Kostnad för att byta säkringsdosa (Volvo V50 2.4 2005)

Moz123
31 maj 2023 · 58 Inlägg

Hej!

Vår bil startade inte, så vi bärgade den till en verkstad.

Dem säger att det är på grund av säkrings dosan och att det kommer kosta ca 3900 att fixa det.

Vi litar på denna mekaniker, men när jag kollat up priset för en ny säkerhetsdosa/box, så ligger det under tusenlappen och arbetet för att fixa det verkar vara något som endast kräver grundläggande fordonskunskaper för att åtgärda. Jag har själv inga grundläggande kunskaper, så vill hellre att en mekaniker gör det.

Är 3900 ett rimligt pris?

Det är en Volvo V50 2.4, Manuell, 2005 års modell.

Senast redigerat av Moz123 (31 maj 2023)

Oreggad Ruter Knekt
31 maj 2023 · 673 Inlägg

Ja. Eller kanske kryddat någon tusenlapp men tar några timmar att göra bra beroende på årsmodell. En enradig säkringsdosa skulle ta mindre än en timme att byta.
Transporters säkringsdosa kräver demontering av instrumentpanelen för smidigt byte, då är 3 timmar ganska generöst räknat.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Brådhis * Voff voff *
31 maj 2023 · 10 298 Inlägg

Moz123 skrev:
Hej!

Vår bil startade inte, så vi bärgade den till en verkstad.

Dem säger att det är på grund av säkrings dosan och att det kommer kosta ca 3900 att fixa det.

Vi litar på denna mekaniker, men när jag kollat up priset för en ny säkerhetsdosa/box, så ligger det under tusenlappen och arbetet för att fixa det verkar vara något som endast kräver grundläggande fordonskunskaper för att åtgärda. Jag har själv inga grundläggande kunskaper, så vill hellre att en mekaniker gör det.

Är 3900 ett rimligt pris?

Det är nog så att timpenningen baseras på just tidsåtgången och inte direkt på kunskapen... Så 3900:- inkl material kan vara billigt, men det kan också vara dyrt.

Eftersom du, precis som dom flesta, av någon anledning inte berättar vad det är för bil så är det svårt att svara mer exakt än så. Det är viss skillnad att byta "säkringsdosa" (Vilken? Finns ofta mer än en...) på en Toyota Aygo och på en BMW 750...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Oreggad Ruter Knekt
31 maj 2023 · 673 Inlägg

Brådhis skrev:
Eftersom du, precis som dom flesta, av någon anledning inte berättar vad det är för bil så är det svårt att svara mer exakt än så. Det är viss skillnad att byta "säkringsdosa" (Vilken? Finns ofta mer än en...) på en Toyota Aygo och på en BMW 750...

Tror det är en v50 -05a då han skrivit om en sådan tidigare.
Men ja, det borde finnas en sticky hur tråden ska se ut, och lite hårdare moderering kring om en tråds berättigande, helt värdelöst att hitta trådar med "kostar A såhär mycket konstant", speciellt när man söker modellspecifika svar, förlorar sitt syfte när 19/20 trådar har svar, men 18/19 är ospecifika då trådskaparen glömt att ingen utom denna känner till vilken bil det rör.

Senast redigerat av Duvetdet (31 maj 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Moz123
31 maj 2023 · 58 Inlägg

Brådhis skrev:

Moz123 skrev:
Hej!

Vår bil startade inte, så vi bärgade den till en verkstad.

Dem säger att det är på grund av säkrings dosan och att det kommer kosta ca 3900 att fixa det.

Vi litar på denna mekaniker, men när jag kollat up priset för en ny säkerhetsdosa/box, så ligger det under tusenlappen och arbetet för att fixa det verkar vara något som endast kräver grundläggande fordonskunskaper för att åtgärda. Jag har själv inga grundläggande kunskaper, så vill hellre att en mekaniker gör det.

Är 3900 ett rimligt pris?

Det är nog så att timpenningen baseras på just tidsåtgången och inte direkt på kunskapen... Så 3900:- inkl material kan vara billigt, men det kan också vara dyrt.

Eftersom du, precis som dom flesta, av någon anledning inte berättar vad det är för bil så är det svårt att svara mer exakt än så. Det är viss skillnad att byta "säkringsdosa" (Vilken? Finns ofta mer än en...) på en Toyota Aygo och på en BMW 750...

Tack för svaret! Var ett tag sen jag skrev här på forumet, glömde att man alltid ska nämna vad det är för bil smile

Det är en Volvo V50 2.4, Manuell, 2005 års modell. Är det då en ett rimligt pris?

Oreggad Ruter Knekt
31 maj 2023 · 673 Inlägg

Moz123 skrev:

Brådhis skrev:

Moz123 skrev:
Hej!

Vår bil startade inte, så vi bärgade den till en verkstad.

Dem säger att det är på grund av säkrings dosan och att det kommer kosta ca 3900 att fixa det.

Vi litar på denna mekaniker, men när jag kollat up priset för en ny säkerhetsdosa/box, så ligger det under tusenlappen och arbetet för att fixa det verkar vara något som endast kräver grundläggande fordonskunskaper för att åtgärda. Jag har själv inga grundläggande kunskaper, så vill hellre att en mekaniker gör det.

Är 3900 ett rimligt pris?

Det är nog så att timpenningen baseras på just tidsåtgången och inte direkt på kunskapen... Så 3900:- inkl material kan vara billigt, men det kan också vara dyrt.

Eftersom du, precis som dom flesta, av någon anledning inte berättar vad det är för bil så är det svårt att svara mer exakt än så. Det är viss skillnad att byta "säkringsdosa" (Vilken? Finns ofta mer än en...) på en Toyota Aygo och på en BMW 750...

Tack för svaret! Var ett tag sen jag skrev här på forumet, glömde att man alltid ska nämna vad det är för bil smile

Det är en Volvo V50 2.4, Manuell, 2005 års modell. Är det då en ett rimligt pris?

Helt beroende på, lätt att förstöra om man inte vet hur allt ska dras ut, så generellt sett ja. Sedan sitter den ganska smidigt, men många kablar små.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
zzr94092
31 maj 2023 · 4 407 Inlägg

Det är nog inte "bara enkelt" att byta säkrngsdosa!  Det är ingen universinal dosa,bilspecifik till berörd bil.....Du måste ha fått en felcod,vid utläsningen av bilen?

Senast redigerat av zzr94092 (31 maj 2023)

Jesper328
31 maj 2023 · 2 387 Inlägg

Tycker att det låter hyfsat billigt.
Då utan att veta vilken säkringslåda vi snackar om.. sitter några på v50. smile

Senast redigerat av Jesper328 (31 maj 2023)

Up the RA
Mossan1
31 maj 2023 · 2 869 Inlägg

Oj, vad snabba svar det blev.
Skrev ett svar som blev irrelevant med info om vilken bil.

En Volvo V50 har flera säkringsdosor, och tyvärr är flera, men inte alla, också datamoduler.
Är det en modul är det INTE bara att skifta med en annan, framförallt inte en begagnad. Måste funka i CAN systemet också. Men det vet din mek.
Kräver isf en del mjukvaruarbete också.

Brådhis * Voff voff *
31 maj 2023 · 10 298 Inlägg

Är det en V50 som inte startar pga elfel så hade jag tittat på anslutningarna till pluspolen. Dels fördelningen där med muttrarna som håller dom två kablarna, som gärna börjar glappa, och dels själva säkringarna där (dom stora som sitter på kablarna) eftersom dom ofta sitter lite i spänn och på sikt går av.

Två supervanliga fel och betydligt mer troliga än en säkringsbox. Den ena kabeln matar bla säkringsboxen så man kan lätt tro att det är där felet ligger eftersom den då blir strömlös...

Senast redigerat av Brådhis (31 maj 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Moz123
31 maj 2023 · 58 Inlägg

Brådhis skrev:
Är det en V50 som inte startar pga elfel så hade jag tittat på anslutningarna till pluspolen. Dels fördelningen där med muttrarna som håller dom två kablarna, som gärna börjar glappa, och dels själva säkringarna där (dom stora som sitter på kablarna) eftersom dom ofta sitter lite i spänn och på sikt går av.

Två supervanliga fel och betydligt mer troliga än en säkringsbox. Den ena kabeln matar bla säkringsboxen så man kan lätt tro att det är där felet ligger eftersom den då blir strömlös...

Tack för tipset, jag litar på att mekanikern eventuellt har uteslutit allt annat innan han fastslog att en säkringsdosa behöver bytas ut smile

Mack Forum- och sitemoderator
31 maj 2023 · 26 172 Inlägg

Duvetdet skrev:

Brådhis skrev:
Eftersom du, precis som dom flesta, av någon anledning inte berättar vad det är för bil så är det svårt att svara mer exakt än så. Det är viss skillnad att byta "säkringsdosa" (Vilken? Finns ofta mer än en...) på en Toyota Aygo och på en BMW 750...

Tror det är en v50 -05a då han skrivit om en sådan tidigare.
Men ja, det borde finnas en sticky hur tråden ska se ut, och lite hårdare moderering kring om en tråds berättigande, helt värdelöst att hitta trådar med "kostar A såhär mycket konstant", speciellt när man söker modellspecifika svar, förlorar sitt syfte när 19/20 trådar har svar, men 18/19 är ospecifika då trådskaparen glömt att ingen utom denna känner till vilken bil det rör.

Det finns en sticky. Den ligger under "Generell felsökning".

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30856


Men den kanske borde göras så den syns från..så att säga alla håll i stället och inte bara där.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Oreggad Ruter Knekt
31 maj 2023 · 673 Inlägg

Mack skrev:

Duvetdet skrev:

Brådhis skrev:
Eftersom du, precis som dom flesta, av någon anledning inte berättar vad det är för bil så är det svårt att svara mer exakt än så. Det är viss skillnad att byta "säkringsdosa" (Vilken? Finns ofta mer än en...) på en Toyota Aygo och på en BMW 750...

Tror det är en v50 -05a då han skrivit om en sådan tidigare.
Men ja, det borde finnas en sticky hur tråden ska se ut, och lite hårdare moderering kring om en tråds berättigande, helt värdelöst att hitta trådar med "kostar A såhär mycket konstant", speciellt när man söker modellspecifika svar, förlorar sitt syfte när 19/20 trådar har svar, men 18/19 är ospecifika då trådskaparen glömt att ingen utom denna känner till vilken bil det rör.

Det finns en sticky. Den ligger under "Generell felsökning".

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30856


Men den kanske borde göras så den syns från..så att säga alla håll i stället och inte bara där.

Mjo, en global sticky i de vanligaste "vad-är-fel" forum, kan ju reda upp kvaliten lite på respektive forum också.
Nåja forumförslag i rätt forum big_smile

Senast redigerat av Duvetdet (31 maj 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang