Lukt av lack i hela bilen

Opel7777
4 mars 2023 · 19 Inlägg

Hej,
Jag har precis fått tillbaka bilen efter en sväng hos lackfirman för en omlackering av en detalj bak på bilen. Dock så märkte jag nu att det är en ganska stark doft av lack inuti bilen, inget jag märkte när jag hämtade bilen. Är detta vanligt efter man har lackat om och försvinner det med tiden? Tänkte så att det inte var något farligt och om det går bort av sig själv 😄
Tacksam för alla svar!

granadadr
4 mars 2023 · 7 295 Inlägg

ja,, vädra ur den så blir et bra

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 mars 2023 · 13 754 Inlägg

japp.. det luktar ganska rejält i början.   men det är en nice doft..  har jobbat på en billackering så den doften var den bästa... smile  men för en ovan blir lukten ganska påtaglig. men jag har aldrig varit med om att det är ett långvarigt problem. utan det försvinner ganska fort.  ställ fönstret lite nere på dagarna.. det är när solen börjar värma upp bilen som det blir mer påtagligt i regel.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Opel7777
5 mars 2023 · 19 Inlägg

granadadr skrev:
ja,, vädra ur den så blir et bra

Growe skrev:
japp.. det luktar ganska rejält i början.   men det är en nice doft..  har jobbat på en billackering så den doften var den bästa... smile  men för en ovan blir lukten ganska påtaglig. men jag har aldrig varit med om att det är ett långvarigt problem. utan det försvinner ganska fort.  ställ fönstret lite nere på dagarna.. det är när solen börjar värma upp bilen som det blir mer påtagligt i regel.

Klockrent! Då kör jag på lite vädring och låter tiden sköta jobbet, tack så mycket för era svar! smile

torsen
5 mars 2023 · 7 264 Inlägg

Jag vill jämställa lackdoften med nybilsdoft = behaglig!
Tids nog kommer lackdoften att överträffas av stanken från sura mattor och annat.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 mars 2023 · 13 754 Inlägg

torsen skrev:
Jag vill jämställa lackdoften med nybilsdoft = behaglig!
Tids nog kommer lackdoften att överträffas av stanken från sura mattor och annat.

du har en poäng..  men nybils doften brukar inte alltid vara så posetiv framförallt nu när alla miljö och djurvänner blandar sig i bilens matrial.  så nu kan ju inte en svart läderklädsel vara gjord av läder längre utan det ska vara något trams som varken håller eller luktar speciellt trevligt...   när våra bussar är nya brukar skolungarna klaga för att det luktar så starkt.. dom föredrar dom där sura mattorna dom trampat på i 60k/mil smile
men dom har inte helt fel det stinker av det där skitmatrialet som är i alla plastdetaljer.. på sommaren kan man knappt gå in i bussen för det stinker när det är 50grader varmt i bussarna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
5 mars 2023 · 7 264 Inlägg

Lite o t så är faktiskt, sedan flera decennier tillbaka, de luktfria utsöndringarna från olika kemiska ämnen de farligaste.
Halveringstiden kan vara upp till 10 år.
Isocyanat, som tillsätts "skumplasten" i stoppningarna, och tillsatserna/mjukgörarna för plastdetaljerna i bilarna(och i hemmen).
Ftalaterna som är brandhämmande är en annan kemikalie som förekommer i bilar(och hemmen).
När dessa tillsatser kom in i bilarna utfärdades av forskare en varning för att låta barn vistas i bilar nyare än 5 år.
Debatterades mycket om detta på en kurs jag gick på Karolinska Institutet i slutet på 1980-talet.

B t w så framhölls på den tiden Mercedes som ett föredöme som hade lump som stoppningsmaterial under folien på stoppningar, samt nosagresår och juteväv i sätena.
Deras sätt att vara "barnvänliga".
SAAB hade redan i 92:an skumplast i säten och ryggstöd(som vittrade sönder).
Har ägt en SAAB 92 så jag vet.
Citroen 2CV har aldrig haft "isocyanatplastfyllning" i säten eller annat.
Har ägt 2CV mellan 1952 och 1990 - men den kanske inte är att rekommendera för barnfamiljer av andra orsaker - krocksäkerheten bl a.

Så att lackdoften, efter i regel vattenbaserade billacker, är nog det man ska var minst rädd för - oavsett man har barn eller inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang