Hur koppla ur batteri vid demontering av ratt airbag?

Eleeb90
29 augusti 2022 · 346 Inlägg

Hej! Jag har en mercede w210.
Jag tänkte demontera mitt konsolen på ratten. Ska kolla tuta knappen å kontakten till airbag. Eftersom tutan ej funkar å airbag lampan srs lyser.

Den har airbag. Då ska man ju helst ta bort batteriet har jag hört.

Eftersom den här bilen verkar ha lite mer datorer så kan man göra oreda i systemet om man kopplar bort batteriet verkar det som.

Tex om man byter batteri får man ej göra den strömlös. Då kan den få massa fel koder å annat trubbel har jag läst om.

Hur ska jag då göra?
Jag vill koppla bort strömmen för att inte airbag ska lösa ut.
Jag verkar dock inte kunna det då det verkar ställa till en del för bilens datasystem Mm. M.

Jag är van och skruva gamla bilar utan massa datorer haha.

Tack mvh.

Senast redigerat av Eleeb90 (29 augusti 2022)

mb_pucken
29 augusti 2022 · 5 089 Inlägg

Låter spontant som att din clockspring är trasig men utan att mäta upp den eller läsa felkoder är det svårt att bekräfta.
Jag rekommenderar att lossa minuspolen innan man tar lös airbagen. Om du låter bilen somna innan du plockar av polen på batteriet brukar det inte ge några allvarliga felkoder.
Du låter bilen somna genom stänga dörrlåset/huvlås/skufflås med tex en skruvmejsel (beroende på vad du har öppet) och sedan ta ut nyckeln och vänta 10-15 minuter:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Eleeb90
29 augusti 2022 · 346 Inlägg

mb_pucken skrev:
Låter spontant som att din clockspring är trasig men utan att mäta upp den eller läsa felkoder är det svårt att bekräfta.
Jag rekommenderar att lossa minuspolen innan man tar lös airbagen. Om du låter bilen somna innan du plockar av polen på batteriet brukar det inte ge några allvarliga felkoder.
Du låter bilen somna genom stänga dörrlåset/huvlås/skufflås med tex en skruvmejsel (beroende på vad du har öppet) och sedan ta ut nyckeln och vänta 10-15 minuter:-)

Tack för svaret. Ja det måste bara vara clockspringen. Varken tutan funkar eller andra knappar på ratten. Samt srs lampan lyser. Dessutom har jag kollat att säkringen till tutan ej är trasig samt att tutan är hel.

Har du någon aning om hur jag kan kolla om clockspringen är trasig? Kan jag mäta med multimetern i kontakterna till den?

Mvh

Mossan1
30 augusti 2022 · 2 895 Inlägg

Ang lossa batteriet har jag aldrig hört om annat problem än säkringar som gått. På något fordon.

Däremot lossa kontakter med anslutet batteri kan ge konfigureringsfel, men även dom löser sig i regel med omstart medelst bortkopplat batteri i 10mim.

Airbagkoder försvinner dock inte med strömlöshet utam måste raderas med utrustning som kan läsa airbagens styrdon. Det kan inte alla.
Airbaglampan lyser ofta så länge felkod finns i minnet, dvs även om felet är borta.

Senast redigerat av Mossan1 (30 augusti 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang