Automatlåda mercedes b 2007

LeonA
8 april 2023 · 4 Inlägg

Hej jag har en mercedes b klass 200cdi w245 automat

Har problem med lådan uppkommer som mest när bilen är kall transmission fel besök verkstad om man stänger av bilen å startar igen så försvinner felet efter ett eller flera försök för att sedan komma igen tills bilen inte har blivit varmt ordentligt , har skannat med obd idag och felkoden är 2802
fel lagrat I styrenhet till automatisk växellåda - intermittent
Någon som har vart med om liknande för i övrigt så går växellådan hur bra som helst på alla växlar

Mossan1
8 april 2023 · 2 832 Inlägg

Jag misstänker att du har läst bilen med en scanner som bara kan läsa motorstyrdonet.  Felkoden i fråga säger i praktiken bara "något är fel med transmissionen". Dvs en kod som skulle finnas i motorstyrdonet.  Växellådans styrdon kan säkert berätta mer, men kräver då rätt uttustning.

Chansen att laga automatlådefel själv är MYCKET liten för privatperson utan rätt verktyg, osv.

LeonA
8 april 2023 · 4 Inlägg

Hej tack för ditt svar och det stämmer detta var felkod som dök upp på motorstyrdonet

Här är felkoderna som finns i växellådan

0717 primär varvtalsgivare : varvtalssignal ej tillgänglig
- permanent

0896 otillåten justering av nedväxlingsområde
- permanent

0722 givare , utgående varvtal växellåda: ingen signal
- permanent

LeonA
8 april 2023 · 4 Inlägg

?

Jesper328
9 april 2023 · 2 379 Inlägg

Där behöver man först kontrollera så att varvtalssignalerna ger vettiga signaler.
Sedan så får man gå över ett kretsschema för att avgöra om varvtalsgivarna går via samma signaljord.

Det kan vara allt ifrån defekta givare eller kabelbrott/glapp till defekt TCU.

Vad är det för växellåda förresten?
5G?
CVT?

Up the RA
LeonA
9 april 2023 · 4 Inlägg

Tack för tipsen Jesper Det är cvt växellåda , vad tycker du om att jag ska köpa en ny varvtalsgivare å byta den

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang