Audi a4 3.0 v6 varnar för lågt oljetryck

johannesburg
23 april 2023 · 36 Inlägg

Hej jag har en audi a4 3.0 med v6 motor från 2002 som jag har fått problem med.
Bilen fick nästan alltid dom senaste dagarna efter ca 2.5 mil  eller ca 15-20 min en varning om dåligt oljetryck. Jag tänkte direkt att det är nog oljesilen som har blivit igensatt så tog ner oljetråget men det så jättebra ut och jag tänkte att jag gör ett oljebyte samtidigt och ser att oljefilter har blivit helt tilltryckt invändigt, så om man kollar ner i oljefiltret så ser man bara själva inre filterväggarna istället för tomrum ner till botten av filtret.

Och efter bytet så är det fortfarande så att oljelampan tänds på samma sätt som tidigare, någon som har någon idé på vad som kan vara orsaken? Kanske kan vara värt att tillägga att filtret som satt på och det nya är biltema, kan det vara så att dom filtrena inte riktigt är gjorda för den motorn och den bromsar upp flödet på nåt sätt eller är det mer troligt med oljepumpen?

johannesburg
23 april 2023 · 36 Inlägg

Kan tillägga att den slocknar så fort jag trycker till lite på gasen för att sedan oftast tändas återigen efter några sekunder. Ibland några minuter.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 april 2023 · 14 082 Inlägg

johannesburg skrev:
Kan tillägga att den slocknar så fort jag trycker till lite på gasen för att sedan oftast tändas återigen efter några sekunder. Ibland några minuter.

Det låter som oljepumpen eller för tunn olja.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
xXSammy
23 april 2023 · 6 590 Inlägg

Hade liknande symtom på en kundbil för ett tag sen, oljelampan lyser på tomgång men slocknar vid ökning av varvtal

Vevlagerna var dåliga så den tappade tryck på tomgång.

De/Dem
johannesburg
23 april 2023 · 36 Inlägg

Vettemannen skrev:

johannesburg skrev:
Kan tillägga att den slocknar så fort jag trycker till lite på gasen för att sedan oftast tändas återigen efter några sekunder. Ibland några minuter.

Det låter som oljepumpen eller för tunn olja.

/Benny

Hade lite samma tanke med för tunn olja då jag hade kört med den i ca 1000mil sedan bytet, men bytte till olja som ska vara rätt för den motorn och samma fel. Kan väl kanske vara så att oljefiltret blivit igensatt och pumpen har tagit stryk pga av det, att den har fått pressa mer för att få igenom olja? Eftersom oljefiltret hade blivit ihoptryckt

johannesburg
23 april 2023 · 36 Inlägg

xXSammy skrev:
Hade liknande symtom på en kundbil för ett tag sen, oljelampan lyser på tomgång men slocknar vid ökning av varvtal

Vevlagerna var dåliga så den tappade tryck på tomgång.

Ja jag har också varit med om det men då tändes den bara som du säger vid tomgång,men då hade silen blivit igensatt av massa metalflisor från lagren. Det fanns inga flisor i mitt tråg eller silen.

uhlin
23 april 2023 · 2 835 Inlägg

Det är inte så enkelt att det är oljetryckskontakten som spelar dig ett spratt. Har du mätt oljetrycket vad det egentligen ligger på?

johannesburg
23 april 2023 · 36 Inlägg

uhlin skrev:
Det är inte så enkelt att det är oljetryckskontakten som spelar dig ett spratt. Har du mätt oljetrycket vad det egentligen ligger på?

Nej det har jag inte, har aldrig behövt göra det innan heller så jag vet inte riktigt hur man gör det

uhlin
23 april 2023 · 2 835 Inlägg

johannesburg skrev:

uhlin skrev:
Det är inte så enkelt att det är oljetryckskontakten som spelar dig ett spratt. Har du mätt oljetrycket vad det egentligen ligger på?

Nej det har jag inte, har aldrig behövt göra det innan heller så jag vet inte riktigt hur man gör det

Finns oljetrycksmätare man sätter istället för oljetryckskontakten så kan man se hur många bar det ligger på.

Men en oljetryckskontakt kostar väl inte multum, skulle köpa en ny och se om lampan släcks. Ganska enkelt istället för att börja riva ner en massa annat och komma fram till att det var just kontakten.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 april 2023 · 17 601 Inlägg

Eller köpa en enkel ELM327 och trycka i och kolla livevärden i mobilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
johannesburg
23 april 2023 · 36 Inlägg

uhlin skrev:

johannesburg skrev:

uhlin skrev:
Det är inte så enkelt att det är oljetryckskontakten som spelar dig ett spratt. Har du mätt oljetrycket vad det egentligen ligger på?

Nej det har jag inte, har aldrig behövt göra det innan heller så jag vet inte riktigt hur man gör det

Finns oljetrycksmätare man sätter istället för oljetryckskontakten så kan man se hur många bar det ligger på.

Men en oljetryckskontakt kostar väl inte multum, skulle köpa en ny och se om lampan släcks. Ganska enkelt istället för att börja riva ner en massa annat och komma fram till att det var just kontakten.

Jaha okey, jag har inte tillgång till någon sån mätare så blir nog billigare att köpa en ny givare och prova. men kollade på skruvat och det fanns över 30 olika givare till mitt regnr, finns det något enkelt och smidigt sätt att ta reda på vad man ska ha för oljetryck osv i bilen?  Eller får man kolla delen som sitter på bilen och jämföra?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 april 2023 · 17 601 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
johannesburg
23 april 2023 · 36 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Skicka in denna i OBD2-uttaget.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v … oth-p48861


https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-4d2a48b627efa2f9b2011be2511c0203.jpg

Jag har en liknande obd2 adapter med Bluetooth som jag använder med tourqe lite men jag hittar inte något som ska visa oljetryck

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 april 2023 · 17 601 Inlägg

Försökte i vår gamla bil och nej... Samma här. Mycket kul visar Tourqe Lite men inget oljetryck. Så ursäkta där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
johannesburg
5 maj 2023 · 36 Inlägg

Igår fick jag hem oljetrycksgivare och ett nytt oljefilter. Jag tänkte bara byta givaren men det gick så snabbt och lätt att byta den så jag bytte oljefiltret också och efter det har jag kört 2 vändor,ca 4 mil utan att oljelampan har tänts så högst troligt så var det givaren det var fel på 🙂 Tack till alla som engagerade sig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang