Glapp i kontaktstycke

lila17
14 april 2023 · 3 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246011/246011-c8f9a123ab5fbcdfca70a18f30f71569.jpg
Jag har en Citroen Jumper 2004 där det är glapp där en kabel ansluter till ett kontaktstycke bakom ratten, vilket gör att jag tappar halvljuset titt som sätt. Jag har kollat med verkstad och det finns tydligen inte nya kontaktstycken att få tag på så jag behöver lösa detta på ngt annat sätt. Tyvärr verkar inte kontaktstycket gå att ta isär (såvitt jag kan se). Tips på hur jag kan lösa detta emottages tacksamt! (Jag är ingen erfaren bilmek...)

Utmarks-Loke
14 april 2023 · 5 846 Inlägg

Ofta brukar man kunna peta ut själva metallkontakten ur plasthöljet. Man måste trycka till en flärp med en nål eller liknande, sedan kan den skjutas framåt. När man ser hur den ser ut kan man avgöra hur man skall lösa problemet.

torsen
14 april 2023 · 7 249 Inlägg

Om det här är ett frekvent fel kan du kanske få hjälp på citroenakuten.

Jesper328
14 april 2023 · 2 379 Inlägg

Gör som Utmarks-Loke säger, stifta ur.

Väl gjort så kommer du antagligen kunna vika upp "vingarna" på stiftet som håller i kabeln.
Gör det, stoppa in en fräsch del av kabeln och kläm ihop vingarna med en tång.
Lite hibbavibba men det kommer att funka.

Beronde på storlek på stiftet så har Biltema smala flatstiftshylsor som kanske passar.

Senast redigerat av Jesper328 (14 april 2023)

Up the RA
lila17
14 april 2023 · 3 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ofta brukar man kunna peta ut själva metallkontakten ur plasthöljet. Man måste trycka till en flärp med en nål eller liknande, sedan kan den skjutas framåt. När man ser hur den ser ut kan man avgöra hur man skall lösa problemet.

Tack för tipset! Det blir perfekt helgpyssel smile

lila17
14 april 2023 · 3 Inlägg

Jesper328 skrev:
Gör som Utmarks-Loke säger, stifta ur.

Väl gjort så kommer du antagligen kunna vika upp "vingarna" på stiftet som håller i kabeln.
Gör det, stoppa in en fräsch del av kabeln och kläm ihop vingarna med en tång.
Lite hibbavibba men det kommer att funka.

Beronde på storlek på stiftet så har Biltema smala flatstiftshylsor som kanske passar.

Tack! Jag ska definitivt prova! Allt är värt att prova för att slippa behöva pillra med kabeln för att få kontakt igen när man sitter och kör big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 april 2023 · 13 749 Inlägg

ofta kan man fixa befintliga stiftet   det ser ju nästan ut som någon dragit väldigt hårt i kabeln då halva kabeln är ur ryckt..  man brukar kunna öppna dom igen och pressa i kabeln igen.

annars brukar det sällan vara några speical stift utan det finns ett antal olika gäller bara att hitta vad det är för variant man behöver och köpa ett nytt stift.

annars kan man åka till en självplock skrot och plocka lite olika kontakter betala några tior för dom och sen har man alla tänkbara olika stift.   antingen använder man befintliga kabelsnutten eller byter ut den helt.

finns även speciella urmonteringsverktyg för stiften.  vissa stift kan behöver lite fantasi för att få ut. men det där ser ut som ett väldigt standard kontaktstycke..  dom till airbag brukar sitta ett antal spärar som stoppar stiften från att glida ur kontatstycket.   

ibland räcker det med att klämma lite försiktigt i dom om det är en hona så brukar den få bra kontakt igen.  ihop med en rengörning.    har dom börjat elda i metallen så ska man alltid byta dom.  för risken är att metallen blivit försvagad och riskerar att gå av rätt vad det är.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
14 april 2023 · 4 028 Inlägg

Pilla ut kontakthylsan med ett utvikt gem, tag en bild och lägg upp (har lite hylsor nya liggandes)
annars jämför:  https://www.automotive-connectors.com/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
14 april 2023 · 5 752 Inlägg

Hej!
Att "trycka ner" blecket (flärpen) som sitter i mitten på kontakten (på ena sidan) inne i plastkontakten med gem eller nål skulle säga inte går.
När jag har tagit bort likande kontakter som ovan så har jag antingen fått slipa ner (tunnat ner) en 3mm bred skruvmejsel  eller tillverkat en tunn 2-3mm bred "stålpinne" av ett bågfilsblad. för att trycka ner "flärpen". När man väl fått bort kontakten är det sedan lätt att löda dit sladden igen och peta upp flärpen och skjuta in kontakten i plaststycket.

Senast redigerat av jaka54 (14 april 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang