Billack

Smurfen40
14 maj 2023 · 689 Inlägg

Tänkte lacka om bilen i sommar.
Någon som vet var man kan beställa färg och klarlack utan att bli ruinerad??
Kommer sprutas med lufttryck så färgen ska vara i lösvikt.bilen det gäller är en Saab 9-3 kombi
Färgen ska även vara mörklila metallic.
Budjeten är så billigt som möjligt

Senast redigerat av Smurfen40 (14 maj 2023)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Mack Forum- och sitemoderator
14 maj 2023 · 26 167 Inlägg

Du uppger ingenting om det ska rollas eller sprayas, eller vad du har för budget..så av döma av informationen så säger jag Biltema?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Smurfen40
14 maj 2023 · 689 Inlägg

Mack skrev:
Du uppger ingenting om det ska rollas eller sprayas, eller vad du har för budget..så av döma av informationen så säger jag Biltema?

Sorry. Gick lite snabbt där.
Ska vara i lösvikt och kommer sprutas på med färgpistol

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
torsen
14 maj 2023 · 7 264 Inlägg

Om man inte i förväg bestämt sig för vilken kulör man vill ha så rekommenderar jag:
Besök en färghandel som blandar till färg åt billackerare.
Bland de färgburkar som inte hämtats ut så väljer man några kulörer som man kan acceptera.
Runt 3 liter, beroende på hur stor bilen är.
Köp av färghandlaren de burkkulörer du vill ha och dessutom en tomburk som rymmer de burkar du köpt.
Be färghandlaren blanda allt i sin skakmaskin.
Köp till så mycket härdare som går åt.
I en del fall får man ge en femtiolapp eller mindre per burk, som ändå är värdelös för färghandlaren, och bara kostar destruktion.
I början fick jag välja burkar gratis - men betala för härdaren och tomburken - så färghandlaren inte blev helt lottlös.
Ibland räckte det med en femtiolapp till bodbetjäntens (privata?) fikarum.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 maj 2023 · 14 077 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Mack skrev:
Du uppger ingenting om det ska rollas eller sprayas, eller vad du har för budget..så av döma av informationen så säger jag Biltema?

Sorry. Gick lite snabbt där.
Ska vara i lösvikt och kommer sprutas på med färgpistol

Om du menar att färgen ska sprutas på med en färgspruta som man lackar bilar med så är det inte högtryck. Högtryck använder man väldigt mycket inom industrin och svetsfirmor. Vad menar du med "lösvikt"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Smurfen40
14 maj 2023 · 689 Inlägg

Vettemannen skrev:

Smurfen40 skrev:

Mack skrev:
Du uppger ingenting om det ska rollas eller sprayas, eller vad du har för budget..så av döma av informationen så säger jag Biltema?

Sorry. Gick lite snabbt där.
Ska vara i lösvikt och kommer sprutas på med färgpistol

Om du menar att färgen ska sprutas på med en färgspruta som man lackar bilar med så är det inte högtryck. Högtryck använder man väldigt mycket inom industrin och svetsfirmor. Vad menar du med "lösvikt"?

/Benny

Menade lufttryck med lacksprutor.
Lösvikt menar jag liter och inte massa sprayflaskor och sånt skit

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
14 maj 2023 · 689 Inlägg

torsen skrev:
Om man inte i förväg bestämt sig för vilken kulör man vill ha så rekommenderar jag:
Besök en färghandel som blandar till färg åt billackerare.
Bland de färgburkar som inte hämtats ut så väljer man några kulörer som man kan acceptera.
Runt 3 liter, beroende på hur stor bilen är.
Köp av färghandlaren de burkkulörer du vill ha och dessutom en tomburk som rymmer de burkar du köpt.
Be färghandlaren blanda allt i sin skakmaskin.
Köp till så mycket härdare som går åt.
I en del fall får man ge en femtiolapp eller mindre per burk, som ändå är värdelös för färghandlaren, och bara kostar destruktion.
I början fick jag välja burkar gratis - men betala för härdaren och tomburken - så färghandlaren inte blev helt lottlös.
Ibland räckte det med en femtiolapp till bodbetjäntens (privata?) fikarum.

Det jag egentligen funderar på är om det är lönt att beställa ifrån utlandet tro??
Vet inte hur prisskillnaden ser ut på färg nämligen

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
jaka54
14 maj 2023 · 5 763 Inlägg

Har du lackat tidigare?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 maj 2023 · 14 077 Inlägg

jaka54 skrev:
Har du lackat tidigare?

Har TS inte lackat nån bil tidigare så kan han inte räkna med ett perfekt resultat. Förarbetet är ju A och O när man lackar bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Smurfen40
14 maj 2023 · 689 Inlägg

jaka54 skrev:
Har du lackat tidigare?

Nej nån gång ska ju vara den första🤣

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
14 maj 2023 · 689 Inlägg

Vettemannen skrev:

jaka54 skrev:
Har du lackat tidigare?

Har TS inte lackat nån bil tidigare så kan han inte räkna med ett perfekt resultat. Förarbetet är ju A och O när man lackar bil.

/Benny

Helt införstådd med det.
Men man måste ju prova

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 maj 2023 · 17 522 Inlägg

Antar att det är den Saab 9-3 2,0t 2007 som nämnts förr. Tja, bilen är ju inte värd något så mycket bra objekt att börja lära sig på tycker jag!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smurfen40
15 maj 2023 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Antar att det är den Saab 9-3 2,0t 2007 som nämnts förr. Tja, bilen är ju inte värd något så mycket bra objekt att börja lära sig på tycker jag!

Ja det är lite så att går det åt skogen så är det ingen katastrof.
Det är bara köra på så får jag se hur det blir.
Man måste ju testa iallafall

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
torsen
15 maj 2023 · 7 264 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Vettemannen skrev:

jaka54 skrev:
Har du lackat tidigare?

Har TS inte lackat nån bil tidigare så kan han inte räkna med ett perfekt resultat. Förarbetet är ju A och O när man lackar bil.

/Benny

Helt införstådd med det.
Men man måste ju prova

Rätt inställning!
Har lackat några bilar för länge sedan och aldrig blivit nöjd.
Första gången fick jag slipa ner lacken helt och hållet.
Grapeskalsstruktur + insekter.
Andra gånger har jag skurit bort rinningar med rakblad.
Ska du stå utomhus så rekommenderar jag att en varm sommar morgon rulla ut bilen ur garaget vid 5-tiden, innan allt småkryp vaknat.
Och du - ju ljusare kulör du väljer - desto mindre syns det om du (omedvetet) fuskat med underarbetet.

B t w så var det på ANA dubbelt betalt för att spackla och lacka en svart bil jämfört med en vit.

jaka54
15 maj 2023 · 5 763 Inlägg

Har du grejer?  Kompressor, Lackpistol med överliggande kopp, Slipmaterial , 2-komp acryllack, Härdare, förtunning, epoxygrund, sprutspackel, Silikonbortagare. klibbduk, filter för att filtrera lacken innan den hälls i sprutan, Andningsfilter.
Har du inte de här grejerna så räkna med ett inköpspris på ca 7000-10000:-
Ska du lacka utomhus görs det helst när temperarturen ligger över 20 grader.
Spruta ut vatten runt bilen för att förhindra att dammpartiklar hamnar i lacken.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2023 · 14 077 Inlägg

torsen skrev:

Smurfen40 skrev:

Vettemannen skrev:

Har TS inte lackat nån bil tidigare så kan han inte räkna med ett perfekt resultat. Förarbetet är ju A och O när man lackar bil.

/Benny

Helt införstådd med det.
Men man måste ju prova

Rätt inställning!
Har lackat några bilar för länge sedan och aldrig blivit nöjd.
Första gången fick jag slipa ner lacken helt och hållet.
Grapeskalsstruktur + insekter.
Andra gånger har jag skurit bort rinningar med rakblad.
Ska du stå utomhus så rekommenderar jag att en varm sommar morgon rulla ut bilen ur garaget vid 5-tiden, innan allt småkryp vaknat.
Och du - ju ljusare kulör du väljer - desto mindre syns det om du (omedvetet) fuskat med underarbetet.

B t w så var det på ANA dubbelt betalt för att spackla och lacka en svart bil jämfört med en vit.

Förstår det för på en svart lack syns det lättare när det inte blir bra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Smurfen40
15 maj 2023 · 689 Inlägg

jaka54 skrev:
Har du grejer?  Kompressor, Lackpistol med överliggande kopp, Slipmaterial , 2-komp acryllack, Härdare, förtunning, epoxygrund, sprutspackel, Silikonbortagare. klibbduk, filter för att filtrera lacken innan den hälls i sprutan, Andningsfilter.
Har du inte de här grejerna så räkna med ett inköpspris på ca 7000-10000:-
Ska du lacka utomhus görs det helst när temperarturen ligger över 20 grader.
Spruta ut vatten runt bilen för att förhindra att dammpartiklar hamnar i lacken.

Kompressor finns
Sprutpistol finns
Slipmatrial finns
Så det är egentligen bara färgkit och lite amåsaker

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Steff240
15 maj 2023 · 1 025 Inlägg

Ingen som är speciellt intresserad av att svara på TS fråga om var man kan köpa grejer? tongue

Jag har handlat en del från bilfärg.se https://www.bilfarg.se/webbshop/ med gott resultat. Deras sortiment täcker nog in det mesta du kan behöva.

Huruvida grejerna är dyra eller billiga lämnar jag till någon annan att bedöma...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 maj 2023 · 13 754 Inlägg

Vettemannen skrev:

torsen skrev:

Smurfen40 skrev:

Helt införstådd med det.
Men man måste ju prova

Rätt inställning!
Har lackat några bilar för länge sedan och aldrig blivit nöjd.
Första gången fick jag slipa ner lacken helt och hållet.
Grapeskalsstruktur + insekter.
Andra gånger har jag skurit bort rinningar med rakblad.
Ska du stå utomhus så rekommenderar jag att en varm sommar morgon rulla ut bilen ur garaget vid 5-tiden, innan allt småkryp vaknat.
Och du - ju ljusare kulör du väljer - desto mindre syns det om du (omedvetet) fuskat med underarbetet.

B t w så var det på ANA dubbelt betalt för att spackla och lacka en svart bil jämfört med en vit.

Förstår det för på en svart lack syns det lättare när det inte blir bra.

/Benny

om man gör någon skillnad när man lackar olika färger så är man fel ute från början smile

vit färg är betydligt drygare att måla... av någon anledning rinner vitt lättare än någon annan färg.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2023 · 14 077 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

torsen skrev:

Rätt inställning!
Har lackat några bilar för länge sedan och aldrig blivit nöjd.
Första gången fick jag slipa ner lacken helt och hållet.
Grapeskalsstruktur + insekter.
Andra gånger har jag skurit bort rinningar med rakblad.
Ska du stå utomhus så rekommenderar jag att en varm sommar morgon rulla ut bilen ur garaget vid 5-tiden, innan allt småkryp vaknat.
Och du - ju ljusare kulör du väljer - desto mindre syns det om du (omedvetet) fuskat med underarbetet.

B t w så var det på ANA dubbelt betalt för att spackla och lacka en svart bil jämfört med en vit.

Förstår det för på en svart lack syns det lättare när det inte blir bra.

/Benny

om man gör någon skillnad när man lackar olika färger så är man fel ute från början smile

vit färg är betydligt drygare att måla... av någon anledning rinner vitt lättare än någon annan färg.. smile

Nu menar jag att man brukar lacka svart i nån skitfärg för det syns lättare om det man har missat och kan man göra några gånger tills det blir bra då tar man den slutliga lacken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang