Köpråd: Bil för familj måttlig användning

emillindstrom
19 juli 2023 · 2 Inlägg

Jag och min sambo funderar på att skaffa bil. Vi har barn på gång och eftersom vi har föräldrarna en liten bit bort skulle en bil vara smidig iom att vi mer frekvent kommer åka och träffa våra respektive föräldrar. Främst för detta ändamål, men kommer också vara smidigt i samband med semestrar eller utflykter. Förmodligen kommer bilen inte används tills så där värst mycket fler resor än detta, vi tar till exempel kollektivtrafiken till våra jobb. 

Det finns förstås många alternativ här, hyra bil verkar fortfarande dyrt på sikt och bilpool kanske något oflexibelt, men jag har inte helts satt mig in i det. Kanske någon här har några tankar kring det.


Vanligaste bilsträckan lär bli Sundbyberg- Uppsala och Sundbyberg - Lidköping.


Vad får den kosta? Ja jag vet för lite för att specificera men vill nog inte lägga mycket mer än vad som är nödvändigt förstås. Vill ändå ha en trygg och ordentlig bil. Den ska helst vara automatväxlad, och jag undrar om inte en dieselbil vore det mest bränslesnåla med tanke på att vi kommer åka relativt långa sträckor när vi väl använder bilen så att säga.

Vår förening planerar sätta upp laddstolpar, men osäkert när de kommer på plats och jag har fått uppfattningen om att de är relativt dyra.

Vad för typ av bil skulle kunna pass då, bilmärke och modeller att titta närmare på?
Är det lönt att investera i en hybrid eller elbil?

Jag är inte alls kunnig inom bilar så ställ gärna fler frågor tillbaka om det behövs för att hjälpa. Alla goda tips välkomnas!

Jesper328
19 juli 2023 · 2 382 Inlägg

Jag tänker alltid såhär;
Varför lägga en stor summa pengar på en nyare bil (som även den kan gå sönder) när man kan lägga en mindre summa på en äldre och välbeprövad bil?

T.ex Volvo v70 2001-2008, 2005 kom faceliften.
Lite dyr skatt på dessa däremot, runt 3300kr/år, men de kan nästan gå förevigt.
Min personliga favorit när man har en låg budget är Volvo S40/V40 årsmod 2003-2004.

Båda sitter iallafall jag väldigt bra i, och jag skulle nog anse båda att vara säkra bilar.
Tänk inte speciellt mycket på miltal, gå efter servicehistoriken istället.

Vill du lägga 100-130k så finns Mercedes Benz C-klass diesel årsmod 2012-2014.
Riktiga kanonbilar.

Senast redigerat av Jesper328 (19 juli 2023)

Up the RA
emillindstrom
5 januari · 2 Inlägg

Tack för bra tips!
Jag undrar vilket som är klokaste sättet att finansiera ett bilköp.

Det bästa alter alternativet hade förmodligen varit att låna upp på bolånet. Men i och med pågående föräldraledighet har vi ansökt om och fått beviljat att pausa amortering av bolånet.
Vi funderar över vilket det mest ekonomiska alternativet vore.

Alternativen som vi ser:
1. Börja amortera igen och låna upp på lägenheten för att finansiera den vägen

2. Betala bilen kontant. Nackdelen är att då skulle majoriteten av sparpengarna gå åt, de ligger idag och förräntas på räntekonto/börsen inför bostadsköp kanske 3-5 år framåt

3 Ta billån

4. Leasa bil

Mossan1
6 januari · 2 844 Inlägg

emillindstrom skrev:
Tack för bra tips!
Jag undrar vilket som är klokaste sättet att finansiera ett bilköp.

Med obelånade pengar.
Faktiskt.

Inte möjligt för alla naturligtvis, men ju större andel som faller in i ovan desto bättre.

Jag håller med om att köp hellre en lite äldre bil av modell med bevisad pålitlighet i bra skick, än en nyare/dyrare.

Skatt för 3000kr/år är INGENTING i totala bilkostnaden. Värdeminskning per år kan överstiga det med 10ggr med en avsevärt dyrare bil.

Så hamna INTE i en lånefälla!
Särskilt eftersom ni inte verkar BEROENDE av bilen för tex matinköp och jobbresor. Med dom premisserna kan man resonera lite annorlunda om vad som är "mest rätt/ minst fel".

Men det finns lika många åsikter i denna frågan som personer på planeten.  Ta in råd och bilda egen uppfattning.

Jesper328
6 januari · 2 382 Inlägg

Instämmer med ovan, kontant är det givetvis det bästa.
Att låna pengar till något som förlorar sitt värde (nyare bil) är i min värld en dålig investering.

Vill man ändå ha en ny bil så bör man sikta på någon som är 4-5 gammal då den redan har gått igenom större delen av sin värdeminskning.
Jag står fast vid att en äldre beprövad bil är det bästa.
Du får troligtvis tillbaka pengarna också om du skulle sälja den om ett par år, och det är mycket enklare att förhandla med privatpersoner än med firmor. lol

Ett råd är att ta god tid på er och titta på flera bilar.
Panikköp går alltid åt helvetti.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang