Vart tar jag remote till aktiv baslåda?

DavidH
28 april 2023 · 104 Inlägg

Har en volvo V50 med original stereo, vart kan jag koppla remote kabeln till för att koppla in aktiv baslåda dragen till högnivå via vanliga dörrhögtalare?

Pininfarina406
28 april 2023 · 540 Inlägg

DavidH skrev:
Har en volvo V50 med original stereo, vart kan jag koppla remote kabeln till för att koppla in aktiv baslåda dragen till högnivå via vanliga dörrhögtalare?

Som jag har förstått det så styrs stereo systemet av en optisk signal så det finns ingenstans att koppla in en remote.
Då återstår att koppla baslådan på tändningen.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
DavidH
29 april 2023 · 104 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

DavidH skrev:
Har en volvo V50 med original stereo, vart kan jag koppla remote kabeln till för att koppla in aktiv baslåda dragen till högnivå via vanliga dörrhögtalare?

Som jag har förstått det så styrs stereo systemet av en optisk signal så det finns ingenstans att koppla in en remote.
Då återstår att koppla baslådan på tändningen.

Oj, det orkar jag inte...

mb_pucken
30 april 2023 · 5 088 Inlägg

https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste … 2000035590

En sådan och sen koppla in den på en säkring där tändningsspänning finns. Enklast och mäta sig fram till vilken säkring som är lämpligast.
Remot drar typ ingenting så risken för överbelastning osv är minimal.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 april 2023 · 13 750 Inlägg

dom mesta aktiva lådorna startar automatiskt när den får ljudsignal.  men du måste kolla i bruksanvisningen om den stödjer det..       jag hade personligen kastat orinalsteron och monterat en riktig stereo och sen hoppas en aktiv låda  för det enda en sån gör är oljud..   ihop med på tok för lite effekt till framhögtalarna får man noll balanas i ljudet..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DavidH
3 maj 2023 · 104 Inlägg

mb_pucken skrev:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/flatstiftssakringar/flatsakringsadapter-med-uttag-mini-2-st-2000035590

En sådan och sen koppla in den på en säkring där tändningsspänning finns. Enklast och mäta sig fram till vilken säkring som är lämpligast.
Remot drar typ ingenting så risken för överbelastning osv är minimal.

Okej tack så mycket det var en bra ide smile

DavidH
3 maj 2023 · 104 Inlägg

Growe skrev:
dom mesta aktiva lådorna startar automatiskt när den får ljudsignal.  men du måste kolla i bruksanvisningen om den stödjer det..       jag hade personligen kastat orinalsteron och monterat en riktig stereo och sen hoppas en aktiv låda  för det enda en sån gör är oljud..   ihop med på tok för lite effekt till framhögtalarna får man noll balanas i ljudet..

Okej men den jag kollade på hade en remote sladd också iallafall.
Jo men det kostar en del och byta på en sån bil med custom stereo och bilen är rätt gammal så känns inte värt det. Vill bara ha en billig uppgradering.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2023 · 13 750 Inlägg

DavidH skrev:

Growe skrev:
dom mesta aktiva lådorna startar automatiskt när den får ljudsignal.  men du måste kolla i bruksanvisningen om den stödjer det..       jag hade personligen kastat orinalsteron och monterat en riktig stereo och sen hoppas en aktiv låda  för det enda en sån gör är oljud..   ihop med på tok för lite effekt till framhögtalarna får man noll balanas i ljudet..

Okej men den jag kollade på hade en remote sladd också iallafall.
Jo men det kostar en del och byta på en sån bil med custom stereo och bilen är rätt gammal så känns inte värt det. Vill bara ha en billig uppgradering.

klart det är värt det  min första bil kostade 1500kr stereon kostade över 50k smile



även om den har en sladd för remote kan den ha en automatisk funktion..
många modernare aktiva grejerna har sån funktion.   även slutsteg blir det vanligare att man kan automatisk starta steget när man får en ljudsignal in i slutstegt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang