Hur löder man om en förstärkare så den blir kraftigare?

Zakke
6 februari 2007 · 93 Inlägg

Undrar hur man skall löda om en förstärkare så att den ger ut mera watt ?

Har hört att det skall gå att göra så, men undrar hur ?

Toyota "The Feeling Never Ends"
bumpe Lastbilsmekaniker
6 februari 2007 · 3 878 Inlägg

Ja du kan ju byta strömdel och transformatorer, sen får du förstärka alla kopparbanor, ja typ bygga nytt steg... Visst kan ju gå att löda grova kavlar istället för kopparbanor men det lär ge mer problem än glädje...

Sandman
6 februari 2007 · 873 Inlägg

Har svårt att tänka mig att det skulle vara bra...

Man kan ju kombinera flera kanaler på förstärkaren, eller en kanal och parralelkoppla och därmed belasta förstärkaren med lägre ohm än vad den är gjord för. Då får du högre watt.
En förstärkare som är gjord för att leverera 100w vid 4ohm levererar ju 200w vid 2ohm.
Men om förstärkaren är gjord för som lägst 4ohm bränner du ju förstärkaren på detta sätt.

Som bumpe säger får du snarare bygga om förstärkaren och byta ut delar för att få ut mer.
Så jag ser inte vad det finns att vinna genom att bara lödda om komponenterna som redan finns i förstärkaren.
Den tål ju helt enkelt inte av mer än vad den är specad för ändå.

Don't get mad, get even.
Sharky
6 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Som lekman så kan du glömma detta. Även jag som gammal elektronikkonstruktör med ett 30 tal slutstegskonstruktioner bakom mig skulle tveka att ge mig in och rota i en annans konstruktörs bygge.
Det krävs en hel del räknande i alla fall. Bla SOA beräkningar, analys av termisk resistans mm.

/Göran


Zakke skrev:
Undrar hur man skall löda om en förstärkare så att den ger ut mera watt ?

Har hört att det skall gå att göra så, men undrar hur ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
6 februari 2007 · 3 585 Inlägg

Håller med sharky.(som vanligt)  ängna den tiden du tänkte offra till att löda om det ( mååånga timmar ) till att jobba och köp dig en värsting smile (litet tipps)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Germax
7 februari 2007 · 12 086 Inlägg

Jag trodde inte de va möjligt? Alla små finupplar är ju inte där för inget! =o

bumpe Lastbilsmekaniker
7 februari 2007 · 3 878 Inlägg

Tack, väntade på en mer precis förklaring på varför det inte går... Jag kan bara använda och koppla, inte konstruera elektronik...

Sharky skrev:
Som lekman så kan du glömma detta. Även jag som gammal elektronikkonstruktör med ett 30 tal slutstegskonstruktioner bakom mig skulle tveka att ge mig in och rota i en annans konstruktörs bygge.
Det krävs en hel del räknande i alla fall. Bla SOA beräkningar, analys av termisk resistans mm.

/Göran


Zakke skrev:
Undrar hur man skall löda om en förstärkare så att den ger ut mera watt ?

Har hört att det skall gå att göra så, men undrar hur ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang