Obalans som plötsligt försvann?

Fismumriken
27 april 2023 · 533 Inlägg

Hejsan!
När jag åkte till jobbet imorse så blev det en väldig obalans med vibrationer som följd efter si så där 15 minuters körning. Stannade vid vägkanten och kontrollerade hjulbultarna men de satt som de skulle. Fortsatte köra med vibrationerna i ytterligare 15 minuter. Helt plötsligt så försvann obalansen och vibrationerna. Vad kan det bero på? Kört med sommardäcken i tre veckor, ca 9 mil om dagen utan att ha stött på samma problem. Var ju lite minusgrader inatt. Kan det ha något med det att göra?

zemet
27 april 2023 · 4 042 Inlägg

Min teori är att du kanske hade lite is som satt fast på insidan fälgen som släppte, eller vatten på insidan däcket som var fryst och sedan tinande.

Annars har jag ingen bra förklaring/gissning.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Fismumriken
27 april 2023 · 533 Inlägg

zemet skrev:
Min teori är att du kanske hade lite is som satt fast på insidan fälgen som släppte, eller vatten på insidan däcket som var fryst och sedan tinande.

Annars har jag ingen bra förklaring/gissning.

Har också varit min teori. Fick ju skrapa rutorna imorse så det har väl varit kallt. Kändes som i vintras när det var så mycket snö och det frös fast snö i fälgen och blev obalans.
Hoppas inte det återkommer nu när det är plusgrader för då vet jag inte vad det kan vara...

mb_pucken
27 april 2023 · 5 087 Inlägg

Billiga kinadäck? Dom brukar kunna vibrera satan när dom är kalla och stått ett tag. När dom körts ett tag och blivit varma försvinner det.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Fismumriken
27 april 2023 · 533 Inlägg

mb_pucken skrev:
Billiga kinadäck? Dom brukar kunna vibrera satan när dom är kalla och stått ett tag. När dom körts ett tag och blivit varma försvinner det.

Njae de vete fan. Börjar väl bli lite slitna dock. Går nog säsongen ut. Det skumma är att det hände ju inte direkt när bilen var kall. Utan det kom ju först efter typ 15 minuter.

zemet
27 april 2023 · 4 042 Inlägg

Att det upstod efter 15 minuters körning gör ju att min teori med fruset vatten troligen inte stämmer heller.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Brådhis * Voff voff *
27 april 2023 · 10 287 Inlägg

Broms som fastnade och sedan släppte efter en stund...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Fismumriken
27 april 2023 · 533 Inlägg

Brådhis skrev:
Broms som fastnade och sedan släppte efter en stund...?

Möjligt. Frirullade lite och det kändes inte som den låg på. Har ju rätt so grova alu-fälgar, annars var tanken om en sten fastnat på nåt vis och sedan släppt. Men det känns inte som att det kan fastna i dessa fälgar riktigt.

Fismumriken
27 april 2023 · 533 Inlägg

zemet skrev:
Att det upstod efter 15 minuters körning gör ju att min teori med fruset vatten troligen inte stämmer heller.

Det kan inte ha blivit lite kondens inne i däcket som frusit och sedan släppt när man rullat en stund?

zemet
27 april 2023 · 4 042 Inlägg

Fismumriken skrev:

zemet skrev:
Att det upstod efter 15 minuters körning gör ju att min teori med fruset vatten troligen inte stämmer heller.

Det kan inte ha blivit lite kondens inne i däcket som frusit och sedan släppt när man rullat en stund?

Jo det var det jag tänkte först. Men då borde du haft obalans direkt du började köra?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Fismumriken
28 april 2023 · 533 Inlägg

zemet skrev:

Fismumriken skrev:

zemet skrev:
Att det upstod efter 15 minuters körning gör ju att min teori med fruset vatten troligen inte stämmer heller.

Det kan inte ha blivit lite kondens inne i däcket som frusit och sedan släppt när man rullat en stund?

Jo det var det jag tänkte först. Men då borde du haft obalans direkt du började köra?

Ja det borde det ju ha blivit...
Märkte inget när jag körde hem eller imorse när jag åkte till jobbet, trots samma nattfrost som natten innan. Kanske var en sten som fastnat någonstans då... Fett konstigt.

Arly165 Bakhjulsdriven
28 april 2023 · 335 Inlägg

Har haft balansvikter som inte riktigt satt ordentligt så de vandrade längs fälgkanten vilket resulterade i sporadisk obalans.

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Fismumriken
28 april 2023 · 533 Inlägg

Nu vet jag nog. Började sådär igen på vägen hem från jobbet. Stannade och kände på bromsskiva vänster fram som var dynghet medan den på höger var betydligt svalare. Verkar vara dåligt bromsbelägg så det går metall mot metall men det görs fan inte. Varför den börjar ligga på efter ett tag vet jag dock inte, men jag får väl byta belägg och skivor fram kanske

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 april 2023 · 13 749 Inlägg

Fismumriken skrev:
Nu vet jag nog. Började sådär igen på vägen hem från jobbet. Stannade och kände på bromsskiva vänster fram som var dynghet medan den på höger var betydligt svalare. Verkar vara dåligt bromsbelägg så det går metall mot metall men det görs fan inte. Varför den börjar ligga på efter ett tag vet jag dock inte, men jag får väl byta belägg och skivor fram kanske

nog ett kärvande ok....     inget ovanligt men börja med att kolla så inte beläggen fastnar.. ibland är det så pass enkelt.. men oftast är det oket som är kasst..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Fismumriken
28 april 2023 · 533 Inlägg

Growe skrev:

Fismumriken skrev:
Nu vet jag nog. Började sådär igen på vägen hem från jobbet. Stannade och kände på bromsskiva vänster fram som var dynghet medan den på höger var betydligt svalare. Verkar vara dåligt bromsbelägg så det går metall mot metall men det görs fan inte. Varför den börjar ligga på efter ett tag vet jag dock inte, men jag får väl byta belägg och skivor fram kanske

nog ett kärvande ok....     inget ovanligt men börja med att kolla så inte beläggen fastnar.. ibland är det så pass enkelt.. men oftast är det oket som är kasst..

Belägget verkar helt slut, så ska prova byta de och skivor, samt motionera oket ordentligt så får vi se. Går den varm igen så är det väl oket kanske 😑

Fismumriken
28 april 2023 · 533 Inlägg

Kan tillägga att skivorna eller i alla fall en skiva verkat något skev ett bra tag då det hackat å svajat något vid inbromsning.

Skjuter jag mig i foten om jag börjar med att byta belägg och skivor och det visar sig att oket är kasst? Eller kan man felsöka oket lättvindigt när man ändå har isär skiten?

Mossan1
28 april 2023 · 2 832 Inlägg

Bromskolvar kan gå lätt när allt är kallt, men när det blir varmt av första inbromsningen sväller allt lite och det fastnar.

Är det en glidpinne kan man lossa den, putsa den, smörja och anse fixat.

Bromskolvar kan man inte smörja i längden. Det ska inte vara mekanisk kontakt mellan oket och kolven utan det blir det av rost.
Smörja funkar nån dag till en månad kanske.
Okbyte eller renovering.

Beläggen brukar inte skapa allvarlig anliggning om dom fastnar.
Man slipar INTE i beläggen om dom inte går i, utan man slipar rent i okhållaren/oket så det går i.

Så klart du kan börja och byta allt och skaffa ok först när du vet att det är felet. Ganska försumbart merjobb att göra efteråt.

Senast redigerat av Mossan1 (28 april 2023)

Fismumriken
28 april 2023 · 533 Inlägg

Mossan1 skrev:
Bromskolvar kan gå lätt när allt är kallt, men när det blir varmt av första inbromsningen sväller allt lite och det fastnar.

Är det en glidpinne kan man lossa den, putsa den, smörja och anse fixat.

Bromskolvar kan man inte smörja i längden. Det ska inte vara mekanisk kontakt mellan oket och kolven utan det blir det av rost.
Smörja funkar nån dag till en månad kanske.
Okbyte eller renovering.

Beläggen brukar inte skapa allvarlig anliggning om dom fastnar.
Man slipar INTE i beläggen om dom inte går i, utan man slipar rent i okhållaren/oket så det går i.

Så klart du kan börja och byta allt och skaffa ok först när du vet att det är felet. Ganska försumbart merjobb att göra efteråt.

Alright!
Ska byta belägg och skivor på söndag så får vi se. Samt motionera glidpinnarna ordentligt. Hur "felsöker" man bromsok annars? Blir det varmt igen så är det oket?

jaka54
29 april 2023 · 5 752 Inlägg

Ditt problem består säkerligen i att du inte har smörjt glidpinnarna samt troligast...du har inte regelbundet bytt bromsvätska! Bromsvätska ska/bör bytas vart annat år. Vatten i bromsvätskan (den är hydroskopisk) gör att bromskolven/arna rostar fast.

Brådhis * Voff voff *
30 april 2023 · 10 287 Inlägg

Mossan1 skrev:
Så klart du kan börja och byta allt och skaffa ok först när du vet att det är felet. Ganska försumbart merjobb att göra efteråt.

Om man inte gör den nya skivan skev genom att köra den med anliggning...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang