VW corolla 2003 ECU behöver bytas

amalthea
19 oktober 2022 · 11 Inlägg

Hej!
I somras dog bilen under pågående körning och bogserades till verkstad.
De säger nu till sist att "motorns styrdon" behöver bytas.
Lite efterforskningar säger mig att det är ECU:n som gått å dött.
(Eller är det CAN:en? Någon som vet vad som skiljer dessa åt? Har jag kanske rentav bara en av dem. Sorry men just bilelektronik är inte min starkaste sida)


Olika problem kommer i vilket fall ur detta.

Det går inte att hitta en ny reservdel på autodoc och dylika sidor. Går det att felsöka/laga en ECU?
Eller köpa en begagnad? Var hittar jag i så fall en sådan med någon sorts garanti på testkörning?
Om jag köper en begagnad, visst måste jag då programera om den så den stämmer med just vår bil? Vad kostar det, på ett ungefär? Menar då i runda slängar, 500, 5000, 50000....

Mechanum som har bilen nu ger ett prisförslag för byte på 23tusen. Det är egentligen lite för mycket för oss, men om det är vad det kostar kommer vi såklart överväga. Jag tycker ändå att det låter jäkla saftigt för att koppla ur och i en databox + programmering?!
Å andra sidan, visst, en ECU verkar svår att få tag i och jag har absolut ingen aning om hur programmeringen går till, vad sånt här bör kosta osv osv.

Vad tror ni, är 20+tusen vad det kostar att byta en död styrenhet till motorn? (Eller kan man få ner det till åtminstone under en månadslön...)

Bilen har gått 32tusen mil. Men den är påkostad, allt som gått sönder är skyndsamt bytt på verkstad liksom löpande underhåll (oljebyte osv). Vi vill ju helst laga den nu också, och frågan rör alltså fräst vad som är ett skäligt pris. Vi fattar att det kostar å laga bilen men kan helt enkelt inte betala hur mycket som helst. Vi är i övrigt fjärde ägaren och det är inte mycket rost heller. Därför känns det på ren svenska jävla snöpligt att det ska falla på nån jävla datalåda.... Men det kanske är helt rimligt och så det får bli. Jag har som sagt typ ingen koll på bilelektronik på denna nivån.

Alla tips mottages mycket tacksamt!!

Mvh tack
Amalthea

Senast redigerat av amalthea (19 oktober 2022)

Jesper328
19 oktober 2022 · 2 409 Inlägg

ECU = Engine control unit
CAN = Controller area network (såvida inte Toyota har något styrdon med förkortningen Can).

Det går att köpa ett begagnat styrdon och gifta ihop med bilen.
Vad ett begagnat styrdon går loss för kan jag ej svara på, hör med olika skrotar om de har ett sådant, men att gifta in det tar ingen vidare lång tid.
Räkna på en timma, maximalt två.

OM det nu skulle vara ett bränt styrdon och det är svårt att få tag i ett begagnat så hade jag antingen kikat runt efter någon som kan reparera.
Eller helt enkelt sålt bilden som gds.
23.000kr är ju nästan mer än vad bilen är värd.
Har sett alldeles för många fungerande styrdon blivit utbytta p.g.a okunskap, och OM det skulle visa sig att det skulle vara så i ditt fall också så har ju du godkänt en reparation för 23k som kanske inte löser felet.

Å andra sidan så krävs det inte mycket för att ett styrdon skall lägga av, och det kan gå att reparera billigt.

Up the RA
spillolja
20 oktober 2022 · 4 052 Inlägg

Om nu TS betala 23tkk för ett fel som inte finns så är det bara att begära tillbaka just 23tkk, finns stöd i konsumenttjänstlag, med lite tur hittar man på ebay en box med upplåst immo

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
20 oktober 2022 · 4 052 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
boha
28 oktober 2022 · 10 Inlägg

spillolja skrev:
Om nu TS betala 23tkk för ett fel som inte finns så är det bara att begära tillbaka just 23tkk, finns stöd i konsumenttjänstlag, med lite tur hittar man på ebay en box med upplåst immo

menar du att det går att upplåsa immo på boxen? men måste den inte omprogrammeras för nya bilen ?

spillolja
28 oktober 2022 · 4 052 Inlägg

Med upplåst immo behöver bara plugga i köra
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
28 oktober 2022 · 10 315 Inlägg

"VW Corolla"...?!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
28 oktober 2022 · 5 896 Inlägg

Brådhis skrev:
"VW Corolla"...?!

Det är ett annat namn på en vanlig Toyota Golf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang