Handbroms tar inte efter felaktig kolvintryckning

hadoque
1 maj 2023 · 12 Inlägg

Jag har en Nissan (primera -99, p11) med bakbroms med klossar och inbyggd handbroms. När jag bytte belägg så gjorde jag en fadäs och tryckte in kolven utan att skruva in den. Nu tar handbromsen dåligt på den sidan. Jag har felsökt rätt grundligt och jag har jämfört med den fungerande sidan. När man drar handbromsen på den fungerande sidan ser man en tydlig rörelse i kolven. På den icke fungerande sidan kan man ”knappt” känna att det rör sig, dessutom går inte själva ”spaken” (som handbromsvajern drar i), inte tillbaka lika mycket som på fungerande sidan. På båda sidorna bottnar spaken när man drar i handbromsen, så det verkar inte vara fel på vajerspänningen.

Jag kan för mitt liv inte lista ut hur den här mekanismen funkar. Finns det något sätt att återställa mekanismen utan att plocka isär oket? Finns det någon förklaring för hur sådana här system funkar någonstans?

Senast redigerat av hadoque (1 maj 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2023 · 17 505 Inlägg

Nissan Primera -96? Qashqai -15? Vad?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
hadoque
1 maj 2023 · 12 Inlägg

Primera -99, p11

Jesper328
1 maj 2023 · 2 379 Inlägg

Du har väl sabbat skruven inuti oket helt enkelt.
Finns ingen direkt mening att renovera ett befintligt ok när nya inte kostar många kronor.
Blir säkert dyrare att byta skruv, kolv, kolvtätning, osv.

Såhär fungerar de;

https://www.svocop.com/Articles/2/PicsLarge/Figure1.jpg

Up the RA
hadoque
1 maj 2023 · 12 Inlägg

Super, stort tack för svar och bild!

uhlin
2 maj 2023 · 2 834 Inlägg

Och ett tillägg till detta så måste armen till handbromsen på oket gå helt tillbaka, annars kommer det aldrig och funka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang