Söker tips på halv och helljus halogen

Rev92
8 april 2023 · 17 Inlägg

Hej alla, var ett tag sen jag skrev här!
Håller på och letar efter nya och starkare halogen lampor för hel och halvljus på min Golf VII 2016 halvkombi 1.2 TSI, finns det några som ni rekommenderar? Har kollat på Osram Night Breaker 200 H11 55W 12V dock är jag osäker om H11 är halv / helljus. Standard halogenlamporna som sitter nu är kassa och vid landsvägskörning så är det svårt att se längre fram med helljus, och halvljusen når inte så långt. Är inte riktigt min grej detta men byta lampor osv vet jag hur man gör. Har ni annars andra tips för halvljus samt helljus med lång livslängd? Hört att Osrams lampor har inte så jätte lång livslängd alls.

simlar
9 april 2023 · 5 528 Inlägg

Rent generellt så om lampan lyser starkare så håller den kortare.

Brukar själv köra Osram Cool Blue Intense i mina bilar och byter halvljuslampor varje höst så man har fräscha lampor när det börjar bli mörkt tidigt på kvällen.

Uppgradera helljuset är extraljus eller ljusramp att rekommendera, gör tyvärr inte någon märkvärdig skillnad att byta till bättre halogenlampor i originalet.

Finns väldigt prisvärda ledramper nuförtiden som har bra ljusbild.
Knepet med ledramp är att söka efter en E-godkänd så man vet att ljusbilden är bra och sen jämföra hur långt dom lyser på 1lux, ju längre desto bättre i mitt tycke. Vanligtvis lyser en E-godkänd ca 500m @ 1lux vilket duger för dom flesta.


Din Golf bör ha H7 i halvljuset.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mossan1
9 april 2023 · 2 832 Inlägg

Att ha hela ovh fina strålkastare är viktigast.  Bränd reflektor och/eller dimmiga glas ger kass ljus oavserr glödlampa.
Steg2 är att det verkligen är skillnad på lampa och lampa.
Dyra lampor son lovar mer ljus ger faktiskt det. Men på bekostnad av livslängden.  Rejält så. Som föregående så ju mer ljus, desto kortare livslängd.

Helljuset kan ju lätt förbättras med extraljus av något slag MEN:
Med ett starkt helljus kommer halvljuset att upplevas som ÄNDÅ SÄMRE.
Helt naturligt. Gå från ljust rum in i mörkt.  Eller från måttligt belyst till mörkt.  Ögat hinner inte med dom snabba förändringarna. Biologiskt så.
Helljuset bör förstärkas med måtta eller inte alls.
Biltillverkarna har faktiskt den biologiska faktorn med när det designas, men, narurligrvis kommer strålkastarens utseende först i turordningen, ocj därefter gör man så bra ljus man kan av det utseendet.
Max ljus är aldrig prio1.

Rev92
9 april 2023 · 17 Inlägg

simlar skrev:
Rent generellt så om lampan lyser starkare så håller den kortare.

Brukar själv köra Osram Cool Blue Intense i mina bilar och byter halvljuslampor varje höst så man har fräscha lampor när det börjar bli mörkt tidigt på kvällen.

Uppgradera helljuset är extraljus eller ljusramp att rekommendera, gör tyvärr inte någon märkvärdig skillnad att byta till bättre halogenlampor i originalet.

Finns väldigt prisvärda ledramper nuförtiden som har bra ljusbild.
Knepet med ledramp är att söka efter en E-godkänd så man vet att ljusbilden är bra och sen jämföra hur långt dom lyser på 1lux, ju längre desto bättre i mitt tycke. Vanligtvis lyser en E-godkänd ca 500m @ 1lux vilket duger för dom flesta.


Din Golf bör ha H7 i halvljuset.

Tack för svar, man kan byta väl en H7a mot H11 för halvljus? Ska ner och kika vad för det är för lampor som sitter för halv och helljus

Mossan1
9 april 2023 · 2 832 Inlägg

Rev92 skrev:
Tack för svar, man kan byta väl en H7a mot H11 för halvljus?

Om jag förstår rätt så är svaret NEJ.
Du kan INTE sätta en H11 lampa i en strålkastare avsedd för H7 eller vice verca.

Däremot är det inte nödvändigtvis samma typ av glödlampa för hel resp halvljus.  Det kan skilja.

spillolja
9 april 2023 · 4 028 Inlägg

Det är kanske inte så att helljuslampan är en H15 dvs. hel och varlseljus i samma ?
aliexpress har alternativ men kvaliteten på dessa kanske suger ?
https://www.aliexpress.com/item/3305005 … BQMKZ73gha

mina H15 i golfen har hängt med i över 10år och 22.000mil utan att ännu behöva byta dessa

Senast redigerat av spillolja (9 april 2023)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
9 april 2023 · 7 249 Inlägg

Ingen har skrivit om vikten av tillräcklig spänning fram till strålkastarna.
Att "reläa" är en god väg att gå.
Ljusstyrkan anses förloras med kvadraten på spänningsfallet.

Rev92
13 april 2023 · 17 Inlägg

Hej igen ska beställa strax nya lampor men har en sista fråga, eftersom jag har korvfingrar så att säga så har jag svårt att komma åt lamporna, går det att göra det på smidigare sätt? Enligt guider / videos jag har sett så skruvar dom bort stötfångaren fram för att kunna ta ut fram lyktorna, men tänker det borde väl finnas ett smidigare sätt? Tänkte säkerställa så det är H7 för halvljus och vad det nu än är för helljuset.
Kollade lite i instruktionsboken men verkar inte hitta vad för lampor det är som sitter i, har för mig jag såg det i boken men nu verkar jag inte hitta det igen.

WSTL
13 april 2023 · 44 Inlägg

Helljuset kan du konvertera till xenon eller led, ingen ide att köra gamla halogen helljus år 2023 när dom flesta bilar har LED som lyser dubbelt så mycket om inte mer.

Att konvertera helljuset är till xenon eller led är enkelt och inget som bilprovningen säger något om, helt lagligt för man stänger ju av det när man möter bilar.

Kan rekommendera xenon för det lyser längre bort och bredare än LED. Xenonkungen har en bra konverteringssats med manual https://www.xenonkungen.com/se/produkte … nljus.html

Om du satsar på extraljus istället så har https://www.valostore.se/sv allt du kan tänka dig och du kan även jämföra ljusbild på olika extraljus.

Senast redigerat av WSTL (13 april 2023)

Brådhis * Voff voff *
14 april 2023 · 10 287 Inlägg

Så länge man undviker lampor med helfärgat glas (oftast blått) och lampor i förpackningar som denna så är man iaf på rätt planhalva till att få bra ljus:

https://images.nexusapp.co/assets/08/3e/53/74511385.jpg

Mina absoluta favoriter är GE/Tungsrams Megalight. En bra avvägd lampa mellan ljus och livslängd. Finns test som backar upp detta.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
14 april 2023 · 10 388 Inlägg

WSTL skrev:
Helljuset kan du konvertera till xenon eller led, ingen ide att köra gamla halogen helljus år 2023 när dom flesta bilar har LED som lyser dubbelt så mycket om inte mer.

Att konvertera helljuset är till xenon eller led är enkelt och inget som bilprovningen säger något om, helt lagligt för man stänger ju av det när man möter bilar.

Kan rekommendera xenon för det lyser längre bort och bredare än LED. Xenonkungen har en bra konverteringssats med manual https://www.xenonkungen.com/se/produkte … nljus.html

Om du satsar på extraljus istället så har https://www.valostore.se/sv allt du kan tänka dig och du kan även jämföra ljusbild på olika extraljus.

Nej, det är inte alls lagligt. Att besiktningen släpper igenom det, innebär inte att det är lagligt.

Ingen jag känner till har heller torskat på det via Harry Haffa, men, det innebär inte heller det att det är lagligt.

Att det stängs av vid möte är alltså i sammanhanget fullständigt ointressant. Anledningen till att det är olagligt är att en helljuslampa H7 är just halogen. Den finns enbart som halogen. Din strålkastare är E-godkänd för (ex.vis) en H7 i helljuset. Sitter där något annat så fallerar faktiskt hela strålkastarens E-märkning. Du skulle alltså, med en otroligt nitisk polisman kunna få böter för att dina strålkastare 1) Har en icke godkänd ljuskälla och därigenom 2) tappar sin e-märkning även för halvljuset och du kör således med en strålkastare som inte är emärkt.

Igen; folk torskar inte på konverterat helljus, men lagligt är det inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Rev92
23 april 2023 · 17 Inlägg

Ursäkta för sent svar igen har haft fullt upp dom senaste dagarna, så det är alltså bättre att konvertera till xenon ljus än LED? Istället för att köpa lite starkare helljus i halogen? Eller ska jag bara smacka såfall dit en LED ramp istället som är EU godkänd? Och jag som kan typ inget om sånt här är det lätt fixat? Kan ju standard praktiska sakerna så att säga som inte är rocket science så att säga typ byta hjul, lampa osv.

it_mutt Avstängd
30 april 2023 · 10 388 Inlägg

Rev92 skrev:
Ursäkta för sent svar igen har haft fullt upp dom senaste dagarna, så det är alltså bättre att konvertera till xenon ljus än LED? Istället för att köpa lite starkare helljus i halogen? Eller ska jag bara smacka såfall dit en LED ramp istället som är EU godkänd? Och jag som kan typ inget om sånt här är det lätt fixat? Kan ju standard praktiska sakerna så att säga som inte är rocket science så att säga typ byta hjul, lampa osv.

En emärkt LED-ramp löser givetvis problemet utan minsta risk för inblandning av ordningsmakten.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
1 maj 2023 · 7 249 Inlägg

Suck och stön!
Har du kollat spänningsfallet framme vid strålkastarlamporna?

WSTL
12 maj 2023 · 44 Inlägg

it_mutt skrev:

Rev92 skrev:
Ursäkta för sent svar igen har haft fullt upp dom senaste dagarna, så det är alltså bättre att konvertera till xenon ljus än LED? Istället för att köpa lite starkare helljus i halogen? Eller ska jag bara smacka såfall dit en LED ramp istället som är EU godkänd? Och jag som kan typ inget om sånt här är det lätt fixat? Kan ju standard praktiska sakerna så att säga som inte är rocket science så att säga typ byta hjul, lampa osv.

En emärkt LED-ramp löser givetvis problemet utan minsta risk för inblandning av ordningsmakten.

Finns inget krav på E-märke på extraljus i Sverige, bara i vissa europeiska länder.

Däremot kan det vara som du säger att om bilens strålkastare är E-märkta/typgodkända ihop med bilen så får man igentligen inte ändra något på dom, men som sagt att konvertera helljuset om det är förbjudet så är det nå jäv-- påhitt från politiker som inte kan något om bilar för det bländar inte och skadar inte strålkastarn (med ett bra kit),

risken att bli bötfälld finns nog bara om man har lampor som lyser extremt blått (mer än 6000k) annars är det ingen risk då helljuset kommer att se ut som att det kommer från vilken modern bil (eller gammal bil med dold/infälld led ramp) som helst.

Men till LED ramper och E-märke, Valostore säger så här om Purelux Unlimited LEDramp
"UNLIMITED - De flesta extraljus som finns på marknaden idag har en så kallad E-märkning. Det betyder att man som tillverkare av extraljus har ett krav på sig att produkten måste effektbegränsas för att vara trafikgodkänd för vissa länder i Europa. I Sverige saknar vi detta kravet, men många extraljus som säljs här har denna märkningen ändå eftersom de är tillverkade för att passa hela Europeiska marknaden. Detta gör att effekten blir begränsad i nästan alla extraljus (och det väldigt mycket)."

En välkänd butik som Valostore borde veta vad dom håller på med, men om dom mot förmodan skulle ha fel så krävs det nog en oerhört nitiskt och grinig polis för att bli bötfälld för något så tramsigt som en för stark LED ramp. Mer troligare att du får som mig "beröm" av både polis och besiktningsman för det lyser riktigt bra:)

Kan tillägga att jag har kört många mil i min V70 med konverterat halv o helljus i splitt nya strålkastare, starka extralysen i fronten å på taket i ca 2-3 år nu och ingen blinkar på mig och har inte fått böter eller tillsagelse än dom (många) gångerna jag har blivit stoppad, så det är toklugnt att montera dom starkaste extralysena som går att få tag på och konvertera hur mycket du vill.

Desto mer det lyser ju mindre risk att man krockar med älg och att undvika det är värt risken att kanske få någon enstaka böter på säg 5-10 år.

Senast redigerat av WSTL (12 maj 2023)

it_mutt Avstängd
12 maj 2023 · 10 388 Inlägg

WSTL skrev:

it_mutt skrev:

Rev92 skrev:
Ursäkta för sent svar igen har haft fullt upp dom senaste dagarna, så det är alltså bättre att konvertera till xenon ljus än LED? Istället för att köpa lite starkare helljus i halogen? Eller ska jag bara smacka såfall dit en LED ramp istället som är EU godkänd? Och jag som kan typ inget om sånt här är det lätt fixat? Kan ju standard praktiska sakerna så att säga som inte är rocket science så att säga typ byta hjul, lampa osv.

En emärkt LED-ramp löser givetvis problemet utan minsta risk för inblandning av ordningsmakten.

Finns inget krav på E-märke på extraljus i Sverige, bara i vissa europeiska länder.

Däremot kan det vara som du säger att om bilens strålkastare är E-märkta/typgodkända ihop med bilen så får man igentligen inte ändra något på dom, men som sagt att konvertera helljuset om det är förbjudet så är det nå jäv-- påhitt från politiker som inte kan något om bilar för det bländar inte och skadar inte strålkastarn (med ett bra kit),

risken att bli bötfälld finns nog bara om man har lampor som lyser extremt blått (mer än 6000k) annars är det ingen risk då helljuset kommer att se ut som att det kommer från vilken modern bil (eller gammal bil med dold/infälld led ramp) som helst.

Men till LED ramper och E-märke, Valostore säger så här om Purelux Unlimited LEDramp
"UNLIMITED - De flesta extraljus som finns på marknaden idag har en så kallad E-märkning. Det betyder att man som tillverkare av extraljus har ett krav på sig att produkten måste effektbegränsas för att vara trafikgodkänd för vissa länder i Europa. I Sverige saknar vi detta kravet, men många extraljus som säljs här har denna märkningen ändå eftersom de är tillverkade för att passa hela Europeiska marknaden. Detta gör att effekten blir begränsad i nästan alla extraljus (och det väldigt mycket)."

En välkänd butik som Valostore borde veta vad dom håller på med, men om dom mot förmodan skulle ha fel så krävs det nog en oerhört nitiskt och grinig polis för att bli bötfälld för något så tramsigt som en för stark LED ramp. Mer troligare att du får som mig "beröm" av både polis och besiktningsman för det lyser riktigt bra:)

Kan tillägga att jag har kört många mil i min V70 med konverterat halv o helljus i splitt nya strålkastare, starka extralysen i fronten å på taket i ca 2-3 år nu och ingen blinkar på mig och har inte fått böter eller tillsagelse än dom (många) gångerna jag har blivit stoppad, så det är toklugnt att montera dom starkaste extralysena som går att få tag på och konvertera hur mycket du vill.

Desto mer det lyser ju mindre risk att man krockar med älg och att undvika det är värt risken att kanske få någon enstaka böter på säg 5-10 år.

Helt ok att rätta mig. Problemet är att du har fel, inte jag.

"All belysning till bilen inklusive extraljus måste sedan 1/1-2005 vara EU-godkända. Alltså måste de som vill köra laglydigt välja belysning som är E-märkt. Har du en bil som är äldre än 1/1 2005 kan man hävda att extraljusen monterats innan dess, reglerna gäller inte retroaktivt. Men det är upp till var och en hur man förhåller sig till bestämmelserna."

https://global.scstyling.com/blogg/extraljus

https://www.valostore.se/sv/o/kopguide_ … nformation

https://ljusgiganten.se/content/lagar-o … -extraljus

https://www.mynewsdesk.com/se/ad-foersa … -det-53752

https://ljusochbelysning.se/ar-det-lagl … extraljus/

https://www.diodhuset.se/vanliga-e-markningar

https://strands.se/kontakt/faq/


Behöver du fler källor?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
husseman
12 maj 2023 · 1 597 Inlägg

Hmm, ni verkat snöat in på vad som e´godkänt eller inte..inte bästa ljus. Om vi pratar vanliga H7, så har ju Osram sina nightbreaker laser turbo special o fan o hans moster. Dessa lyser med ett riktigt bra vitt sken- och e´kunders favorit. Tyvärr e´dessa lampor trimmade tills dess yttersta, vilket påverkar livslängden. De kostar några kronor extra men kunder älskar dom. Har de varit på macken o köpt nån H7 från Philips eller liknande..så kommer de o ber om att ta bort det gula flummiga ljuset. Ja sätter dit Osram o frågar om de vill spara sin gulliga h7 mysbelysningslampa som en reserv..men ingen vill ha den tbx. Tyvärr är det så att man måste välja..bra ljus- kort livslängd. Gulleljus- extrem livslängd. Men det är inte bara lampan som kan få ett trött ljus till att bli bättre. Mkt. hänger på hur bra reflektor man har o hur skadat plasten/glaset e´. Sen bör man kolla att man har full spänning till lamporna. O detta va bara grundläggande tips. Va gäller helljusramper o dess inkoppling o dess effektivitet får vi ta en annan dag..husse e´trött.

mvh/husse

WSTL
12 maj 2023 · 44 Inlägg

it_mutt skrev:

WSTL skrev:

it_mutt skrev:
En emärkt LED-ramp löser givetvis problemet utan minsta risk för inblandning av ordningsmakten.

Finns inget krav på E-märke på extraljus i Sverige, bara i vissa europeiska länder.

Däremot kan det vara som du säger att om bilens strålkastare är E-märkta/typgodkända ihop med bilen så får man igentligen inte ändra något på dom, men som sagt att konvertera helljuset om det är förbjudet så är det nå jäv-- påhitt från politiker som inte kan något om bilar för det bländar inte och skadar inte strålkastarn (med ett bra kit),

risken att bli bötfälld finns nog bara om man har lampor som lyser extremt blått (mer än 6000k) annars är det ingen risk då helljuset kommer att se ut som att det kommer från vilken modern bil (eller gammal bil med dold/infälld led ramp) som helst.

Men till LED ramper och E-märke, Valostore säger så här om Purelux Unlimited LEDramp
"UNLIMITED - De flesta extraljus som finns på marknaden idag har en så kallad E-märkning. Det betyder att man som tillverkare av extraljus har ett krav på sig att produkten måste effektbegränsas för att vara trafikgodkänd för vissa länder i Europa. I Sverige saknar vi detta kravet, men många extraljus som säljs här har denna märkningen ändå eftersom de är tillverkade för att passa hela Europeiska marknaden. Detta gör att effekten blir begränsad i nästan alla extraljus (och det väldigt mycket)."

En välkänd butik som Valostore borde veta vad dom håller på med, men om dom mot förmodan skulle ha fel så krävs det nog en oerhört nitiskt och grinig polis för att bli bötfälld för något så tramsigt som en för stark LED ramp. Mer troligare att du får som mig "beröm" av både polis och besiktningsman för det lyser riktigt bra:)

Kan tillägga att jag har kört många mil i min V70 med konverterat halv o helljus i splitt nya strålkastare, starka extralysen i fronten å på taket i ca 2-3 år nu och ingen blinkar på mig och har inte fått böter eller tillsagelse än dom (många) gångerna jag har blivit stoppad, så det är toklugnt att montera dom starkaste extralysena som går att få tag på och konvertera hur mycket du vill.

Desto mer det lyser ju mindre risk att man krockar med älg och att undvika det är värt risken att kanske få någon enstaka böter på säg 5-10 år.

Helt ok att rätta mig. Problemet är att du har fel, inte jag.

"All belysning till bilen inklusive extraljus måste sedan 1/1-2005 vara EU-godkända. Alltså måste de som vill köra laglydigt välja belysning som är E-märkt. Har du en bil som är äldre än 1/1 2005 kan man hävda att extraljusen monterats innan dess, reglerna gäller inte retroaktivt. Men det är upp till var och en hur man förhåller sig till bestämmelserna."

https://global.scstyling.com/blogg/extraljus

https://www.valostore.se/sv/o/kopguide_ … nformation

https://ljusgiganten.se/content/lagar-o … -extraljus

https://www.mynewsdesk.com/se/ad-foersa … -det-53752

https://ljusochbelysning.se/ar-det-lagl … extraljus/

https://www.diodhuset.se/vanliga-e-markningar

https://strands.se/kontakt/faq/


Behöver du fler källor?

A jag behöver en hel uppsats med källor de där räcker inte smile , nej men meningen var inte att försöka "rätta" dig eller nå, ta´t lugnt. Jag var för lat och litade för mycket på närmsta bästa källa dvs Valostore, bra att någon tog reda på fakta och motbevisade mig.

Senast redigerat av WSTL (15 maj 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang