Hitta korrekt hylsa till fälgar med "trånga" bultar

kianian
10 september 2022 · 7 Inlägg

Tjena allihopa!

Köpte nyligen en Hyundai i20 - 11 och har nu i efterhand märkt att fälgarna (av typen Oxxo) har ovanligt trångt utrymme för att öppna/stänga bultarna.
Har försökt med diverse hylsor jag hittat, men samtliga går inte in i utrymmet och tar istället i fälgarna.
Vad är det bästa sättet för att kunna lossa/dra åt bultarna? Finns det specialtillverkade hylsor som passar mina fälgar?
Fälgarna är 14 tum (5.0Jx14), skickar en bild på hur det ser ut.

Stort tack på förhand!

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215701/215701-8265c9c18fd4a4abf44c64f137e63dc0.jpg

JN1975
10 september 2022 · 235 Inlägg

Biltemas kit med fyra stycken i olika storlekar och färger (går nog att köpa en och en också?) brukar funka om man får av plasthylsan som sitter runt som skydd. De är å andra sidan rätt klena och kan spricka om muttrarna/bultarna sitter och man kör förlängningsskaft.

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
MrHyde
10 september 2022 · 655 Inlägg

Problemet ligger i att tidigare ägare använt fel muttrar till hjulen, Oxxo-fälgar får man med andra muttrar med 19mm skalle istället för 21mm som är original på Hyundai. Vi har smala speciella hylsor för sådana jobb(jobbar på Vianor) så antingen kör du som JN1975 säger och skaffar hylsor med plastskydd som du får kapa bort, då får du smala nog tror jag. Alternativet är att svänga förbi en däckverkstad och be dom ta bort muttrarna.
Har du fått några andra muttrar med bilen? Annars borde du fråga föregående ägare var muttrarna är nånstans, för det borde finnas en till uppsättning muttrar.

Live long, and prosper.
kianian
10 september 2022 · 7 Inlägg

Stort tack för svar. Nej, fick tyvärr inga andra muttrar.
Okej, ska nog köra på det!
Är det dessa ni syftar på?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000046778
Det är alltså det "färgade" runt hylsan ni menar jag kan ta bort så hylsan blir "smalare"?

MVH

MrHyde
10 september 2022 · 655 Inlägg

kianian skrev:
Stort tack för svar. Nej, fick tyvärr inga andra muttrar.
Okej, ska nog köra på det!
Är det dessa ni syftar på?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000046778
Det är alltså det "färgade" runt hylsan ni menar jag kan ta bort så hylsan blir "smalare"?

MVH

Japp, det är dom vi menar. Den vita plastdelen på hylsan ska du ta bort, den färgade delen är i metall smile

Live long, and prosper.
MrHyde
10 september 2022 · 655 Inlägg

Finns även på Jula, om du har närmre dit.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ts-170075/

Live long, and prosper.
JN1975
10 september 2022 · 235 Inlägg

Precis, man tar bort den vita "plast-tuben", hela hylsan är olikafärgad metall sedan. (Plasten är ju för att skydda fälgarna som Mr.Hyde skrev). Tror inte jag kapade bort, utan knackade in en skruvmejsel nere mellan plasten och metallen, sen vred så plasten lotsnade. Sen när jag var klar kunde jag trycka tillbaka plasten över hylsan.

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Lucif3r
10 september 2022 · 2 218 Inlägg

Budget-varianten är ju att sätta en vanlig hylsa i borrmaskinen och "svarva" ner den med vinkelslipen... Håller väl inte direkt länge, men troligen tillräckligt länge för att få loss fälgarna...... Förutsatt att dom inte är dragna med herrejössesförmycket-moment, givetvis.

kianian
11 september 2022 · 7 Inlägg

Stort tack för alla svar! Blir nog att köpa hylsan på Jula/Biltema och köra på det smile

torsen
11 september 2022 · 7 257 Inlägg

Råkade ut för samma sak på en annan bil.
Den fabriksnya bilen  levererades med vinterhjul - så långt allt frid och fröjd.
När vinterhjulen skulle bytas mot sommardito gick inte bilens originalverktyg in i "brunnarna" för hjulmuttrarna.
Inte heller BAHCO:s långa 19 mm hylsa gick in i "brunnarna".
Påpekade för firman som levererarat bilen att medföljande verktyget inte passade.
Fick då ett teleskophandtag med vändbar hylsa (17/19mm).
Man var medveten om att piratfälgarna hade problem.
Men hade "glömt" informera.
Hörde senare att man som standard, då kunden köpte vinterhjul, lämnade med detta teleskophandtag med vändbar hylsa.
Hylsan är nämligen mycket tunnare på både på 17 mm och 19 mm-delen.

Så kan det bli när ett stort bilföretag snålar in och lämnar med piratfälgar med en ny bil.
Vem tänket på en sådan sak när man hämtar ut sin nya bil?
Vid en ev punktering hade man inte kunnat byta hjul!

En annan sak man MÅSTE se upp med är att originalfälgarnas muttrar kan ha sfäriska säten.
Piratfälgar har som regel koniska säten.
Alltså MYCKET viktigt att även skifta muttrar(eller skruvar).

De flesta nyblivna bilägare ser inte skillnaden på koniska och sfäriska muttrar(skruvar).
Vilket KAN få ödesdigra följder.

krambriw
11 september 2022 · 432 Inlägg

Är det sant? Piratfälgar från leverans?? Dåför vinterhjulen antar jag som köpts till? För sommarhjulen borde ju komma med original.
Varje gång jag fått en ny audi så har det alltid varit original audi fälgar både för vinter och sommarhjul. Du kanske valde annat bilmärke? Vilket varnar du oss för?

MrHyde
11 september 2022 · 655 Inlägg

krambriw skrev:
Är det sant? Piratfälgar från leverans?? Dåför vinterhjulen antar jag som köpts till? För sommarhjulen borde ju komma med original.
Varje gång jag fått en ny audi så har det alltid varit original audi fälgar både för vinter och sommarhjul. Du kanske valde annat bilmärke? Vilket varnar du oss för?

Det är inga fel på eftermarknadsfälgar, eller "piratfälgar" som det så fult kallas. Det handlar bara om vad du är villig att betala. Vill du lägga överpriser på uppåt 5000 kr fälgen i vissa fall för original eller köpa eftermarknads för 1500 kr fälgen?
Om du väljer vissa utrustningspaket så får du med vinterdäck på originalfälg, men om man plockar ihop bilen själv och inte tar nåt förval så får man kanske välja vinterhjul.

Edit: En ny personbil som säljs i Sverige levereras alltid på sommarhjul, och de är original.

Senast redigerat av MrHyde (11 september 2022)

Live long, and prosper.
krambriw
11 september 2022 · 432 Inlägg

Tyvärr har jag sett för många piratfälgar som haft för dålig kvalitet
När jag har plockat ut ny bil har jag alltid beställt också med vinterhjul, då har jag fått dessa på originalfälgar. Men det är som det sagts, om och vad man är villig att betala. Jag kunda ju valt skoda istället för audi om jag ville betala mindre, om det bara var för det, det vill säga

MrHyde
11 september 2022 · 655 Inlägg

krambriw skrev:
Tyvärr har jag sett för många piratfälgar som haft för dålig kvalitet
När jag har plockat ut ny bil har jag alltid beställt också med vinterhjul, då har jag fått dessa på originalfälgar. Men det är som det sagts, om och vad man är villig att betala. Jag kunda ju valt skoda istället för audi om jag ville betala mindre, om det bara var för det, det vill säga

Och jag som jobbar med hjul till vardags har sett allt för många originalfälgar av dålig kvalité, från flera olika märken. GM och Renault till exempel tillverkar sina original plåtfälgar i kina. GM's aluminiumfälgar till deras pickuper(typ Silverado) tillverkas också i kina.
Det är som med allt annat, köper man billigt skit från kina så får man vad man betalar för. Köper du däremot kvalitétsmärken som till exempel OZ Racing, BBS eller liknande så får du bättre kvalité än originalhjul.

Edit: Du ska också tänka på att många bilmärken tillverkar inte sina fälgar själv, utan låter andra företag göra det. Audi till exempel, deras tillverkas av Ronal.

Senast redigerat av MrHyde (11 september 2022)

Live long, and prosper.
torsen
12 september 2022 · 7 257 Inlägg

krambriw skrev:
Är det sant? Piratfälgar från leverans?? Dåför vinterhjulen antar jag som köpts till? För sommarhjulen borde ju komma med original.
Varje gång jag fått en ny audi så har det alltid varit original audi fälgar både för vinter och sommarhjul. Du kanske valde annat bilmärke? Vilket varnar du oss för?

Gällde ny Ford Focus.

torsen
12 september 2022 · 7 257 Inlägg

MrHyde skrev:

krambriw skrev:
Tyvärr har jag sett för många piratfälgar som haft för dålig kvalitet
När jag har plockat ut ny bil har jag alltid beställt också med vinterhjul, då har jag fått dessa på originalfälgar. Men det är som det sagts, om och vad man är villig att betala. Jag kunda ju valt skoda istället för audi om jag ville betala mindre, om det bara var för det, det vill säga

Och jag som jobbar med hjul till vardags har sett allt för många originalfälgar av dålig kvalité, från flera olika märken. GM och Renault till exempel tillverkar sina original plåtfälgar i kina. GM's aluminiumfälgar till deras pickuper(typ Silverado) tillverkas också i kina.
Det är som med allt annat, köper man billigt skit från kina så får man vad man betalar för. Köper du däremot kvalitétsmärken som till exempel OZ Racing, BBS eller liknande så får du bättre kvalité än originalhjul.

Edit: Du ska också tänka på att många bilmärken tillverkar inte sina fälgar själv, utan låter andra företag göra det. Audi till exempel, deras tillverkas av Ronal.

En anekdot.
Senare halvan av 60-talet beslöt SAAB att, för att spara pengar, börja tillverka fälgarna själv.
I avsikt att sänka produktionstiden gick man över från nitade till svetsade fälgar.
D v s fälgbanan mot "tallriken/navet".
De nya svetsade fälgarna hade så erbarmligt dålig form.
Dels blev det svårare att balansera däcken, med det mest besvärande var att fälgarna var skeva, men stabila, att bromstrummorna drogs skeva med pulserande broms som följd.
På ANA-verkstäderna slipades fälgarna in mot trummorna.
Fälgar och bromstrummor "parades" på detta sätt och färgmärktes.
Men inte alla fattade det här med färgmärkningen.
Resultatet blev "felmonterade" fälgar drog bromstrummorna ÄNNU skevare.
Typiskt SAAB - inget konsekvenstänk.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang