Från 16.4 kWh i somras till 30.8 kWh vinter?

KenthIJ
12 december 2022 · 1 465 Inlägg

Körde vår Toyota RAV 4 PHEV  på 16.4 kWh som bäst i somras när det var runt 20 C mennör det varit ca - 5C på dagarna så har bilen dragit 30.8 kWh . Har iofs kört flera kortare turer och flera "kall" starter men är det rimligt med dubbel förbrukning vid ca 25C skillnad i utetemp ?

Mangisen
13 december 2022 · 1 034 Inlägg

Yes, på jobbet pratar dom om halverad räckvidd vid kalla väderlekar

krambriw
13 december 2022 · 427 Inlägg

Var det nån som hade troot nått annat?? Vilket skämt!
Jag fortsätter med min Audi TDi, sitter varmt och skönt, tankar Preem och gör samtidigt mer för miljön än dom som laddar med elkraft rån koleldade kraftverk i Polen (jag har varit i Warzawa när det var 15 minus och jag lovar, det var inte trevligt att andas där nere då)

xXSammy
13 december 2022 · 6 577 Inlägg

Räckvidd/förbrukning är ju testad vid 20°c så förbrukningen på vintertid är bara en gissning, halva räckvidden på vintern är ett bra mått men de behöver inte vara så heller

Batteriet måste värmas upp och hållas varmt för att inte ta skada, främst detta som "stjäl" energi

Snittar 24-28 kwh på vintern istället för 18-20 på sommaren, men jag startar bilen 5-10min innan jag åker

De/Dem
KenthIJ
13 december 2022 · 1 465 Inlägg

Jo visst inser jag att bilen drar en hel del mer kWh vid minusgrader men...
Det som får mig att fundera är att när vi köpte bilen i slutet på februari så var det ju flera nätter med -5C  och dagar med -2C , visserligen inte så ihållande som det varit nu (även några grader kallare nu) men då drog bilen "bara" 23.6 KWh . Nu har den ju (visserligen på något kortare turer med fler kallstarter) dragit 30.8 kWh.

viccoA
14 december 2022 · 3 110 Inlägg

KenthIJ skrev:
Jo visst inser jag att bilen drar en hel del mer kWh vid minusgrader men...
Det som får mig att fundera är att när vi köpte bilen i slutet på februari så var det ju flera nätter med -5C  och dagar med -2C , visserligen inte så ihållande som det varit nu (även några grader kallare nu) men då drog bilen "bara" 23.6 KWh . Nu har den ju (visserligen på något kortare turer med fler kallstarter) dragit 30.8 kWh.

Om du slår på värmesitsen och rattvärmen på fullt och lämnar värmen avstängd (funkar såklart bara om rutan är frostfri) ska du se att förbrukningen inte är så mycket högre än på sommaren.

Det som drar mer energi är:

-Ökad drivmotstånd i snö och modd
-Ökat luftmotstånd (kall luft är tyngre än varm)
-Ökat behov av energi för uppvärmning av kupé och batteri

Dessutom går inte all energi att få ur ett kallt batteri (dvs du har mer laddning kvar än vad som syns men den blir inte tillgänglig för än temperaturen i batteriet går upp)

Jag kör Teslan i snitt kring 16-17kWh per 100km på sommaren och kring 19-20kWh på vintern. Ligger oftast 15 högre än skylten men kör ganska långa sträckor (oftast mer än 6 mil när jag startar bilen). Min bil saknar dessutom värmepump, vilket de nyare inte gör. Har innertempen ställd på 19.5grader.

Senast redigerat av viccoA (14 december 2022)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 december 2022 · 2 972 Inlägg

Som andra skrivit, det är många korta kallstarter (motortemp spelar mindre roll, batteritemp och kupé-temp mer) som gör det.

Jag kör min Ioniq Electric på runt 14kWh/mil på sommaren och 18-19 på vintern. Halverad körsträcka är bara hittepå om man kör vettigt.

Dessutom drar en avgasbil oerhört mycket soppa om man bara kör många, korta kallstarts-sträckor på vintern också. Testa det en hel tank och se vad snittet blir.

Ovanpå allt detta kan du ju ha ett dåligt lager eller liknande som ligger och bromsar också. Det bör ju dra upp energiförbrukningen en del.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
KenthIJ
14 december 2022 · 1 465 Inlägg

Nu får jag ta på mig skämshatten !
Kom på att jag ju hyrde plats i storbilsgarage förra vintern och det påverkade ju givetvis.

Hyr det från 15 december i år oxå så kl 00.01 inatt så åker bilen ner där

Subtext
14 december 2022 · 107 Inlägg

Jaha, med dagens elpriser i Stockholms-zonen så är det billigare att köra på dyr bensin och enligt ovan, många gånger miljövänligare.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 december 2022 · 2 972 Inlägg

Subtext skrev:
Jaha, med dagens elpriser i Stockholms-zonen så är det billigare att köra på dyr bensin och enligt ovan, många gånger miljövänligare.

Rekordår avseende elpris - ändå har min laddning kostat under 2kr/kWh i SE4 (dyraste elområdet) i år. Det ger en milkostnad på under 4kr/mil i bränsle. Lycka till att tanka bensin så billigt. Nästa år har jag dessutom solcellerna igång vilket drar ner milkostnaden ännu mer.
Huruvida det är mer eller mindre miljövänligt med batteri återstår ju att se och många varianter av forskningsrön påstår lite olika - men för mig är det väldigt enkelt. En liter diesel innehåller nästan 10kWh (9.9...) energi. En lite bensin innehåller runt 9kWh energi. På det kommer man i runda slängar som mest 2 mil.
En elbil med 10kWh energi tar en drygt 5-7 mil.

Utöver det så producerar vi el i ganska stor mängd i Sverige (även om det är lite si och så just nu då, men totalt sett). Olja har vi ingen som helst produktion av (raffinering visst, men det är det lilla). Att minska på import är en ekonomiskt briljant sak för svensk ekonomi. För mig handlade bytet till elbil mer om min och sveriges ekonomi än om miljömedvetenhet. Samtidigt tror jag att det är bättre för miljön med elbil, speciellt i Sverige med vår elmix - trots Karlshamnsverkets eldande.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
krambriw
15 december 2022 · 427 Inlägg

Bara ditt batteri som tillverkas belastar miljön lika mycket som 2,5 fossildrivna bilar under hela sin livstid. Och det innan du ens hunnit få igång ratt-värmen

VW koncernchef ser nu en klart vikande trend för försäljning av elbilar. Jag har kollegor i Tyskland som ställt sina teslor och nu använder sina vanliga bilar istället, för dyrt att ladda. Elbilar är för dyra för privatköp. privatleasing svider för mycket. Bara vissa tjänstemän som numera får dessa som tjänstebilar

Jag är den första som ställer mig bakom bra lösningar men tror tyvärr att laddning inte kommer funka framöver, Europas elpriser kommer inte gå ner

Om det bara fanns vettigt inhemsk produktion & vettigt pris på HVO100 så skulle min Audi TDi vara det bästa valet ut miljösynpunkt alla dar i vecka

Produktion av vätgas för bilar med Fusionskraft lär jag inte hinna uppleva men där har ni framtidens lösnning

Senast redigerat av krambriw (15 december 2022)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 december 2022 · 2 972 Inlägg

krambriw skrev:
Bara ditt batteri som tillverkas belastar miljön lika mycket som 2,5 fossildrivna bilar under hela sin livstid. Och det innan du ens hunnit få igång ratt-värmen

VW koncernchef ser nu en klart vikande trend för försäljning av elbilar. Jag har kollegor i Tyskland som ställt sina teslor och nu använder sina vanliga bilar istället, för dyrt att ladda. Elbilar är för dyra för privatköp. privatleasing svider för mycket. Bara vissa tjänstemän som numera får dessa som tjänstebilar

Jag är den första som ställer mig bakom bra lösningar men tror tyvärr att laddning inte kommer funka framöver, Europas elpriser kommer inte gå ner

Om det bara fanns vettigt inhemsk produktion & vettigt pris på HVO100 så skulle min Audi TDi vara det bästa valet ut miljösynpunkt alla dar i vecka

Produktion av vätgas för bilar med Fusionskraft lär jag inte hinna uppleva men där har ni framtidens lösnning

2,5 fossildrivna bilar? Verkligen? Har läst allt från att elbilen kör in det på 2000 till 20 000 mil men inte att den kräver 2,5ggr fossil-livslängden tidigare smile Många bud om vad som gäller, men du får gärna länka var du fått detta ifrån?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
viccoA
15 december 2022 · 3 110 Inlägg

krambriw skrev:
Bara ditt batteri som tillverkas belastar miljön lika mycket som 2,5 fossildrivna bilar under hela sin livstid. Och det innan du ens hunnit få igång ratt-värmen

VW koncernchef ser nu en klart vikande trend för försäljning av elbilar. Jag har kollegor i Tyskland som ställt sina teslor och nu använder sina vanliga bilar istället, för dyrt att ladda. Elbilar är för dyra för privatköp. privatleasing svider för mycket. Bara vissa tjänstemän som numera får dessa som tjänstebilar

Jag är den första som ställer mig bakom bra lösningar men tror tyvärr att laddning inte kommer funka framöver, Europas elpriser kommer inte gå ner

Om det bara fanns vettigt inhemsk produktion & vettigt pris på HVO100 så skulle min Audi TDi vara det bästa valet ut miljösynpunkt alla dar i vecka

Produktion av vätgas för bilar med Fusionskraft lär jag inte hinna uppleva men där har ni framtidens lösnning

Nej, produktionen av ett batteri tar ungefär 1000 mil att köra ikapp mot en ny avgasbil, en stor elbil drar motsvarande 1.8 dl bensin per mil i energiekvivalent, dessutom är elen framställd med mycket lägre total miljöbelastning än bensin.

Senast redigerat av viccoA (15 december 2022)

granadadr
15 december 2022 · 7 290 Inlägg

matteeee skrev:

Subtext skrev:
Jaha, med dagens elpriser i Stockholms-zonen så är det billigare att köra på dyr bensin och enligt ovan, många gånger miljövänligare.

Rekordår avseende elpris - ändå har min laddning kostat under 2kr/kWh i SE4 (dyraste elområdet) i år. Det ger en milkostnad på under 4kr/mil i bränsle. Lycka till att tanka bensin så billigt. Nästa år har jag dessutom solcellerna igång vilket drar ner milkostnaden ännu mer.
Huruvida det är mer eller mindre miljövänligt med batteri återstår ju att se och många varianter av forskningsrön påstår lite olika - men för mig är det väldigt enkelt. En liter diesel innehåller nästan 10kWh (9.9...) energi. En lite bensin innehåller runt 9kWh energi. På det kommer man i runda slängar som mest 2 mil.
En elbil med 10kWh energi tar en drygt 5-7 mil.

Utöver det så producerar vi el i ganska stor mängd i Sverige (även om det är lite si och så just nu då, men totalt sett). Olja har vi ingen som helst produktion av (raffinering visst, men det är det lilla). Att minska på import är en ekonomiskt briljant sak för svensk ekonomi. För mig handlade bytet till elbil mer om min och sveriges ekonomi än om miljömedvetenhet. Samtidigt tror jag att det är bättre för miljön med elbil, speciellt i Sverige med vår elmix - trots Karlshamnsverkets eldande.

jag GÅR smile  klart det bästa,, men dessa höga el och drivmedelspriser påverkar inflationen och därmed alla hushåll neagtivt, så jag är emot höga priser på el å framförallt DIESEL för alla fartyg lastbilar går som bekant på det,  lantbruk behöver diesel och el,, nää usch för klimatsekten, som förgör oss,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
xXSammy
15 december 2022 · 6 577 Inlägg

Att prata om elbilar är som att prata om mat, så fort det nämns ett alternativ (vegetariskt, vegan, etc) så måste det alltid komma någon och uttrycka sig hur jävla mycket denna individ tycker om kött (eller mjölk)

Vad en chef inom VW tycker och gör påverkar då inte en elförbrukning på en Toyota

De/Dem
Subtext
17 december 2022 · 107 Inlägg

matteeee skrev:

Subtext skrev:
Jaha, med dagens elpriser i Stockholms-zonen så är det billigare att köra på dyr bensin och enligt ovan, många gånger miljövänligare.

Rekordår avseende elpris - ändå har min laddning kostat under 2kr/kWh i SE4 (dyraste elområdet) i år. Det ger en milkostnad på under 4kr/mil i bränsle. Lycka till att tanka bensin så billigt. Nästa år har jag dessutom solcellerna igång vilket drar ner milkostnaden ännu mer.
Huruvida det är mer eller mindre miljövänligt med batteri återstår ju att se och många varianter av forskningsrön påstår lite olika - men för mig är det väldigt enkelt. En liter diesel innehåller nästan 10kWh (9.9...) energi. En lite bensin innehåller runt 9kWh energi. På det kommer man i runda slängar som mest 2 mil.
En elbil med 10kWh energi tar en drygt 5-7 mil.

Utöver det så producerar vi el i ganska stor mängd i Sverige (även om det är lite si och så just nu då, men totalt sett). Olja har vi ingen som helst produktion av (raffinering visst, men det är det lilla). Att minska på import är en ekonomiskt briljant sak för svensk ekonomi. För mig handlade bytet till elbil mer om min och sveriges ekonomi än om miljömedvetenhet. Samtidigt tror jag att det är bättre för miljön med elbil, speciellt i Sverige med vår elmix - trots Karlshamnsverkets eldande.

Jag skrev DAGENS elpris och det var 4.85 + moms + överföring.

Du skriver 2 kr "i år".  Det är en helt annan sak, dag och år är rätt olika.
Iofs vet jag inte om priserna vid laddstationerna är subventionerade?

Just nu ska det ju sparas på EL så det hela inte rasar, alltså är det bra att köra fossilt och dra igång oljebrännaren hemma, det har jag gjort. Minsann.

Jag har också gått långt en gång, mellan två länder!

Senast redigerat av Subtext (17 december 2022)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 december 2022 · 2 972 Inlägg

Subtext skrev:
Jag skrev DAGENS elpris och det var 4.85 + moms + överföring.

Du skriver 2 kr "i år".  Det är en helt annan sak, dag och år är rätt olika.
Iofs vet jag inte om priserna vid laddstationerna är subventionerade?

Just nu ska det ju sparas på EL så det hela inte rasar, alltså är det bra att köra fossilt och dra igång oljebrännaren hemma, det har jag gjort. Minsann.

Jag har också gått långt en gång, mellan två länder!

Fast huruvida ett bilägande är billigare eller dyrare än ett annat får ju ses i ett perspektiv längre än EN dag, rimligen.

Men ska vi vara sådana så är det bättre att jämföra NATTENS priser, och då gärna kanske en vald natt per vecka, eftersom det ofta räcker att ladda då och då står ju oftast bilen parkerad ändå. Då är elbilen ändå billigare, även med nattens priser.
Och räcker inte det så finns det gratis laddning för elbilar vid många affärer. Ica Maxi, Lidl m fl bjuder ofta på laddning. Tackar. Har inte sett gratis soppa nånstans på länge.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
KenthIJ
21 december 2022 · 1 465 Inlägg

Tackar för engagemang, tips och synpunkter.

Bilen har stått i storgarage några nätter med ca -5C utetemp och kom då ner på ca 24.5 kWh förbrukning.

Nu med ett par dygn till i storgaraget och runt 5C utetemp så ligger förbrukningen på 22.5 (allt enl. bilens dator)

Senast redigerat av KenthIJ (21 december 2022)

Subtext
22 december 2022 · 107 Inlägg

matteeee skrev:

Subtext skrev:
Jag skrev DAGENS elpris och det var 4.85 + moms + överföring.

Du skriver 2 kr "i år".  Det är en helt annan sak, dag och år är rätt olika.
Iofs vet jag inte om priserna vid laddstationerna är subventionerade?

Just nu ska det ju sparas på EL så det hela inte rasar, alltså är det bra att köra fossilt och dra igång oljebrännaren hemma, det har jag gjort. Minsann.

Jag har också gått långt en gång, mellan två länder!

Fast huruvida ett bilägande är billigare eller dyrare än ett annat får ju ses i ett perspektiv längre än EN dag, rimligen.

Men ska vi vara sådana så är det bättre att jämföra NATTENS priser, och då gärna kanske en vald natt per vecka, eftersom det ofta räcker att ladda då och då står ju oftast bilen parkerad ändå. Då är elbilen ändå billigare, även med nattens priser.
Och räcker inte det så finns det gratis laddning för elbilar vid många affärer. Ica Maxi, Lidl m fl bjuder ofta på laddning. Tackar. Har inte sett gratis soppa nånstans på länge.

De flesta vet att "dagens pris"  inte bara syftar på en enda dag, utan avser det pris som är numera.

Senast redigerat av Subtext (22 december 2022)

viccoA
23 december 2022 · 3 110 Inlägg

Dagens förbrukning till jobbet, kört enligt skyltarna (110, 100, 80, 50) mest landsväg. Snålat på värmen. Knappt 1.2 kWh per 10km. Ungefär som teslan tycker den ska dra enligt rated range på andra bilden (grönt indikerar att man kört snålare än rated range). 2-6 graders utetemperatur.


https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-5ec3d20ff5cd531a7ed50c855f1af079.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-c7c9b3efc1514d05608ac6f494e3ca72.jpg

Senast redigerat av viccoA (23 december 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang