Kamremsbyte innan försäljning?

tobben0
11 maj 2023 · 5 Inlägg

Hej!

Jag skulle vilja få lite tips utav er bil kunniga.

Jag har en Hyundai i30 2.0 2008 (automat) som gått 12500 mil ungefär. Har tänkt att sälja bilen då jag inte är i behov utav den längre. Har nu insett att ett kamremsbyte är lägligt att göra på bilen.

Bilen är värderad till 50.000:- enligt car.info. Min fundering är ifall det är värt att kosta på sig ett kamremsbyte för 7700:- eller ifall jag ska lägga ut en annons och skriva att ett kamremsbyte är aktuellt och gå ner till 40.000:- ungefär?

Hur hade ni gjort i min situation?

Jesper328
11 maj 2023 · 2 387 Inlägg

Skulle ha lagt ut den för vad den är värd och låtit folk pruta på plats.
Dock så lägger jag alltid ut bilar för minst 10% mer än vad jag vill ha… brukar sluta med att jag får mer än jag tänkt mig. smile

Up the RA
SportPilot Ubåtsingenjör
11 maj 2023 · 7 239 Inlägg

Lägg ut den för 50k smile hade inte lagt 7700 på den nu innan du ska sälja, du får inte igen det

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
12 maj 2023 · 7 273 Inlägg

Annonsera ut bilen utan någon som helst kommentar om kamremsbyte.
Köparen har en laglig skyldighet att förvissa sig om bilens skick och kondition.
Kommer kamremsbyte på tal så föreslå att dela på kostnaden.

Bmsone Reservdelsnisse
12 maj 2023 · 183 Inlägg

Säljaren har ju ett ansvar om att meddela eventuella fel på bilen han säljer också...

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Mossan1
12 maj 2023 · 2 869 Inlägg

Seriöst är att upplysa om kommande kamremsbyte. Annars lurar man nån okunnig även om det kanske inte är ett direkt fel man undanhåller...  men en viktig omständighet.
En skitstövel är man då till 100%.
Var inte det.

Den är nog mer lättsåld med ny kamrem, och att själv pruta bort 10kkr för 7.7kkr är ju inte vettigt ekonomiskt.
Men kan finnas mer i bilden än pengar. Besvär mm.

Alla ska pruta på bilar.
Ha det i åtanke.

SportPilot Ubåtsingenjör
12 maj 2023 · 7 239 Inlägg

Bmsone skrev:
Säljaren har ju ett ansvar om att meddela eventuella fel på bilen han säljer också...

Absolut, men att bilen ska servas om 200-1000 mil är inget fel

Senast redigerat av SportPilot (12 maj 2023)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
husseman
12 maj 2023 · 1 605 Inlägg

Hmm, svårt läge- kostar du på bilen kamremsbyte och service så får du enligt mig en trevligare kundkrets som vill köpa bilen. Men lägger du ut den som den är, och dessutom talar om att nästa service är kamremsbyte... så blir det mkt. konstiga personer med konstiga namn som kommer vråla-lägsta pris kompis. Orkar man med de köparna? Inte jag iallafall. Va bara ett tips..- ekonomiskt så lär det inte spela nån större roll. Lycka till.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang