Byta från halogen till LED-strålkastare

Elton_Eisenschmidt
22 november 2022 · 5 Inlägg

Hej!

Jag äger en Mitsubishi Eclipse från 1999 importerad från Tyskland 2008, (registrerings nummer XYT261) den har nyligen fått nedslag på ljusbilden då den är "diffus".
Har provat att polera strålkastarglasen och bytt lampor utan vidare framgång.
Besiktningsmannen verkar även han lite ställd då han inte riktigt förklara vad som kunde vara orsaken.  Han sa att enklaste lösningen var att köpa helt nya strålkastare. Har varit lite sugen på att byta till LED strålkastare tidigare men har aldrig riktigt haft en "anledning". 

Undrar därför om jag kommer stöta på några problem om jag väljer att byta till LED istället för halogen?
Enligt besiktningsmannen dvs. Själva installationen är inte i fråga just nu.

Vad jag har läst och hört borde det inte vara några problem så länge man byter hela strålkastaren till en som är avsedd för LED.  Pålitligheten av dessa källor är oklar och går att diskuteras, det är därför jag vänder mig till er!

spillolja
22 november 2022 · 4 031 Inlägg

Blir det inte samma fenomen som med Xenon där automatiskt höjdjustering måste finnas ?
finns det som orginal till såpass gammal bil ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 november 2022 · 14 077 Inlägg

Elton_Eisenschmidt skrev:
Hej!

Jag äger en Mitsubishi Eclipse från 1999 importerad från Tyskland 2008, (registrerings nummer XYT261) den har nyligen fått nedslag på ljusbilden då den är "diffus".
Har provat att polera strålkastarglasen och bytt lampor utan vidare framgång.
Besiktningsmannen verkar även han lite ställd då han inte riktigt förklara vad som kunde vara orsaken.  Han sa att enklaste lösningen var att köpa helt nya strålkastare. Har varit lite sugen på att byta till LED strålkastare tidigare men har aldrig riktigt haft en "anledning". 

Undrar därför om jag kommer stöta på några problem om jag väljer att byta till LED istället för halogen?
Enligt besiktningsmannen dvs. Själva installationen är inte i fråga just nu.

Vad jag har läst och hört borde det inte vara några problem så länge man byter hela strålkastaren till en som är avsedd för LED.  Pålitligheten av dessa källor är oklar och går att diskuteras, det är därför jag vänder mig till er!

Är bilen helbilsgodkänd så tror jag inte att du får byta till nåt annat än originalstrålkastare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
MrHyde
22 november 2022 · 655 Inlägg

Håller med, är bilen helbilsgodkänd så får du inte byta till annat än andra halogen-strålkastare, dvs du får inte byta typ till LED eller xenon.

Live long, and prosper.
xXSammy
23 november 2022 · 6 580 Inlägg

Om vi förutsätter att poleringen av strålkastarna blev bra så kan det vara så att reflektorn i strålkastarna är dåliga, kommer inte göra någon skillnad oavsett lampa du monterar

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang