Förbrukar mer el med sommardäcken på

belsebub1
20 maj 2023 · 1 Inlägg

Vi har en Mitsubishi outlander PHEV som går 5 mil på el, med vinterdäcken på, men endast 2 mil efter byte till sommardäck. Ständigt varningsmeddelande efter däckbyte " Tire pressure monitor, service required". Kommer inte åt menyn för att slå av detta meddelande. Kan någon ge oss en ledtråd, vad man skulle kunna göra?

jaka54
20 maj 2023 · 5 766 Inlägg

Du antagligen för lågt tryck i däcken!
-Har du kollat?

Nahlem
23 maj 2023 · 2 Inlägg

-Kolla däcktrycket
-Fälg storlek/Utseende?
-Däckstorlek jämfört med vinterdäcken?
-Körstil?
-Snitt hastighetsökning för sommarväglag?
-Max AC?

Några faktorer som kan bidra.

Lucif3r
23 maj 2023 · 2 219 Inlägg

Sommardäcken kan ha högre rullmotstånd också.
Min V70 drar lite mer med sommardäcken än vinterdäcken, fast där pratar vi knappt mätbara skillnader, typ 0.01l/mil i ökning. Det har varit konsekvent under 8 år så därför är jag rätt säker på att det faktiskt är så smile

Men eftersom bilen gnäller över lufttrycket ska du *givetvis* börja där!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2023 · 13 754 Inlägg

Lucif3r skrev:
Sommardäcken kan ha högre rullmotstånd också.
Min V70 drar lite mer med sommardäcken än vinterdäcken, fast där pratar vi knappt mätbara skillnader, typ 0.01l/mil i ökning. Det har varit konsekvent under 8 år så därför är jag rätt säker på att det faktiskt är så smile

Men eftersom bilen gnäller över lufttrycket ska du *givetvis* börja där!

samma på min polo men där skiljer det ganska mycket... lägsta förbrukningen jag läst av har varit med vinterdäck..

på sommarn har jag alltid kört med 18" 215-35-18  men nu har jag orginal hjulen men den drar endå märkbart mer med sommardäck mot vinterdäck..   

det är alltså skillnad från 0.38 till 0.48 så det är ganska markant skillnad endå..   nu brukar det sluta med att den drar 0.7 för jag tröttnar på att åka sakta.. men iallfall smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mb_pucken
23 maj 2023 · 5 088 Inlägg

Märker skillnad på mercan mellan mina två uppsättningar sommarhjul. Vid långkörning eller husvagnssemester så åker mina 225/45-17 på då dessa sparar nästan 1dl/mil.
Till vardags rullar den på 235/35-19 fram och 275/30-19 bak. Inte vinterkört den så vad den drar med vinterdäck vet jag inte men säkert mindre än på mina 19".

Senast redigerat av mb_pucken (23 maj 2023)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang