Skadar jag karossen om jag kör utan fjädrar

Sanders
28 augusti 2022 · 4 Inlägg

Hej! Har skaffat mig en Volvo 745 -88
Jag köpte den utan fjädrar men fick med ett par. Jag tvekar på om jag ska kapa fjädrarna mycket eller köra utan efter som att jag vill behålla den låg? Det jag mest oroar mig för är om karossen eller andra delar tar skada av att skrapa i backen ofta?

Bonnpojken
28 augusti 2022 · 185 Inlägg

Sanders skrev:
Hej! Har skaffat mig en Volvo 745 -88
Jag köpte den utan fjädrar men fick med ett par. Jag tvekar på om jag ska kapa fjädrarna mycket eller köra utan efter som att jag vill behålla den låg? Det jag mest oroar mig för är om karossen eller andra delar tar skada av att skrapa i backen ofta?

Ja det skadar garanterat karossen att köra så lågt, de slår ju i farthinder och grejer. Skulle satsa på sänkfjädrar för typ 500kr eller coilovers

Lucif3r
28 augusti 2022 · 2 218 Inlägg

Självklart tar den skada... Både av att skrapa i och alla vibrationer som kommer bli.

Stackars bil....

Brådhis * Voff voff *
28 augusti 2022 · 10 287 Inlägg

Sanders skrev:
Hej! Har skaffat mig en Volvo 745 -88
Jag köpte den utan fjädrar men fick med ett par. Jag tvekar på om jag ska kapa fjädrarna mycket eller köra utan efter som att jag vill behålla den låg? Det jag mest oroar mig för är om karossen eller andra delar tar skada av att skrapa i backen ofta?

Ja! Varje gång du skrapar i så skadas den. Där det skrapar i går det antingen sönder eller börjar rosta.

Sedan är det ju det här med att du har precis noll väghållning så din bil är tämligen livsfarlig... Men det brukar folk som kör utan fjädrar inte bry sig nämnvärt om. Köra utan bälte för att vara ball och 1000 poppys brukar också hänga med i den svängen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
28 augusti 2022 · 2 834 Inlägg

Sätt i dom fjädrarna som ska va utan och kapa. Jag skulle hålla den originalhöjd om det var min bil.

Tror tillverkare av bilen har lite mer hum om bilen och dess höjd och väghållning.

Ska du nu nödvändigtvis sänka den. Gör det seriöst med sänkfjädrar och stötdämpare avsedd för fjädrarna.

Att köra utan fjädrar är enbart dumt. Skadar bilen och väghållning är lika med noll.

SportPilot Ubåtsingenjör
28 augusti 2022 · 7 234 Inlägg

Bilen är en trafikfara utan ordentliga fjädrar. Montera fjädrar eller stanna hemma.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang