydligt på min iaf om man kör mycket kallstarter.

MrTobias
6 februari 2007 · 1 297 Inlägg

XanderCage skrev:
stämmer nog det. men ja har inte läst hela tråden men det låter väldigt mycket att den drar 0.93 eller vad det var.
Men alltså kör du skiten ur den jämt då eller hyfsat normalt + lite lek?
Kör du mycket korta sträckor? det märks tydligt på min iaf om man kör mycket kallstarter.

Jag kör normalt + lite lek. Bor uppe i kalla luleå så det blir några kallstarter och det är några km till jobbet varje dag.

Amazon_123GT Driifter;)
6 februari 2007 · 1 630 Inlägg

använd motorvärmare

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Sushikocken Sleeper
6 februari 2007 · 3 084 Inlägg

mest att hålla motorn på så låga varv som möjligt utan att den går tungt

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang