Eluppvärming med värmepump av husbil vid fricamping?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 december 2022 · 13 744 Inlägg

patrik79 skrev:
Det där löser du ju med tre "vanliga" lastbilsbatterier och en inverter.
Störst problem tror jag dock du kommer få med laddningen av batterierna... om du inte har tänkt att åka typ 20 - 30 mil efter en natt.
Gasol is king när det gäller smidighet och effektivitet (om du inte tycker ac-delen är den stora förtjänsten) :-)

man kan ju göra det bästa av allt.. gasoldriven generator smile

Idag går det att köpa ganska små smidiga  LiFePO4 batteri  där man får 160-180ah i samma storlek som ett 100ah batteri...

dock finns det några nackdelar..  priset dessa är dyra..  sen får man inte ladda dessa när dom är minusgrader..

man kan köpa lösa  LiFePO4 celler och varje cell är på  3.2v  och finns alla möjliga storlekar upp till 320Ah   som jag sätt iallfall..kanske finns större oxå..

det ger ju ganska bra möjligheter till rätt biffiga batteripack.  som löser det mesta

ihop med solceller och en generator så bör det ju inte vara några problem att driva anläggningen helt offgrid..

i usa finns det mängder med folk som har spännande lösningar när det gäller offgrind lösningar.  många som dessutom ibygger om tex bussar som dom bor i året runt. 

så jag skulle helt klart börja kolla runt på youtube för bra lösningar..   för dom är duktiga på att dela med sig av det dom gör. 
både bra och dåliga lösningar. 

enda problemet här i sverige som alla normala svenskar förstår men inte politiker är att solkraft suger på vintern...
vilket gör det nödvändigt med en generator..   tex hade vi inte ens 1timmes sol förra månaden smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Subtext
20 december 2022 · 107 Inlägg

Ja de som bor åretrunt i husbil har helst Litiumbatterier för bodelen eller en bränslecell.
Där går det bra pga värmen man har där.
Men som startbatteri har man bly om det sitter under huven iaf, dvs kallt.
Jag gillar inte gasol, jag har haft det, blev inte sprängd i luften eller så, men det är dyrt,
lite olustigt, och mycket värme försvinner genom skorstenen.
Mycket smidigare med en webasto, men de drar för mycket ström med bränslepump och vattenpump. Ska man värma motorn också, är det bäst med en värmväxlare, och genast behövs en vattenpump till.
Smidigt eftersom Webaston kan konsumera från ordinarie bränsletank, har man ström så har man värme, och vattenburet som är oslagbart. 
Problemet är att de är ställda att bryta vid 12,3 volt och drar 5 - 7 ampere i snitt, det blir dålig nattsömn om man bara har ett 100 AH blybatteri. Rätt larvigt, men det är för att skydda batteriet, som de har tänkt sig ska kunna starta motorn säkert.
Gasol och bara värmeblås tackar jag nej till.
Det finns "elpatron" för landström i luftblåsarna typ Truma, men lär vara rätt kasst.
Jag tycker att en ok lösning för laddning är dubbla generatorer och så stå lite på tomgång.
Det ger iaf minst 2 x 1,5 kilowatt dvs 3 kilowatt. Laddning på en halvtimme.
Bättre med ett dieselelverk, men man får räkna med minst 40.000 kr för ett med kvalitet.
Tex Yanmar. De bästa kostar mycket mer och ger trefas.
Då har man laddning upp till 5 - 6 kilowatt och laddar upp på ca 20 minuter.

Värmepump ger inte en massa spillvärme som både Webaston och gasolpannan gör.
Samma med vedeldning hemma, mycket försvinner rakt upp i det blå när man eldar i en vanlig panna. Bättre då med tex kakelugn eller plåtkamin med fläktsystem.
Det finns ju de som eldar ved i husbussar. finns som standard i militärfordon för övernattning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2022 · 17 485 Inlägg

Köpte en kina-eberspächer (diesel) på Banggood i somras. Monterade i båten. Luft alltså, värmer inte vatten. Den är riktigt effektiv må jag säga!  Vill man ha rejält med värme för under 1300:- så är det ett mycket bra budgetköp. Kabelstammen var av modell plug-and-play så installation tog en bra stund men själva ihopkopplingen var minuter...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-3cdcd4c03054e548fed2d019ec1e4153.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Subtext
20 december 2022 · 107 Inlägg

ja mycket värme snabbt så är det bra för priset, men går den att reglera med termostat?
annars måste den väl passas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang