Från 16.4 kWh i somras till 30.8 kWh vinter?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
29 december 2022 · 2 972 Inlägg

Subtext skrev:

matteeee skrev:

Subtext skrev:
Jag skrev DAGENS elpris och det var 4.85 + moms + överföring.

Du skriver 2 kr "i år".  Det är en helt annan sak, dag och år är rätt olika.
Iofs vet jag inte om priserna vid laddstationerna är subventionerade?

Just nu ska det ju sparas på EL så det hela inte rasar, alltså är det bra att köra fossilt och dra igång oljebrännaren hemma, det har jag gjort. Minsann.

Jag har också gått långt en gång, mellan två länder!

Fast huruvida ett bilägande är billigare eller dyrare än ett annat får ju ses i ett perspektiv längre än EN dag, rimligen.

Men ska vi vara sådana så är det bättre att jämföra NATTENS priser, och då gärna kanske en vald natt per vecka, eftersom det ofta räcker att ladda då och då står ju oftast bilen parkerad ändå. Då är elbilen ändå billigare, även med nattens priser.
Och räcker inte det så finns det gratis laddning för elbilar vid många affärer. Ica Maxi, Lidl m fl bjuder ofta på laddning. Tackar. Har inte sett gratis soppa nånstans på länge.

De flesta vet att "dagens pris"  inte bara syftar på en enda dag, utan avser det pris som är numera.

"Jag skrev DAGENS elpris och det var 4.85 + moms + överföring." skrev Subtext när jag påpekade att snittet över 2022 landar runt 2kr.
Idag var dagens pris i snordyra Skåne 47 öre inkl moms och skatt, men utan överföring.
imorgon är den dagens pris i dyra Skåne 25öre inkl moms och skatt, men utan överföring.

Så vad vet de flesta då? Att det är billigt eller dyrt med el? smile

Senast redigerat av matteeee (29 december 2022)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Subtext
31 december 2022 · 107 Inlägg

jag ignorerar den här tråden efter detta.
vad jag menade kan ett barn begripa
Jag är inte heller behörig lärare på grundvux, utan på gymnasiet.

Senast redigerat av Subtext (31 december 2022)

KenthIJ
19 januari 2023 · 1 465 Inlägg

Vår Toyota RAV 4 PHEV går ju att köra på bensin oxå, om elen skulle bli alltför dyr.

Som det är nu så betalar vi 2.75 sek /kWh (inkl. moms) för laddning genom Eways ( bor i hyresrätt med 6st laddstolpar a 2 uttag var, på parkeringen utanför) och vi har inte hört något om höjningar.

"Gratisladdar" i snitt ca 50 kWh /mån på publika laddstolpar

Ligger sedan nån månad tillbaka på snitt 22.2 kWh förbrukning på sladdladdad el ( har bilen i storgarage på nätterna) och snitt 3.17 L /100 km bensin (enl. vår Fuelio app).

Har vid ett flertal tillfällen kört bilen 50 km i 105 km/h fart och vid ca 5 C utetemp och då har den dragit ca 5.8 L

Har haft bilen sedan sista feb.-22 och kört den ca 3.500 mil.

60 % på el och 40 % på motorväg enl. bilens dator.

Vi är ganska nöjda :-)

Senast redigerat av KenthIJ (19 januari 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang