Får ingen gnista på mopeden!!

Turbomoppe
27 juli 2022 · 3 Inlägg

Tja!, jag får inte moppen att få gnista jag råka sätta cdin åt fel håll 😂 och när jag vände den rätt så hadde säkringen till batteriet gått satt i ny och moppen fick ingen gnista har testat med 3 olika tändspolar ingen skillnad. Får bra med ström till kablarna som sitter på tändspolen på 13-14v men om man vridder av tändningslåset så är det ingen skylnad kopplar man in tänsspolen så har den 0v. Hjälp!!

Mossan1
27 juli 2022 · 2 928 Inlägg

Kan inte säga att jag förstår texten fullt ut, men en CDI har vanligen en kontakt som inte ska vara möjlig att sätta fel.

Kan det vara något modifierat här?
Sitter alla kablar rätt?

Har du med felmonterade kablar fått ström direkt på pickup'en vid svänghjulet är den nog bränd.
Bara som exempel.

Kolla om du får signal till CDI från den.

Turbomoppe
27 juli 2022 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kan inte säga att jag förstår texten fullt ut, men en CDI har vanligen en kontakt som inte ska vara möjlig att sätta fel.

Kan det vara något modifierat här?
Sitter alla kablar rätt?

Har du med felmonterade kablar fått ström direkt på pickup'en vid svänghjulet är den nog bränd.
Bara som exempel.

Kolla om du får signal till CDI från den.

Tack för svar! Cdin är plasten runt trasig så kan monteras 2 olika håll skulle bara fixa fäste till cdin sen när det är fixat så räka jag sätta den åt fel håll! Har mät kablarna till cdin och 3 ger utslag men andra 2 inget.

Mossan1
27 juli 2022 · 2 928 Inlägg

"Två ger utslag" hur?
Brukar vara 5 kablar till en CDI.

En med ström. Från batteri eller magnetspole vid svänghjul.

En från Pickup/trigger/hallgivare

(Dessa två ovan skulle det möjligen kunna vara du menar. Pickup ger en ac-impuls, och en magnet ger också AC ström. Alternativt är det batterispänning.

En till tändspolen

En Jord

Och en från dödarknapp, tändlåset osv som jordar när den ska stänga av.
Kan ibland gå ihop med annan kabel i kontakten.

Senast redigerat av Mossan1 (27 juli 2022)

Turbomoppe
27 juli 2022 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
"Två ger utslag" hur?
Brukar vara 5 kablar till en CDI.

En med ström. Från batteri eller magnetspole vid svänghjul.

En från Pickup/trigger/hallgivare

(Dessa två ovan skulle det möjligen kunna vara du menar. Pickup ger en ac-impuls, och en magnet ger också AC ström. Alternativt är det batterispänning.

En till tändspolen

En Jord

Och en från dödarknapp, tändlåset osv som jordar när den ska stänga av.
Kan ibland gå ihop med annan kabel i kontakten.

3 ger ut slag 2 inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang