Kamrem gått av! 850 GLT -92

lynsch
8 februari 2007 · 16 Inlägg

Xuri skrev:

lynsch skrev:

Xuri skrev:

vet inte vad de är för rejsing maskin med moppekolvar du har hållt på med ..men har aldrig sett varken en volvo eller renault där ventilerna gått igenom kolvarna (Skaften)...

Tror inte det spelar så stor roll om det är en volvo eller renault eller något annat bilmärke. Kan ventilerna slå i så kan det bli hål i kolvarna. Just detta var en volvo 850 -92 men har även bytt motorer på andra bilar med hål i kolvarna.

Jau jau ..men e de tex en 16 ventilare eller dyligt så brukar ventilerna var vinklade och då böjs dom istället för å göra hål i kolvarna ? rätta mig om jag har fel

Oftast så böjs dom men skenet kan bedra. Renovera en opel calibra turbo som kamremmen gått av på och när jag mätte kolvhöjden så såg jag att det misstämde redan med skjutmåttet och en rätskiva (stor avvikelse). Märket på kolven såg inte värst ut men ventilen hade hamrat ihop kolvringarna så dom tog i varandra.

Xuri One Man Clan
8 februari 2007 · 4 287 Inlägg

lynsch skrev:

Xuri skrev:

lynsch skrev:

Tror inte det spelar så stor roll om det är en volvo eller renault eller något annat bilmärke. Kan ventilerna slå i så kan det bli hål i kolvarna. Just detta var en volvo 850 -92 men har även bytt motorer på andra bilar med hål i kolvarna.

Jau jau ..men e de tex en 16 ventilare eller dyligt så brukar ventilerna var vinklade och då böjs dom istället för å göra hål i kolvarna ? rätta mig om jag har fel

Oftast så böjs dom men skenet kan bedra. Renovera en opel calibra turbo som kamremmen gått av på och när jag mätte kolvhöjden så såg jag att det misstämde redan med skjutmåttet och en rätskiva (stor avvikelse). Märket på kolven såg inte värst ut men ventilen hade hamrat ihop kolvringarna så dom tog i varandra.

'


Jo de där me ihoptryck kolv så kolvringarna sitter fast har jag också sett ...såg ut som någon hade lagt ner en kula från ett kullager ...typ massa "kratrar" eller gropar i kolven och toppen ...och kolvringarna satt som berget på ena sidan

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Dialbo
10 februari 2007 · 124 Inlägg

passar en motor från en glt -97 till min -92 eller är det andra fästen?

mektrollet Reparatör
10 februari 2007 · 630 Inlägg

Dialbo skrev:
passar en motor från en glt -97 till min -92 eller är det andra fästen?

fästena som sådant e samma . sen kan det skilja på fulerail mm

dbjanoz
10 februari 2007 · 1 785 Inlägg

mektrollet skrev:

dbjanoz skrev:
.



Konstruktionen med vatten pumpen driven av kamremmen kan ju diskuteras! Jag tycker det är en direkt korkad konstruktion som inte har några fördelar alls.

Vad tycker ni andra om drivninga av vattenpumpen på kamremmen? Någon som kan hitta en fördel?

För att motorn blir mycket kompaktare när drivningen sker av kamremmen framför allt behövs det då på framhjulsdrivna bilar med långa motorer på tvären.

Golfen har en lösning där den sedan 1970 talet sitter vid sidan om motorblocket. Det bygger ca 3cm extra. Volvo B23.B230 osv de bygger ca 20cm på längden på motorn.

Jag tror att det är också beräknat att om inte folk gör servicen så ska det bli dyrt!

Om man vill kan man ju integrera drivningen allt, Styrservo, vattenpump till vevaxeln direkt! Remmar är ju ganska löjligt hehe...

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
dbjanoz
10 februari 2007 · 1 785 Inlägg

Dialbo skrev:
Den har gått 35 000 mil och och jag har bara haft den i 3 månader. Tänkte byta kamremmen snart eftersom jag inte var säker på om den hade blivit bytt.Men serviceboken var ifylld upp till 29 000 mil ungefär på samma verkstad. Byter de inte remmen då?. Motorn gick perfekt innan kamremsbrottet. Jag har börjat titta runt lite och vad jag kan se är det inget fel på spännrullarna eftersom de inte glappar eller liknande. utan kamremmen som helt enkelt blev för sliten o gick sönder och det kan man se på den.

Vanlig service innebär inte att de gör rembytet automatiskt!

Det står väl noterat i serviceboken!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Dialbo
10 februari 2007 · 124 Inlägg

Nej, det står inte noterat. Finns bara stämpel.

dbjanoz skrev:

Dialbo skrev:
Den har gått 35 000 mil och och jag har bara haft den i 3 månader. Tänkte byta kamremmen snart eftersom jag inte var säker på om den hade blivit bytt.Men serviceboken var ifylld upp till 29 000 mil ungefär på samma verkstad. Byter de inte remmen då?. Motorn gick perfekt innan kamremsbrottet. Jag har börjat titta runt lite och vad jag kan se är det inget fel på spännrullarna eftersom de inte glappar eller liknande. utan kamremmen som helt enkelt blev för sliten o gick sönder och det kan man se på den.

Vanlig service innebär inte att de gör rembytet automatiskt!

Det står väl noterat i serviceboken!

Dialbo
12 februari 2007 · 124 Inlägg

fuelrail = spridare?  Men om jag köper en komplett motor från en -97 så borde det passa min -92.....?

mektrollet skrev:

Dialbo skrev:
passar en motor från en glt -97 till min -92 eller är det andra fästen?

fästena som sådant e samma . sen kan det skilja på fulerail mm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang