Hur lossar jag en batteripolsko på Hyundai Matrix

Pajopolis
19 februari 2023 · 2 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245557/245557-40fdc01b47667f52b24e05cf48a682aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245557/245557-24bffeadb4f79a15ee2be83e5b6717c2.jpg

uhlin
19 februari 2023 · 2 834 Inlägg

Ska bara va och ta loss polskon.

Ha på wd40 eller liknande och ta en tång och lirka lite så ska det släppa. Har nog bara erjat fast.

Pajopolis
19 februari 2023 · 2 Inlägg

Tack, den sitter så hårt så jag ville inte ta i. Jag har sprutat på lite rostlösning. Hoppas att den släpper imorgon.

Lucif3r
20 februari 2023 · 2 218 Inlägg

Det syns att det är massvis med ärg där under polskon, och polskon i sig är ju rätt rostig, så den kan nog allt sitta som gjuten.
Lirka med tång kan kanske funka, men behövs det lite mer våld än så så ta en hammare och knacka på sidorna och försök att "vrida" på den. Risken med tång är att du riskerar att klämma ihop kabelskon så den sitter ännu hårdare.

Brådhis * Voff voff *
20 februari 2023 · 10 287 Inlägg

Och se till att du plockat av minuspolen INNAN du tar tag i pluspolen och börjar veva runt med tången (som är i metall!).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
20 februari 2023 · 7 255 Inlägg

Fanns förr en speciell batterpolsskoavdragare(puh).
Annars med vilken liten avdragare som helst som trycker på batteripolen.

doktorduett
20 februari 2023 · 363 Inlägg

torsen skrev:
Fanns förr en speciell batterpolsskoavdragare(puh).
Annars med vilken liten avdragare som helst som trycker på batteripolen.

titta på bilden o förklara hur man använder en avdragare på den polsko

torsen
20 februari 2023 · 7 255 Inlägg

doktorduett skrev:

torsen skrev:
Fanns förr en speciell batterpolsskoavdragare(puh).
Annars med vilken liten avdragare som helst som trycker på batteripolen.

titta på bilden o förklara hur man använder en avdragare på den polsko

"Avdragarmarna" greppar under "hylsan på batteripolen" och avdragarskruven trycker på "batteriskruven".
Stora frågan är om "avdragararmarna" är tillräckligt tunna att komma in och greppa under "hylsan på batteripolen"?
Du kanske får slipa/fila lite på armarna så att de greppar.

jaka54
21 februari 2023 · 5 756 Inlägg

Det enda du behöver är en skruvmejsel att bända med , en tång att vrida och dra med, en hammare att knacka med  och eventuellt lite sprayolja!

zzr94092
21 februari 2023 · 4 400 Inlägg

Exakt! Varför krångla till saker med avdragare hitodit....

torsen
22 februari 2023 · 7 255 Inlägg

zzr94092 skrev:
Exakt! Varför krångla till saker med avdragare hitodit....

För att inte skada batteriets pol, som man kan göra med hammare och andra "vilda" verktyg.

Ska batteriet kasseras skulle jag kapa kabeln så nära batteripolen som möjligt och köpen en ny "normal" polsko.

jaka54
22 februari 2023 · 5 756 Inlägg

Det är ju inte meningen att man ska slå som f.. med hammare utan bara knacka lite försiktigt från sidan , uppifrån osv , om det nu ens behöver knackas alls. Först skulle jag bända med skruvmejsel lite försiktigt från lite olika håll och vrida och lirka med en tång. Konstra inte till saker som inte behöver konstras till.
Sen håller jag med om att en "normal" polsko är att föredra ,men den som sitter på går ju naturligtvis att återanvända på villkor att den görs ren på insidan och att batteripolen görs ren den också...sen på med vaselin eller liknande och dit med polskon igen.

Senast redigerat av jaka54 (22 februari 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang