Elfläkt går inte, Volvo 940 B230FT

julisj
11 juli 2022 · 27 Inlägg

Hej, har en 940 med en fulltrycksmotor som jag precis bytt hela drivlinan på, och i processen så plockade jag ut elfläkt, kylare samt alla AC komponenter för att underlätta att ta ur / sätta i motor.

Nu när nya motorn är i och kylsystem är ihop plockat så går inte kylfläkten. Testat att dra ut kontakten under cyl 3 men ingen rörelse ändå.
Jordat de två hastigheterna på fläkt relät, och då fungerar det som det ska, men får inte fläkten att gå automatiskt.

Kan det vara att jag plockat bort AC systemet? Läste att fläkten går beroende på trycket i ac-kylaren, som nu är bortplockad. Går detta att koppla förbi med ett motstånd eller liknande?

Fläkt samt relä är helt och fungerar om man kopplar direkt jord till relät. Har kollat så att det inte är kabelbrott (genom att mäta ohm) mellan varken relä & bränslebox, samt bakre tempgivare & bränslebox. Inte kunnat testa om givaren är trasig, då jag inte är säker på hur man testar detta.

Mycket tacksam för svar, och om någon kan tipsa om en extern tempgivare som kan fungera istället för orginalet skulle der uppskattas, ska vara en med 2 steg som ska passa någolunda enkelt på 940 kylsystem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang