Volvo 940 mätarhus som gått locko

Pingpongchong
25 oktober 2022 · 31 Inlägg

Tjena alla kunniga Volvo felsökare har ett problem som uppstått för flera veckor sedan var såhär att jag var påväg o körde till jobbet och då börja rpm mätaren att hoppa till liv och sen dö osv och turbo lampan lös och batteri lampan lös o släcktes. Nu i efterhand så lyser ingenting av dem batteri lampan kan lysa lite när jag varvar men rpm mätare död och turbo alla andra mätare fungerar som P lampan och oljetrycks givare osv bilen är en Volvo 940 d24tic Gle om de hjälper har kollat jordarna nere vid pedalerna och slipat men de hjälpte ingenting har inga fler lösningar så vänder mig till dem kunniga:).

MickeEng
25 oktober 2022 · 481 Inlägg

Hallå!
Skulle kolla statusen på batteriet o se vad du har för laddning till att börja med borde ligga på typ 14-14,5 volt.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Pingpongchong
25 oktober 2022 · 31 Inlägg

Japp var exakt det jag gjorde börja tänka lite Osså kolla jag batteriet 11.7 volt inte bra starta bilen då hoppa det ner på 11.2 så antar att kolet är kört eller generatorn. Tack för ditt svar iallafalll!

zemet
26 oktober 2022 · 4 043 Inlägg

På baksidan av mätarhuset på kretskortet kan en krets brinna av. Då laddar inte bilen och varvräknaren fungerar inte.

Detta har hänt mig på både 7 och 940.

Man får löda ihop den trasiga kretsen eller byta mätarhus.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Lucif3r
26 oktober 2022 · 2 218 Inlägg

Det är ingen hemlighet att mätarhusen i 7/940 är... i brist på bättre ordval... skräp big_smile Speciellt dom tidigare årgångarna...
11V är inte tillräckligt lågt för att mätarhuset ska sluta fungera som det ska, däremot är det ju åt h-e för lågt mot vad det ska vara och bör fixas så fort som möjligt.

Plocka ur instrumenthuset och undersök kretsfolien. Det är, som zemet nämner, troligen en(eller flera) krets eller lödning som spruckit.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang