V70 T5 -07 Kortvarig Tomgångsdipp (dör nästan)

Skillerns
16 oktober 2022 · 101 Inlägg

Tjena!

Hade ett tag en väldigt dålig tomgång, bilen dog aldrig men hade plötsliga tapp i styrka, väldigt nära att motorn dog vid stoppljus efter man frikopplat m.m.

Jag rengjorde då spjällhuset och luftmassemätaren, detta förbättrade läget med kanske…60%? Dock kvarstår fortfarande delar av problemet.

Bilen kan få kortvariga hastiga tomgångsdippar efter man gasat och sedan frikopplar. Bilen dör inte men den kan falla ned mot 300-400 varv innan den återhämtar sig och stabiliserar sig på ca 700 varv. Detta kommer och går, varm som kall. Upptäcks lättast vid stoppljus eller när man ska finparkera genom att backa där man gasar och frikopplar fram och tillbaka. Ibland märks det inte alls, ibland är det jättetydligt.

Jag fixade ihop en röktestare där jag pressade in rök bland vakuumslangarna men hittade inga spår alls av läckage någonstans.

Vad tror ni det kan vara? Vill helst inte behöva köpa nytt spjällhus för 3-4 papp. Har lyckats hitta identiskt hus från Bosch så förhoppningsvis behövs ingen programvara men fortfarande sura pengar om felet kvarstår. Samma tanke att kanske byta lyftmassemätaren mot en ny.

Tändstiften ska inte vara så speciellt gamla.

Har sökt efter felkoder med en avancerad läsare utan en enda felkod relaterad till problemet.

Mvh,
Tobbe

Senast redigerat av Skillerns (16 oktober 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang