Beräkna milkostnader/vad tycker ni om typvärdena här?

d-b
18 september 2022 · 542 Inlägg

Vad tycker ni om de förifyllda värdena på den här bilkalkylen? De ska vara rimliga uppskattningar för en normal personbil.

https://sites.google.com/view/milkostnader/

Naturligtvis finns det många bilar som har helt andra värden och/eller körs på helt andra sätt.

d-b
20 september 2022 · 542 Inlägg

Inga åsikter? 135 visningar men inte en enda kommentar...

Senast redigerat av d-b (20 september 2022)

torsen
20 september 2022 · 7 276 Inlägg

En "stomme/grund" för en bilägarkalkyl.
En bil för 150.000:- betraktas inte som ny.
Den är mellan 3 och 5 år gammal.
5 år gammal bil tror jag inte av sin andre ägare kommer att servas på märkesverkstad = den kostnaden för hög.
Försäkringskostnaden är allt för avhängig ägarålder och bostadsort.
Besiktningskostnaden påverkar inte mycket, men är för låg.
Andrahandsvärdet/restvärdet är starkt beroende på bilens popularitet/efterfrågan som begagnad = stor osäkerhetsfaktor.
Bränslekostnaden varierar starkt med storlek och ålder på bil samt hur bilen brukas(och av vem).
Däckkostnaden verkar vara för rundligt tilltagen(för mig/familjen har en omgång Michelin räckt 5 år/15.000 mil på flera olika bilar).

Både Teknikens Värld och Vi Bilägare gör ägandekalkyler på såväl nya som begagnade bilar.

Lucif3r
20 september 2022 · 2 224 Inlägg

torsen skrev:
Försäkringskostnaden är allt för avhängig ägarålder och bostadsort.

Samt hur/var bilen parkeras smile
Står den ute på nån gata så blir det dyrare än om den står i ett garage. Risken för skador är ju rejält mycket högre om bilen står oskyddad.
Likaså påverkar typen av garage priset(hur mycket kan jag inte svara på dock). Ett garage i huset anses säkrare än ett fristående/delat garage.

d-b
25 september 2022 · 542 Inlägg

torsen skrev:
En "stomme/grund" för en bilägarkalkyl.
En bil för 150.000:- betraktas inte som ny.

Nej, och anskaffningsvärde för en bil kan ju ligga mellan 10 000 och 1 000 000 utan att det är jättekonstigt, men en privatperson som köper en några år gammal tjänstebil är väl ganska typisk och då är 150 000:- in fel med en faktor 10x i alla fall.

Försäkringskostnaden är allt för avhängig ägarålder och bostadsort.

Den beräknade jag utifrån den här statistiken

https://www.insplanet.com/forsakring/bi … statistik/ (Multiplicerat med befolkningen i resp län. Stockholm får alltså större tyngd än Blekinge.)

Besiktningskostnaden påverkar inte mycket, men är för låg.

Tack.

Andrahandsvärdet/restvärdet är starkt beroende på bilens popularitet/efterfrågan som begagnad = stor osäkerhetsfaktor.

-15 %/år är väl ändå en hyfsad approximation?

Bränslekostnaden varierar starkt med storlek och ålder på bil samt hur bilen brukas(och av vem).

Däckkostnaden verkar vara för rundligt tilltagen(för mig/familjen har en omgång Michelin räckt 5 år/15.000 mil på flera olika bilar).

Den var svår att sätta en siffra på.

Både Teknikens Värld och Vi Bilägare gör ägandekalkyler på såväl nya som begagnade bilar.

Tack.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang